14.8.2022

Koeajo: Mercedes-Benz C300e – ladattavien hybridien parhaimmistoa

Lataushybrideistä puhutaan usein pelkkänä välivaiheena siirtymisessä täyssähköiseen autoiluun. Ladattavien hybridien tarjonnassa on hurjaa hajontaa ja Mercedes-Benz C300e lukeutuu niiden parhaimmistoon. Hyvää: mukavuus, laatuvaikutelma, sähköinen toimintamatka. Huonoa: tavaratila, ohjauspyörän hipaisukytkimien käytettävyys, ei nelivetoa.

Uusi Mercedes-Benz C-sarja on varsin tyylikäs ilmestys. Se on hillitty ja hienostunut, mutta sen ilmeessä on myös aavistus särmää. Tyylissä on selkeästi vaikutteita lippulaiva S-sarjasta.

Sisälle siirryttäessä yhdennäköisyys isoveljeen vahvistuu. Useita erilaisia teemoja tarjoava mittaristo löytyy vapaasti seisovana näyttönä ohjauspyörän takaa, ja MBUX-nimellä kulkevan multimediajärjestelmän iso kosketusnäyttö lepää keskikonsolissa. Sijainti ei ole ihanteellinen katseen suuntaamisen kannalta ajon aikana, mutta toisaalta kättä ei tarvitse ojentaa kauas ja näyttöä käyttävälle kädelle saa tukea keskikonsolista. Kokonaisuudessaan ohjaamossa vallitsee hyvin hienostunut ja rauhallinen tunnelma.

Uudistuneen C-sarjan mallistosta löytyy odotetusti bensiini- ja dieselvaihtoehtojen lisäksi myös ladattava hybridi. Jo uuden mallin ensiesittelyn yhteydessä suurin kiinnostus kohdistui näihin vahvasti sähköistettyihin malleihin, vaikka tiedossa oli jonkin verran odotusta. Mutta hyvää todellakin kannatti odottaa.

Jo pelkästään Mercedes-Benz C300e:n tekniset tiedot, ja etenkin ne sähköön liittyvät, herättävät kiinnostusta. Auto on varustettu ladattavaan hybridiin suorastaan valtavalla akulla, jonka kapasiteetti on 25,4 kWh. WLTP-syklin mukaisesti pelkällä sähköllä C-sarjalainen liikkuu 108 kilometriä. Akun koon lisäksi myös latausominaisuudet ovat verrattavissa pienempiin täyssähköautoihin. AC-lataus on kolmivaiheinen ja tarjoaa tehoa 11 kW. Tämän lisäksi C-sarja on mahdollista varustaa 660 euron lisähintaan CCS-pikalatauksella, jonka huipputehoksi valmistaja ilmoittaa 55 kW.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vakuuttava myös käytännössä

Liikkeelle lähdetään luonnollisesti sähköllä aina varaustilan salliessa. Sähkömoottori sijaitsee Mercedekselle tyypilliseen tapaan polttomoottorin ja 9-portaisen automaattivaihteiston välissä. Vaihteiston toiminta on odotetusti hienostunutta, eikä vaihtotapahtumia rauhallisessa ajossa huomaa.

Sähkömoottori tuottaa tehoa 95 kW (129 hv) ja vääntöä vakuuttavat 440 newtonmetriä. Näiden turvin auto liikkuu vaivattomasti etenkin maantienopeuksien alapuolella, mutta kovemmissa nopeuksissa yli 2,1 tonnin omamassa tuo omat rajoitteensa sähköiselle suorituskyvylle. Parhaimmillaan pelkän sähkön turvin matkaa voi taittaa 140 km/h nopeudella.

Sähköä riittää oikean elämän ajossa helposti noin 70–90 kilometrin matkoihin. Tämä on ladattavalle hybridille todella hieno saavutus ja mahdollistaa useimmille autoilijoille arkiajojen suorittamisen pelkällä sähköllä. Sähkön loppuessa matka jatkuu 2,0-litraisen bensiinimoottorin turvin. Kyseessä ei ole sivistyneimmän kuuloinen voimanlähde ja toki sähkömoottorin hiljaisuuden jälkeen polttomoottorin pärähdys kiinnittää huomiota. Matka-ajossa tähän ei suuremmin kiinnitä huomiota kovempia kiihdytyksiä lukuun ottamatta, mutta taajama-ajossa sähköä haluaa ladata jo pelkästään mukavuuden takia. Ja mikäs ladatessa, kun akun saa oikeassakin elämässä täyteen noin puolessa tunnissa; koeajon aikana kokeilimme pikalatausta useamman kerran ja jokaisella kerralla saavutimme, ja muutaman kerran myös ylitimme muutamalla kilowatilla, 55 kW:n tehon.

Ajettavuuden osalta C-sarjalainen on vaivaton ja mukava matkakumppani. Massa ei herätä huomiota ratin takana ja alusta hoitaa tehtävänsä hienosti. Hybridiversiot ovat myös aina varustettu taka-akselin ilmajousituksella sekä automaattisella tasonsäädöllä.

Uuden C-sarjan ladattava hybridi on ehdottomasti markkinoilla olevien vaihtoehtojen parhaimmistoa. Sen sähköiset ominaisuudet vetävät jopa vertoja vanhemmille sähköautoille. Suurin kompromissi C-sarjalaisen kohdalla on akuston takia sisarmalleja pienempi tavaratila, joka on kuitenkin 45 litraa edeltäjäänsä isompi. Myös nelivedon puuttuminen mallistosta voi kääntää jonkun katseet muihin vaihtoehtoihin.

Teksti ja kuvat Moottori

Mercedes-Benz C 300e T A Business

Hinta alkaen

60 144 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

69 891 €

Moottori

Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 999 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, takaveto

Teho

150 kW (204 hv), 6100 r/min

Vääntö

320 Nm (2000-4000 r/min)

Vääntö

320 Nm (2000-4000 r/min)

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen 25,4 kWh

Toimintamatka

108 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

313 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

6,8 s

Huippunopeus

240 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 0,6 (yhd.)

CO2-päästöt

13 g/km

Mitat

pituus 4751 mm, leveys 1820 mm, korkeus 1454 mm, akseliväli 2865 mm
Tavaratila: 360-1375 l
Omamassa: 2120 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1800 / 750 kg

Muu tieto

Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 55 kW (lisävaruste)

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

3 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat