25.4.2023 Ajoneuvot Mercedes-Benz esitteli maailmalle uuden E-sarjan – aina yhtä juhlallisen tuntuinen hetki Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Mercedes-Benz E-sarja on onnistunut nousemaan sellaiseen asemaan, että aina kun siitä saadaan uusi sukupolvi, koko automaailma saa jotain uutta. Kilpailijoiden lisäksi varuillaan kannattaa tällä kertaa olla myös S-sarjalaisen. Kuten vähän joka kerta tuntuu olevan, myös tällä kuudennella tulkintakerralla Mercedes-Benz E-sarja on kasvanut paitsi kokomielessä, myös siinä toisessa, vaikeammin selitettävissä olevassa mielessä. Uusi E-sarja, korimallitunnukseltaan W214, on silminnähden lähempänä isosiskoaan S-sarjaa, ja siinä omalla tavallaan yhdistellään elementtejä EQE:stä, EQS:stä ja S:stä, EQ-mallien ollessa eniten läsnä sisätiloissa, niin kuin jo ennakolta tiesimmekin. Myös koon kasvu tuo E:tä entistäkin lähemmäksi S:ää. Väistyvään W213-sukupolveen verrattuna esimerkiksi akseliväli on kasvanut kahdella senttimetrillä, etumatkustajilla on entistä enemmän pääntilaa, ja takamatkustajien olkapäätila (ovipaneeleiden väli) on valmistajan mukaan käytännössä jo S-sarjan tasolla. Kasvaneen korin ilmanvastuskertoimeksi kerrotaan 0,23, vaikka otsapinta-ala onkin kasvanut hieman. Farmarikorista versiota jäämme vielä joksikin aikaa odottamaan, mutta tulossa sellainen on varmasti, kuten myös hyvin todennäköisesti elämäntapafarmari E-sarjan All-Terrain. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ensimmäistä kertaa ilman V-moottoreita W214 on ensimmäinen uusi E-sarja, joka esitellään pelkästään nelisylinteristen moottoreiden kera, kaikki vieläpä iskutilavuudeltaan 2,0-litraisia. Tämä ei toki tarkoita, etteikö myöhemmin voitaisi nähdä vielä maasturivastine GLE:n tavoin V8:aa Mercedes-AMG:n näkemyksenä E-sarjasta. Vähintään suorakuutosta on lupa odottaa todennäköisenä pidettävän Mercedes-AMG E 53:n muodossa. Pohjois-Amerikassa tarjolle tuleekin jo heti E 450 ahdetulla 3,0-litraisella rivi-6:lla. Huippuunsa hiotuista nelipyttyisistä otetaan kaikki irti, sillä E-sarjahan jatkaa yksinomaan polttomoottoripohjaisena mallina, EQE:n hoitaessa rinnalla täyssähköisen tonttia Mercedeksen E-segmentissä. Eurooppalaiseen mallipalettiin kuuluu bensiini- ja dieselvaihtoehtoja EQ Boost -kevythybriditoiminnolla sekä lataushybrideitä. E 200 on markkinalanseerauksen aikaan ainoa pelkästään bensiiniä nauttiva vaihtoehto. Tehoa löytyy 150 kilowattia. Yhdestä ainoasta dieselvaihtoehdosta puolestaan tarjotaan takavetomallin lisäksi 4Matic-versiota. E 220 d -malleissa hyödytään 145 kilowatin lisäksi tukevasta 440 newtonmetrin vääntömomentista, joka kasvaa EQ Boost -toiminnolla hetkittäin jopa 645 newtoniin. Lataushybridimalleja on kolme, joista E 300 e jaetaan taka- ja nelivetoisiin versioihin, järjestelmäteholtaan 230 kilowattia. Malliston tehokuningatar on puolestaan E 400 e 4Matic, josta saadaan irti 280 kilowattia. Malli kiihtyy nollasta sataan 5,3 sekunnissa ja sähköistä toimintamatkaa luvataan maksimissaan 109 WLTP-kilometriä. Takavetoisessa E 300 e:ssä luvattu sähköinen toimintamatka on kaikkein pisin, jopa 115 kilometriä. Älyauto Käytännössä kaikissa nykyautoissa on sisäänrakennettuna älykästä teknologiaa, mutta uusi E-sarjan Mercedes vie ajatusta vielä pidemmälle. Mukaan on saatu myös tekoälyä näyttelemään omaa rooliaan. Sisätiloista avautuu todellakin isoimpien EQ-mallien kaltainen Hyperscreen, joka ulottaa laajuudessaan viimeisimmän polven MBUX:n myös etumatkustajan iloksi ja hyödyksi. E-sarja pohjustaa digiarkkitehtuurillaan tietä Mercedeksen tulevalle, täysin uudelle MB.OS:lle, jonka on tarkoitus tulla julki W214:n valtakaudella. Nyt koettujen ensitunnelmien jälkeen Moottori tulee pikaisella aikataululla palaamaan uuden E-sarjan laajoihin ominaisuuksiin pintaa syvemmän analyysin kautta. Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 14.11.2025 Ajoneuvot Audin ensiesiintyminen autourheilun kuninkuusluokassa lähestyy – R26 Concept näyttää Audin tulevan F1-identiteetin 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 12.11.2025 Autokauppa Haussa leijonan osa – Peugeotin sähkökatumaastureihin neliveto 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 10.11.2025 Uutinen Renault raivaa tilaa museoon – harvinaisuudet huutokaupassa 10.11.2025 Uutinen Teekkarien Autokerho – 75 vuotta tekniikkaa, tarinoita ja tekemisen meininkiä 10.11.2025 Uutinen Suomessa kuolee vuosittain liki 200 ihmistä tieliikenteessä – Pohjoismaat yhä sitkeästi edellä turvallisuudessa 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Škoda Elroqin näyttö kerää kehuja, mutta kahvimuki ja kännykkä tappelevat elintilasta 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 14.11.2025 Yleinen Koeajo: BYD Dolphin Surf – Suomen halvin sähköauto, mutta millä hinnalla? 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista