25.4.2023

Mercedes-Benz esitteli maailmalle uuden E-sarjan – aina yhtä juhlallisen tuntuinen hetki

Mercedes-Benz E-sarja on onnistunut nousemaan sellaiseen asemaan, että aina kun siitä saadaan uusi sukupolvi, koko automaailma saa jotain uutta. Kilpailijoiden lisäksi varuillaan kannattaa tällä kertaa olla myös S-sarjalaisen.

Kuten vähän joka kerta tuntuu olevan, myös tällä kuudennella tulkintakerralla Mercedes-Benz E-sarja on kasvanut paitsi kokomielessä, myös siinä toisessa, vaikeammin selitettävissä olevassa mielessä.

Uusi E-sarja, korimallitunnukseltaan W214, on silminnähden lähempänä isosiskoaan S-sarjaa, ja siinä omalla tavallaan yhdistellään elementtejä EQE:stä, EQS:stä ja S:stä, EQ-mallien ollessa eniten läsnä sisätiloissa, niin kuin jo ennakolta tiesimmekin.

Myös koon kasvu tuo E:tä entistäkin lähemmäksi S:ää. Väistyvään W213-sukupolveen verrattuna esimerkiksi akseliväli on kasvanut kahdella senttimetrillä, etumatkustajilla on entistä enemmän pääntilaa, ja takamatkustajien olkapäätila (ovipaneeleiden väli) on valmistajan mukaan käytännössä jo S-sarjan tasolla.

Kasvaneen korin ilmanvastuskertoimeksi kerrotaan 0,23, vaikka otsapinta-ala onkin kasvanut hieman. Farmarikorista versiota jäämme vielä joksikin aikaa odottamaan, mutta tulossa sellainen on varmasti, kuten myös hyvin todennäköisesti elämäntapafarmari E-sarjan All-Terrain.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ensimmäistä kertaa ilman V-moottoreita

W214 on ensimmäinen uusi E-sarja, joka esitellään pelkästään nelisylinteristen moottoreiden kera, kaikki vieläpä iskutilavuudeltaan 2,0-litraisia. Tämä ei toki tarkoita, etteikö myöhemmin voitaisi nähdä vielä maasturivastine GLE:n tavoin V8:aa Mercedes-AMG:n näkemyksenä E-sarjasta. Vähintään suorakuutosta on lupa odottaa todennäköisenä pidettävän Mercedes-AMG E 53:n muodossa. Pohjois-Amerikassa tarjolle tuleekin jo heti E 450 ahdetulla 3,0-litraisella rivi-6:lla.

Huippuunsa hiotuista nelipyttyisistä otetaan kaikki irti, sillä E-sarjahan jatkaa yksinomaan polttomoottoripohjaisena mallina, EQE:n hoitaessa rinnalla täyssähköisen tonttia Mercedeksen E-segmentissä.

Eurooppalaiseen mallipalettiin kuuluu bensiini- ja dieselvaihtoehtoja EQ Boost -kevythybriditoiminnolla sekä lataushybrideitä. E 200 on markkinalanseerauksen aikaan ainoa pelkästään bensiiniä nauttiva vaihtoehto. Tehoa löytyy 150 kilowattia. Yhdestä ainoasta dieselvaihtoehdosta puolestaan tarjotaan takavetomallin lisäksi 4Matic-versiota. E 220 d -malleissa hyödytään 145 kilowatin lisäksi tukevasta 440 newtonmetrin vääntömomentista, joka kasvaa EQ Boost -toiminnolla hetkittäin jopa 645 newtoniin.

Lataushybridimalleja on kolme, joista E 300 e jaetaan taka- ja nelivetoisiin versioihin, järjestelmäteholtaan 230 kilowattia. Malliston tehokuningatar on puolestaan E 400 e 4Matic, josta saadaan irti 280 kilowattia. Malli kiihtyy nollasta sataan 5,3 sekunnissa ja sähköistä toimintamatkaa luvataan maksimissaan 109 WLTP-kilometriä. Takavetoisessa E 300 e:ssä luvattu sähköinen toimintamatka on kaikkein pisin, jopa 115 kilometriä.

Älyauto

Käytännössä kaikissa nykyautoissa on sisäänrakennettuna älykästä teknologiaa, mutta uusi E-sarjan Mercedes vie ajatusta vielä pidemmälle. Mukaan on saatu myös tekoälyä näyttelemään omaa rooliaan.

Sisätiloista avautuu todellakin isoimpien EQ-mallien kaltainen Hyperscreen, joka ulottaa laajuudessaan viimeisimmän polven MBUX:n myös etumatkustajan iloksi ja hyödyksi. E-sarja pohjustaa digiarkkitehtuurillaan tietä Mercedeksen tulevalle, täysin uudelle MB.OS:lle, jonka on tarkoitus tulla julki W214:n valtakaudella.

Nyt koettujen ensitunnelmien jälkeen Moottori tulee pikaisella aikataululla palaamaan uuden E-sarjan laajoihin ominaisuuksiin pintaa syvemmän analyysin kautta.

Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat