24.11.2021

Tyylikkäämpi katto alkaen 49 370 euroa – Volkswagen ID.5 ennakkomyyntiin

Volkswagen ID.5 hinnat alkaen

Volkswagen ID.5 laajentaa valmistajan sähköautomallistoa katumaasturin ja kurvikkaan katon yhdistelmällä.

Volkswagen ID.5 on valmistajansa mukaan täyssähköinen "SUV-coupé", mutta komeahkon ilmaisun takaa löytyy tavallisempi ID.4 ahtaammalla kattolinjalla.

Volkswagen ID.5:n hinnoittelu alkaa Suomessa 49 370 eurosta ilman autoveroa (autoveron kanssa 50 658 euroa), sillä sähköautojen autoveron poistoa koskeva laki on valmisteltavana. Valtion sähköauton hankintatuki on saatavana alle 50 000 euron sähköautoon, eli ID.5:n tapauksessa hinnat alkaen -versioon. Mallina on tuolloin Volkswagen ID.5 Pro, jonka teho on 128 kW ja akun koko 77 kWh. Toimintamatka on 513 km (WLTP-yhdistetty).

Perusmalli Pron melko kattavan vakiovarustelu käsittää muun muassa lämmitetyn ohjauspyörän, mukautuvan vakionopeussäätimen sekä Discover Pro -navigoinnin. Lisäksi tarjolla on mukavuusvarusteisiin panostava Business-paketti.

Volkswagen ID.5 hinnat alkaen

Kaikkien ID.5-malliversioiden akku on 77 kilowattituntia ja pikalatauksen huipputeho on 135 kilowattia, joskin ID.5 GTX kykenee hetkellisesti 150 kilowatin huipputehoon oikeissa olosuhteissa. Type 2 -latauksen huipputeho on 11 kW. Sekä julkisten latauspaikkojen latauskaapeli että suko-latauslaite sisältyvät kaikkiin varusteluihin.

Malliston keskimmäisenä on ID.5 Pro Performance, joka nostaa tehon 150 kilowattiin, mutta toimintamatka säilyy 513 kilometrissä. Malliversion hinnat alkavat 50 950 eurosta ilman autoveroa. Pro Performance on lisäksi saatavilla Business ja Business Max -varustepaketeilla.

Huippuversiona on nelivetoinen Volkswagen ID.5 GTX Business. 59 090 eurosta (ilman autoveroa) alkavan malliversion huipputeho on hetkellisesti 220 kilowattia. Mallin toimintamatka yhdellä latauksella on 485 kilometriä (WLTP-yhdistetty). Tarjolla on vielä myös kattavammin varusteltu Volkswagen ID.5 GTX Business Max, jonka hinta ennen autoveroa on 62 040 euroa.

Takavetoisten Pro-mallien yhteydessä ID.5:n jarrullinen vetomassa on 1 000 kg ja nelivetomallin kohdalla 1 200 kg.

Volkswagen ID.5:n toimitukset alkavat Suomessa keväällä 2022.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vastaan ID.4

Volkswagen ID.5:n suurin haastaja lienee sisarmalli ID.4, joka tarjoaa paljolti samat asiat edullisemmassa paketissa.  Vastaavien malli- ja varustetasojen kohdalla hintaero on noin 2 500 euroa ID.4:n eduksi.

Takaistuinten pääntilan kohdalla ID.5 antaa linjakkaan kattonsa ansiosta 1,2 senttimetriä periksi ID.4:lle. Erimuotoisen takaosan ja laakean tavaratilan ansiosta ID.5 on tosin kuusi litraa vetoisampi (549 litraa vastaan 543 litraa) takaistuinten ollessa käytössä. ID.4 kirii kuitenkin toistakymmentä litraa pidemmälle, kun mitataan autojen tiloja takaistuimet kaadettuna. ID.5 saa tuloksen 1 561 litraa ja suoran katon ID.4 1 575 litraa.

Volkswagen ID.5 hinnat alkaen

Volkswagen ID.5 voi saavuttaa ladatessa korkeamman huipputehon, 135 kW vastaan 125 kW, ja se näkyy 5–80 % latauksessa yhdeksän minuutin ajansäästönä. Lisäksi ID.5 GTX:lle ilmoitetaan, että oikeiden olosuhteiden kohdalla latauksen hetkellinen huipputeho voi olla 150 kW, joskin teknisten tietojen perusteella tämä näyttäisi kasvattavan latausaikaa.

Paremmasta ilmanvastuksesta huolimatta ID.5:n WLTP-toimintamatka on identtinen Pro Performance -versiossa ID.4:n kanssa. Nelivetoisen GTX:n kohdalla ID.5:n sulavampi kattolinja erottautuu kuitenkin seitsemällä kilometrilla edukseen (485 vs. 478).

Kattokuormaa harkitsevalle valinta on helppo, sillä ID.4:n 75 kilogramman kattokuorma päihittää ID.5:n nollatuloksen.

Lähde ja kuvat: Volkswagen

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat