22.6.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Benz C-sarja – olemisen erittäin siedettävä keveys Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Mercedes-Benz C-sarja saapuu heti toimitusjohtajamalli S-sarjan kannoilla ja tuo mukanaan paljon uutta teknologiaa. Tärkein on kuitenkin tallella: mukavuus ja olemisen helppous. Uusi S-sarjan Mercedes on aina merkittävä tapaus, sillä lippulaiva kertoo merkin suunnasta tyylin ja teknologian suhteen. Nyt uusi Mercedes-Benz C-sarja saa lähes samat ainekset tuoreeltaan.Esimerkiksi. Lisävarustelistalta löytyy nelipyöräohjaus, joka antaa taka-akselin avustaa kääntymistä enintään 2,5° verran, vähentäen kääntöympyrästä noin 40 senttimetriä. Valoissa tarjolla on uusi Intelligent Digital Light -ledivalaistus, joka parantaa valojen mukautuvuutta ja tuo uusia ominaisuuksia.C-sarja saa nyt MBUX-tietoviihdejärjestelmän, joka on S-sarjasta lainattu 2.0-versio ja itse auto perustuu uuteen MRA2-perusrakenteeseen. Myöhemmin saapuville lataushybrideille lupaillaan komeita lukemia: 25,4 kWh akuston vihjataan riittävän yli 100 km sähköiseen toimintamatkaan. Lataaminen onnistuu 11 kW teholla tai pikaladattaessa 55 kW teholla. Perinteiset polttomoottoritkin saavat aina kaverikseen EQ Boost -kevythybriditekniikkaa, joka antaa tarvittaessa 15 kilowatin ja 200 newtonmetrin vetoavun. Pituutta on tullut 65 mm lisää (farmarissa 49 mm), josta 25 mm akseliväliin. Leveyttä on löydetty 10 mm. Muutosten ansiosta takaistuimille mahtuu selvästi mukavammin, eikä aikuisenkaan tarvitse odotella määränpäähän saapumista. Tavaratilaa on edelleen 455 litraa ja lataushybridimalleja riivanneen akkukyhmyn luvataan jääneen historiaan.Ulkokuoren muotoilussa C-sarja on mielenkiintoisesti suorastaan jyrkän konservatiivista Mercedes-Benziä, joskin takavalot jatkavat A-sarjan aloittamaa bumerangihenkistä teemaa. Ilmeisesti panostus on kohdistettu tekniikkaan ja matkustamoon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaiti, lähes hiljaaNopealla ensikoeajolla ollut C 180 A Business Avantgarde ei sisältänyt uusista teknisistä uutuuksista montaakaan sinänsä riittävien perusvarusteiden lisäksi. 1,5-litrainen nelisylinterinen bensiinimoottori tuottaa 125 kW tehon (+kevythybridi) ja vauhdittaa sedanin 0–100 km/h 8,6 sekunnissa.Mikä uudessa C-sarjassa sitten vakuuttaa eniten? Mukavuus. Erityisesti vakioalustalla C-sarjalainen kulkee lähes eleettömästi ja pehmeästi. Hienosäädetyn polttomoottorin lisäksi kiitos kuuluu osaltaan yhdeksänvaihteiselle automaatille ja voimalinjan yhteispelille. Lisäksi äänieristyksessä on onnistuttu, ainakin Tuusulan alueen tiestöllä arvioituna. Ajomukavuudessa C-sarja tuntuukin kasvaneen numeroitaan enemmän.Kauneusvirheitäkin toki löytyy. Taka-akselin iskunvaimennus ei aina hahmota jokaista töyssyä säännönmukaisesti ja jarrut nappaavat yllättävän terävästi jo polkimen alkupainalluksessa.Kojelaudan keskipisteenä on kallistettu 11,9-tuumainen kosketusnäyttö, jossa MBUX 2.0 korjaa joitain esimerkiksi A-sarjassa nähdyn alkuperäisen käyttöjärjestelmän haasteita. Neliskulmaiset ilmaventtiilit voivat kauhistuttaa merkin faneja, mutta ne modernisoivat sisäilmettä merkittävästi. Sisävalaistuksella ja materiaalivaihtoehdoilla on haettu ylellisempää tunnelmaa. Ohjauspyörän hipaisupainikkeet eivät ole erityisen loistavia, mutta ajavat tehtävänsä.Suomeen syksyn kynnykselläUudistunut Mercedes-Benz C-sarja saapuu porrasperän ja farmarikorin voimin syyskuun alkupuolella, joskin nopeimmat saanevat autojaan jo elokuun puolella. Myynti käynnistyy bensiinimalleilla ja dieselvaihtoehdot saapuvat myöhemmin. Lataushybridien suhteen täytyy puolestaan odotella vuotta 2022.Uuden Mercedes-Benz C-sarjan malliston hinnat alkavat 43 358 eurosta. Palaamme C-sarjan ominaisuuksiin tarkemmin varsinaisessa koeajossa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: Honda CB 1000 Hornet – naku supersportin sydämellä 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster