22.6.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Benz C-sarja – olemisen erittäin siedettävä keveys Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Mercedes-Benz C-sarja saapuu heti toimitusjohtajamalli S-sarjan kannoilla ja tuo mukanaan paljon uutta teknologiaa. Tärkein on kuitenkin tallella: mukavuus ja olemisen helppous. Uusi S-sarjan Mercedes on aina merkittävä tapaus, sillä lippulaiva kertoo merkin suunnasta tyylin ja teknologian suhteen. Nyt uusi Mercedes-Benz C-sarja saa lähes samat ainekset tuoreeltaan.Esimerkiksi. Lisävarustelistalta löytyy nelipyöräohjaus, joka antaa taka-akselin avustaa kääntymistä enintään 2,5° verran, vähentäen kääntöympyrästä noin 40 senttimetriä. Valoissa tarjolla on uusi Intelligent Digital Light -ledivalaistus, joka parantaa valojen mukautuvuutta ja tuo uusia ominaisuuksia.C-sarja saa nyt MBUX-tietoviihdejärjestelmän, joka on S-sarjasta lainattu 2.0-versio ja itse auto perustuu uuteen MRA2-perusrakenteeseen. Myöhemmin saapuville lataushybrideille lupaillaan komeita lukemia: 25,4 kWh akuston vihjataan riittävän yli 100 km sähköiseen toimintamatkaan. Lataaminen onnistuu 11 kW teholla tai pikaladattaessa 55 kW teholla. Perinteiset polttomoottoritkin saavat aina kaverikseen EQ Boost -kevythybriditekniikkaa, joka antaa tarvittaessa 15 kilowatin ja 200 newtonmetrin vetoavun. Pituutta on tullut 65 mm lisää (farmarissa 49 mm), josta 25 mm akseliväliin. Leveyttä on löydetty 10 mm. Muutosten ansiosta takaistuimille mahtuu selvästi mukavammin, eikä aikuisenkaan tarvitse odotella määränpäähän saapumista. Tavaratilaa on edelleen 455 litraa ja lataushybridimalleja riivanneen akkukyhmyn luvataan jääneen historiaan.Ulkokuoren muotoilussa C-sarja on mielenkiintoisesti suorastaan jyrkän konservatiivista Mercedes-Benziä, joskin takavalot jatkavat A-sarjan aloittamaa bumerangihenkistä teemaa. Ilmeisesti panostus on kohdistettu tekniikkaan ja matkustamoon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaiti, lähes hiljaaNopealla ensikoeajolla ollut C 180 A Business Avantgarde ei sisältänyt uusista teknisistä uutuuksista montaakaan sinänsä riittävien perusvarusteiden lisäksi. 1,5-litrainen nelisylinterinen bensiinimoottori tuottaa 125 kW tehon (+kevythybridi) ja vauhdittaa sedanin 0–100 km/h 8,6 sekunnissa.Mikä uudessa C-sarjassa sitten vakuuttaa eniten? Mukavuus. Erityisesti vakioalustalla C-sarjalainen kulkee lähes eleettömästi ja pehmeästi. Hienosäädetyn polttomoottorin lisäksi kiitos kuuluu osaltaan yhdeksänvaihteiselle automaatille ja voimalinjan yhteispelille. Lisäksi äänieristyksessä on onnistuttu, ainakin Tuusulan alueen tiestöllä arvioituna. Ajomukavuudessa C-sarja tuntuukin kasvaneen numeroitaan enemmän.Kauneusvirheitäkin toki löytyy. Taka-akselin iskunvaimennus ei aina hahmota jokaista töyssyä säännönmukaisesti ja jarrut nappaavat yllättävän terävästi jo polkimen alkupainalluksessa.Kojelaudan keskipisteenä on kallistettu 11,9-tuumainen kosketusnäyttö, jossa MBUX 2.0 korjaa joitain esimerkiksi A-sarjassa nähdyn alkuperäisen käyttöjärjestelmän haasteita. Neliskulmaiset ilmaventtiilit voivat kauhistuttaa merkin faneja, mutta ne modernisoivat sisäilmettä merkittävästi. Sisävalaistuksella ja materiaalivaihtoehdoilla on haettu ylellisempää tunnelmaa. Ohjauspyörän hipaisupainikkeet eivät ole erityisen loistavia, mutta ajavat tehtävänsä.Suomeen syksyn kynnykselläUudistunut Mercedes-Benz C-sarja saapuu porrasperän ja farmarikorin voimin syyskuun alkupuolella, joskin nopeimmat saanevat autojaan jo elokuun puolella. Myynti käynnistyy bensiinimalleilla ja dieselvaihtoehdot saapuvat myöhemmin. Lataushybridien suhteen täytyy puolestaan odotella vuotta 2022.Uuden Mercedes-Benz C-sarjan malliston hinnat alkavat 43 358 eurosta. Palaamme C-sarjan ominaisuuksiin tarkemmin varsinaisessa koeajossa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti