14.8.2022 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz C300e – ladattavien hybridien parhaimmistoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lataushybrideistä puhutaan usein pelkkänä välivaiheena siirtymisessä täyssähköiseen autoiluun. Ladattavien hybridien tarjonnassa on hurjaa hajontaa ja Mercedes-Benz C300e lukeutuu niiden parhaimmistoon. Hyvää: mukavuus, laatuvaikutelma, sähköinen toimintamatka. Huonoa: tavaratila, ohjauspyörän hipaisukytkimien käytettävyys, ei nelivetoa. Uusi Mercedes-Benz C-sarja on varsin tyylikäs ilmestys. Se on hillitty ja hienostunut, mutta sen ilmeessä on myös aavistus särmää. Tyylissä on selkeästi vaikutteita lippulaiva S-sarjasta.Sisälle siirryttäessä yhdennäköisyys isoveljeen vahvistuu. Useita erilaisia teemoja tarjoava mittaristo löytyy vapaasti seisovana näyttönä ohjauspyörän takaa, ja MBUX-nimellä kulkevan multimediajärjestelmän iso kosketusnäyttö lepää keskikonsolissa. Sijainti ei ole ihanteellinen katseen suuntaamisen kannalta ajon aikana, mutta toisaalta kättä ei tarvitse ojentaa kauas ja näyttöä käyttävälle kädelle saa tukea keskikonsolista. Kokonaisuudessaan ohjaamossa vallitsee hyvin hienostunut ja rauhallinen tunnelma.Uudistuneen C-sarjan mallistosta löytyy odotetusti bensiini- ja dieselvaihtoehtojen lisäksi myös ladattava hybridi. Jo uuden mallin ensiesittelyn yhteydessä suurin kiinnostus kohdistui näihin vahvasti sähköistettyihin malleihin, vaikka tiedossa oli jonkin verran odotusta. Mutta hyvää todellakin kannatti odottaa.Jo pelkästään Mercedes-Benz C300e:n tekniset tiedot, ja etenkin ne sähköön liittyvät, herättävät kiinnostusta. Auto on varustettu ladattavaan hybridiin suorastaan valtavalla akulla, jonka kapasiteetti on 25,4 kWh. WLTP-syklin mukaisesti pelkällä sähköllä C-sarjalainen liikkuu 108 kilometriä. Akun koon lisäksi myös latausominaisuudet ovat verrattavissa pienempiin täyssähköautoihin. AC-lataus on kolmivaiheinen ja tarjoaa tehoa 11 kW. Tämän lisäksi C-sarja on mahdollista varustaa 660 euron lisähintaan CCS-pikalatauksella, jonka huipputehoksi valmistaja ilmoittaa 55 kW.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVakuuttava myös käytännössäLiikkeelle lähdetään luonnollisesti sähköllä aina varaustilan salliessa. Sähkömoottori sijaitsee Mercedekselle tyypilliseen tapaan polttomoottorin ja 9-portaisen automaattivaihteiston välissä. Vaihteiston toiminta on odotetusti hienostunutta, eikä vaihtotapahtumia rauhallisessa ajossa huomaa.Sähkömoottori tuottaa tehoa 95 kW (129 hv) ja vääntöä vakuuttavat 440 newtonmetriä. Näiden turvin auto liikkuu vaivattomasti etenkin maantienopeuksien alapuolella, mutta kovemmissa nopeuksissa yli 2,1 tonnin omamassa tuo omat rajoitteensa sähköiselle suorituskyvylle. Parhaimmillaan pelkän sähkön turvin matkaa voi taittaa 140 km/h nopeudella. Sähköä riittää oikean elämän ajossa helposti noin 70–90 kilometrin matkoihin. Tämä on ladattavalle hybridille todella hieno saavutus ja mahdollistaa useimmille autoilijoille arkiajojen suorittamisen pelkällä sähköllä. Sähkön loppuessa matka jatkuu 2,0-litraisen bensiinimoottorin turvin. Kyseessä ei ole sivistyneimmän kuuloinen voimanlähde ja toki sähkömoottorin hiljaisuuden jälkeen polttomoottorin pärähdys kiinnittää huomiota. Matka-ajossa tähän ei suuremmin kiinnitä huomiota kovempia kiihdytyksiä lukuun ottamatta, mutta taajama-ajossa sähköä haluaa ladata jo pelkästään mukavuuden takia. Ja mikäs ladatessa, kun akun saa oikeassakin elämässä täyteen noin puolessa tunnissa; koeajon aikana kokeilimme pikalatausta useamman kerran ja jokaisella kerralla saavutimme, ja muutaman kerran myös ylitimme muutamalla kilowatilla, 55 kW:n tehon. Ajettavuuden osalta C-sarjalainen on vaivaton ja mukava matkakumppani. Massa ei herätä huomiota ratin takana ja alusta hoitaa tehtävänsä hienosti. Hybridiversiot ovat myös aina varustettu taka-akselin ilmajousituksella sekä automaattisella tasonsäädöllä.Uuden C-sarjan ladattava hybridi on ehdottomasti markkinoilla olevien vaihtoehtojen parhaimmistoa. Sen sähköiset ominaisuudet vetävät jopa vertoja vanhemmille sähköautoille. Suurin kompromissi C-sarjalaisen kohdalla on akuston takia sisarmalleja pienempi tavaratila, joka on kuitenkin 45 litraa edeltäjäänsä isompi. Myös nelivedon puuttuminen mallistosta voi kääntää jonkun katseet muihin vaihtoehtoihin.Teksti ja kuvat Moottori Mercedes-Benz C 300e T A Business Hinta alkaen 60 144 € Koeajetun auton hinta varusteineen 69 891 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 999 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, takaveto Teho 150 kW (204 hv), 6100 r/min Vääntö 320 Nm (2000-4000 r/min) Vääntö 320 Nm (2000-4000 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen 25,4 kWh Toimintamatka 108 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 313 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Huippunopeus 240 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 0,6 (yhd.) CO2-päästöt 13 g/km Mitat pituus 4751 mm, leveys 1820 mm, korkeus 1454 mm, akseliväli 2865 mm Tavaratila: 360-1375 l Omamassa: 2120 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Muu tieto Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 55 kW (lisävaruste) Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen