21.7.2024 Koeajo Sähkö Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen ID.5 on uudistunut, mutta jättää vielä mahdollisuuden parannuksiin Volkswagen ID.5 on harvinaisin merkin sähköautoista, mutta näyttää silti aivan tutulta. Se onkin ID.4:n viistoperäinen versio, ja yhteenlaskettuna kaksikko olisi kärjen tuntumassa myydyimpien sähköautojen joukossa. Volkswagen on uudistanut ahkeraan tahtiin mallistoaan, nyt on ID.5:n vuoro päivittyä. Perusasiat ID.5:ssä ovat aina olleet kunnossa, runsaissa tiloissa kuljettaja on nauttinut ajettavuudesta ja matkustajat mukavuudesta. Nyt uusitussa voimalinjassa myös suorituskyvyn ja kulutuksen suhde on aiempaa etevämpi. Jostain syystä edelleen eniten kaihertavat pikkuasiat, jotka liittyvät ohjaamon nappuloihin ja käyttölogiikkaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHetkellisesti tehoaID.5:n teholukemat ovat saaneet uudistuessaan melkoisen lisäpotkun. Perusmallissa on tästedes 210 kw (286 hv) ja nyt ajetussa kaksimoottorisessa nelivetoisessa GTX-versiossa 250 kW (340 hv). GTX:n kiihtyvyys sataseen on parantunut liki sekunnilla 5,4 sekuntiin.Komeita lukuja, mutta pienellä präntillä suoritusarvoihin on kirjattu näiden toteutuvan vain täydellä akulla ja optimilämpötilassa. Eli ei juuri koskaan, varsinkin kun suositus akun eliniän pidentämiseksi on rajoittaa lataus 80 prosenttiin. Kulloinkin käytettävissä oleva teho on arvioitavissa mittariston tehopalkista. Silmämääräisesti palkki lyhenee kymmenyksen, joten todellinen kiihtyvyyslukema lienee lähellä vanhan mallin lukemaa 6,3 sekuntia. Kylmällä ilmalla teho vähenee lisää, mutta luultavasti silloin myös liukkaus rajoittaa menohaluja.Koeajo osui sähköautolle otolliseen kevätsäähän, joka ei kaivannut lämmitystä sen enempää kuin ilmastointiakaan. Niinpä keskikulutus jäi ilahduttavasti lukemaan 15,7 kWh/100km, jopa alle tehtaan lupauksen. Tällöin toimintamatkaksi 77 kWh:n akulla muodostuu liki 500 km, mutta tosiaankin pakkanen tai helle pudottaa sen saman tien alle 400 km. GTX:n 175 kW:iin nostettu pikalatausteho ja akun esilämmitys mahdollistavat runsaat päivämatkat. Herkkä kosketukselleVolkswagen on saanut runsaasti kritiikkiä tällä vuosikymmenellä esiteltyjen uutuuksiensa ohjaamoista. Loogisiin ja kikkailemattomiin hallintalaitteisiin tottuneet Volkkarikuskit eivät ole ihastuneet uusien ID-mallien ja jopa tutun Golfin uusista näytöistä ja varsinkaan hipaisunappuloista. Isoa takinkääntöä ei nähdä nytkään, vaikka päivityksissä on useita virhetoimintoja korjailtu. Peilien säädöt, ikkunoiden avaamiset ja ratin nappuloiden oikea kosketustekniikka ovat edelleen opettelua vaativia. Valtavan keskinäytön liukusäätimet ovat sentään saaneet valaistuksen. Mittaristoon on saatu vähän lisää muunneltavuutta ja vaihteenvalitsin on siirtynyt mittariston kulmasta oikeanpuoleiseen ratin viikseen, vaihteita vaihdetaan edelleen kiertämällä. Pyyhkijät löytyvät nyt vasemmalta vilkkuviiksestä. Kätevä uutuus on viisi räätälöitävää pikakuvaketta näytön yläreunassa useimmin käytettäviä toimintoja varten. Kehuja ansaitsee kirkkaan näytön terävä grafiikka ja selkeät kuvakkeet.Nyt rattiin on aiempaa helpompi hypätä, mutta ehkä ennemminkin Volkkarin uusiin kosketustapoihin tottumisen kuin korjausten ansiosta, turhaantumista ja tuskastumista ei esiintynyt koeajolla enää juurikaan. Ja ainahan koskettelua voi välttää myös käyttämällä puheohjausta avukseen. Uutena ominaisuutena ID-assistentti liittyi autossa käytyihin keskusteluihin ihan omin päinkin, liekö yksinäinen. runsaat tilat ajettavuus suorituskyky neliveto kulutus näkyvyys etuviistoon nappulatekniikka Volkswagen ID.5 GTX 4motion SÄHKÖAUTO, neliveto 250 kW (340 hv) Akku brutto 82 kWh / netto 77 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 175 kW WLTP-kulutus 17,1 kWh / 100 km toimintamatka 450 km Suorituskyky 0–100 km/h 5,4 s huippunopeus 180 km/h Mitat Pituus 4 599 mm Leveys 1 852 mm Korkeus 1 616 mm Akseliväli 2 770 mm Tavaratila 549 – 1 610 l Omamassa 2 242 kg perävaunu 1200 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2022) Takuu 2 v ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 52 590 € koeajoauto 74 715 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.6.2022 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX – Parantunutta latausnopeutta ja sulavampaa muotoilua 24.11.2021 Ajoneuvot Tyylikkäämpi katto alkaen 49 370 euroa – Volkswagen ID.5 ennakkomyyntiin 5.11.2021 Ajoneuvot Tuulitunnelissa kyllästetty Volkswagen ID.5 esittäytyy, kaverinaan GTX 1.9.2021 Ajoneuvot Volkswagenin tuleva täyssähköauto naamioituna ennen julkaisua – ID.5 GTX 8.12.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Esittely Koeistuttu: Ford Puma Gen-E – kompakti ulkoa, tilayllätys sisällä 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 30.11.2024 Koeajo Koeajo: Alpine A290 – se rivakampi Renault 5 28.11.2024 Koeajo Koeajo: Citroën Berlingo Van – Vuoden pakun uudistettu painos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 8.12.2024 Ajatuksia autoista Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 8.12.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle 8.12.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce Cameo on Rollssiksi halpa, mutta sisustusesineeksi melko kallis 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”