25.9.2022

Mercedes-AMG C 63:n pellin alla tapahtuu: on jatkossa maailman tehokkain nelisylinterinen yhdistettynä E Performance -hybridivoimalinjaan

Tuoreimman C-sarjan mallisto kruunataan nyt Mercedes-AMG:n 63 S -versiolla. Kaikesta totutusta poiketen keulalla ei kuitenkaan jyrise enää V8, vaan yhteensä 680 hevosvoimaa ja jopa yli tuhat newtonmetriä kehittävä hybridivoimalinja.

Mercedes-AMG on siis katsonut parhaaksi puolittaa C 63:n moottorin: 4,0-litrainen V8 jaettuna kahdella on 2,0-litrainen rivinelonen. Alkuperäisestä, vuoden 2008 C 63:sta 6,2-litraisine kasikoneineen on jäljellä alle kolmasosa. Uutuusmoottori on kuitenkin suhteessa edeltäjiään väkevämpi. 63 S on maailman tehokkain nelisylinterinen moottori, ja sen litrateho, 238 hevosvoimaa per litra, ylittää melko tarkkaan sadalla hevosvoimalla. Järjestelmän 680 hevosvoiman kokonaisteho pesee edellispolven 510 hepan 63 S:n päivänselvin luvuin. Tehosta downsizingin hyväksyntä ei siis jää kiinni. Sellaiset asiat, kuin tunne ja äänimaailma ovat kuitenkin asioita, jotka jäävät asiakkaiden päätettäväksi.

C 63 S:n keulalla koettava M139 -tyypin moottori on perustaltaan täysin sama, kuin jo aiemmin nähdyissä AMG C- ja SL 43 -malleissa. Siinä ahtimeen on integroitu pieni, vain 4 sentin paksuinen sähkömoottori. Sen tarkoitus on pyörittää ahdinta aina siihen saakka, kunnes kierroksia on riittävästi, ja turbo voi jatkaa toimintaansa kuten mikä tahansa pakokaasuahdin. C 63 S:ssa tämän sähköahtimen kokoa on kasvatettu reippaasti.

AMG C 63 on nyt saatavilla ainoastaan yhtenä tehoversiona, S:nä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Leikkii sähkömoottorin kanssa

Sinänsä säväyttävä nelisylinterinen polttomoottori on saanut aisaparikseen sähkömoottorin, ja C 63 S liittyykin formulatekniikasta ammentavien AMG E Performance -mallien joukkoon. Sähkömoottori on integroitu taka-akseliin, tarjoten sieltä käsin 150 kilowatin lisätehon.

Sekä akseliväli että kokonaispituus ovat AMG 63 S:ssä kaikkia muita C-sarjalaisen versioita aavistuksen verran suurempi.

Vetotapa on muuttuva, sillä sähkömoottori voi tehdä autosta nelivetoisen - yhteensä 1 020 newtonmetrin järjestelmävääntömomentilla - tai sitten täyssähköauton maksimissaan vajaan 13 kilometrin matkalle. Tällöinkin auto on nelivetoinen, sillä sähkömoottori on yhteydessä kardaaniakseliin. Sähkömoottorin ei ole tarkoitus tehdä C 63:sta ekoautoa, vaan töpselistä ladattavan 6,1 kilowattitunnin akun kera edellä mainittujen lukemien kaltainen superauto.

C 63 S E Performance kiihtyy nollasta sataan 3,3 sekunnissa eli uutuus pyyhkii edeltäjällään pöytää peräti seitsemällä kymmennyksellä. AMG Driver's Packagella huippunopeus kohoaa 280 kilometriin tunnissa, mikä on samaa luokkaa edeltävän polven 63:n kanssa. Sähkömoottorilla on oma kaksivaihteinen vaihteistonsa, joka takaa menohalut 250 km/h tuolla puolen. Kun tällaista maksimisuorituskykyä ulosmitataan sähköjärjestelmästä, kiertää akun kennoissa 14 litran verran jäähdytysnestettä.

Nelisylinterisen äänimaailma on ilmeisesti herättänyt huolta, sillä siihen puututaan pakopuolella teknologian keinoin.

Ei sähkömoottorin tarkoitus suinkaan pelkästään nopeuteen liity, sillä AMG Dynamic Select -valikosta löytyvät myös Electric- ja Battery Hold -ajotilat. Ylimääräisen sähkömoottorinsa (ja isomman turbonsa) ansiosta 63 on räyhäkkäämpi versio 43:sta, ja mitä ilmeisimmin myös hauskempi. Drift Modessa saa kaiken irti nelipyöräohjauksesta sekä taka-akselin sähkömoottorin välittömästä kaasunvasteesta.

Logo auton keulalla muistuttaa AMG:n 55-vuotisjuhlasta.

Lähteet: Mercedes-Benz, Motor1 Kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin Helander

Lisää aiheesta

Luetuimmat