25.4.2023 Ajoneuvot Mercedes-Benz esitteli maailmalle uuden E-sarjan – aina yhtä juhlallisen tuntuinen hetki Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz E-sarja on onnistunut nousemaan sellaiseen asemaan, että aina kun siitä saadaan uusi sukupolvi, koko automaailma saa jotain uutta. Kilpailijoiden lisäksi varuillaan kannattaa tällä kertaa olla myös S-sarjalaisen. Kuten vähän joka kerta tuntuu olevan, myös tällä kuudennella tulkintakerralla Mercedes-Benz E-sarja on kasvanut paitsi kokomielessä, myös siinä toisessa, vaikeammin selitettävissä olevassa mielessä. Uusi E-sarja, korimallitunnukseltaan W214, on silminnähden lähempänä isosiskoaan S-sarjaa, ja siinä omalla tavallaan yhdistellään elementtejä EQE:stä, EQS:stä ja S:stä, EQ-mallien ollessa eniten läsnä sisätiloissa, niin kuin jo ennakolta tiesimmekin. Myös koon kasvu tuo E:tä entistäkin lähemmäksi S:ää. Väistyvään W213-sukupolveen verrattuna esimerkiksi akseliväli on kasvanut kahdella senttimetrillä, etumatkustajilla on entistä enemmän pääntilaa, ja takamatkustajien olkapäätila (ovipaneeleiden väli) on valmistajan mukaan käytännössä jo S-sarjan tasolla. Kasvaneen korin ilmanvastuskertoimeksi kerrotaan 0,23, vaikka otsapinta-ala onkin kasvanut hieman. Farmarikorista versiota jäämme vielä joksikin aikaa odottamaan, mutta tulossa sellainen on varmasti, kuten myös hyvin todennäköisesti elämäntapafarmari E-sarjan All-Terrain. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ensimmäistä kertaa ilman V-moottoreita W214 on ensimmäinen uusi E-sarja, joka esitellään pelkästään nelisylinteristen moottoreiden kera, kaikki vieläpä iskutilavuudeltaan 2,0-litraisia. Tämä ei toki tarkoita, etteikö myöhemmin voitaisi nähdä vielä maasturivastine GLE:n tavoin V8:aa Mercedes-AMG:n näkemyksenä E-sarjasta. Vähintään suorakuutosta on lupa odottaa todennäköisenä pidettävän Mercedes-AMG E 53:n muodossa. Pohjois-Amerikassa tarjolle tuleekin jo heti E 450 ahdetulla 3,0-litraisella rivi-6:lla. Huippuunsa hiotuista nelipyttyisistä otetaan kaikki irti, sillä E-sarjahan jatkaa yksinomaan polttomoottoripohjaisena mallina, EQE:n hoitaessa rinnalla täyssähköisen tonttia Mercedeksen E-segmentissä. Eurooppalaiseen mallipalettiin kuuluu bensiini- ja dieselvaihtoehtoja EQ Boost -kevythybriditoiminnolla sekä lataushybrideitä. E 200 on markkinalanseerauksen aikaan ainoa pelkästään bensiiniä nauttiva vaihtoehto. Tehoa löytyy 150 kilowattia. Yhdestä ainoasta dieselvaihtoehdosta puolestaan tarjotaan takavetomallin lisäksi 4Matic-versiota. E 220 d -malleissa hyödytään 145 kilowatin lisäksi tukevasta 440 newtonmetrin vääntömomentista, joka kasvaa EQ Boost -toiminnolla hetkittäin jopa 645 newtoniin. Lataushybridimalleja on kolme, joista E 300 e jaetaan taka- ja nelivetoisiin versioihin, järjestelmäteholtaan 230 kilowattia. Malliston tehokuningatar on puolestaan E 400 e 4Matic, josta saadaan irti 280 kilowattia. Malli kiihtyy nollasta sataan 5,3 sekunnissa ja sähköistä toimintamatkaa luvataan maksimissaan 109 WLTP-kilometriä. Takavetoisessa E 300 e:ssä luvattu sähköinen toimintamatka on kaikkein pisin, jopa 115 kilometriä. Älyauto Käytännössä kaikissa nykyautoissa on sisäänrakennettuna älykästä teknologiaa, mutta uusi E-sarjan Mercedes vie ajatusta vielä pidemmälle. Mukaan on saatu myös tekoälyä näyttelemään omaa rooliaan. Sisätiloista avautuu todellakin isoimpien EQ-mallien kaltainen Hyperscreen, joka ulottaa laajuudessaan viimeisimmän polven MBUX:n myös etumatkustajan iloksi ja hyödyksi. E-sarja pohjustaa digiarkkitehtuurillaan tietä Mercedeksen tulevalle, täysin uudelle MB.OS:lle, jonka on tarkoitus tulla julki W214:n valtakaudella. Nyt koettujen ensitunnelmien jälkeen Moottori tulee pikaisella aikataululla palaamaan uuden E-sarjan laajoihin ominaisuuksiin pintaa syvemmän analyysin kautta. Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?