5.11.2021 Ajoneuvot Tuulitunnelissa kyllästetty Volkswagen ID.5 esittäytyy, kaverinaan GTX Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ID.4:n slimmimpi sisar tuo Volkswagenin sähköautomallistoon trendikkään lisän, ja GTX siitä ripeämmän nelivetoversion. Volkswagen ID.5:n viistetyn kattolinjan voisi ajatella perustuvan 70-luvulta alkaen suosittuun fastback-korimuotoon. Tuolloin viisto perä oli aerodynaamisempi vaihtoehto perinteiselle sedanille, jonka pyörreongelman se poisti. Tässä se toimii vaihtoehtona ID.4 -kaupunkimaasturin laatikkomaiselle korimuodolle. ID.5 on myös ylipäänsäkin trendikkään muotoinen, vaikka se ja sen hengenheimolaiset, kuten tuore Tesla Model Y tai ID.5:n serkkumalli Audi Q4 Sportback E-Tron, jakavatkin ulkonäköllään jyrkkiä mielipiteitä puolesta ja vastaan. Samalla voisi ajatella, että kovin paljon kauemmaksi juurikäsitteestä ”maasturi” ei enää tämä katumaasturi voisi mennä. ID.5:n "coupé-kori" on toteutettu yksinkertaisella reseptillä. Sisarmalliin verrattuna suunnilleen kaikki muu, paitsi perä vyötärölinjasta ylöspäin, on samaa. Takana laskeva katto rajoittuu ID.4:ääkin hallitsevaan hopeanharmaaseen kaarilistaan, ollen ID.5:ssä vielä hieman viistetympi. Perää koristaa ennakoidusti kevyt takaspoileri, joka kuulemma lisää jonkin verran downforcea moottoritienopeuksissa. Viitosen ilmanvastuskerroin on kaupunkimaasturiksi kohtuullinen 0,26, GTX:ssä 0,27. Vertailun vuoksi ID.4:ssä vastaava lukema on 0,28. Viistetyn kattolinjan muita vaikutuksia valmistajan mukaan ovat takaistuinten pääntila: 1,2 senttimetriä ID.4:ää pienempi, mutta tavaratila kuusi litraa isompi, ollen kokonaistilavuudeltaan 549 litraa. Tilan käytettävyys voi toki olla pystyperäisessä ID.4:ssä edelleen tehokkaampaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ohjelmistoversio 3.0 Sisälläkin kaikki on erittäin pitkälle samanlaista kuin sisaressa, mutta merkittävä uutinen ID.5:n kohdalla onkin ID-ohjelmiston uusi versio, 3.0. Järjestelmä vastaanottaa nykytyyliin päivityksiä sekä uusia toimintoja langattomasti aina kun niitä on saatavilla. Systeemiin kuuluu niin ikään älykkäitä ajoavustimia sekä Car2X, jonka kautta uudet ajoneuvot keskustelevat keskenään 800 metrin säteellä päivänpolttavista asioista, kuten vaaranpaikoista, onnettomuuksista ja ruuhkista. Uutta on myös puheohjaus, joka herää taikasanoihin ”Hei, ID”. Sisällä kaikki on tuttua ja vielä hieman jännittävää ID:tä. Sininen on yksi 30:sta tunnelmavalaistuksen värivaihtoehdosta. Lähtien kolmella eri voimalinjalla Voimalinjatarjonta mukailee sekin pystyperäistä sisarta. Auto on lähtökohtaisesti takavetoinen, ja malliston alkupäässä on Pro, jonka 128 kilowatin (172 hv) moottorilla pääsee nollasta sataan yli kahden tonnin autolle tyydyttävissä 10,4 sekunnissa, huippunopeuden ollessa 160 km/h. 150 kilowatin (201 hv) Pro Performance nopeuttaa kiihdytystä hyvään 8,4 sekuntiin, mutta pitää huippunopeuden samana. Huippumalli GTX:ssä päästäänkin jo kiitettäviin 6,3 sekuntiin ja 180 kilometriin tunnissa. Avaimena suorituskykyyn GTX:ssä on neliveto, joka on toteutettu molemmille akseleille sijoitetuilla sähkömoottoreilla, yhteisteholtaan 220 kW (300 hevosvoimaa). GTX:ssä on jerkun lisäksi myös ulkonäöllisiä eroavaisuuksia perusmalleihin. Niihin kuuluvat urheilullisempi etupuskuri, korinväriset helmat sekä matalampi, erityylinen etusäleikkö. GTX myös kulkee matalammalla, ja alusta on jäykempi, samoin kuin jarrut ovat tehokkaammat. Dynamic Chassis Controlin eli säädettävän iskunvaimennuksen saa valinnaisena. Sisällä on ytyisempi tunnelma ja muun muassa sporttisemmat istuimet. ID.5:ssä on tuttu 77 kilowattitunnin (käyttökapasiteetti) akku, jonka turvin yksimoottorisissa versioissa sanotaan riittävän kantamaa 520 kilometrin edestä. GTX:ssä vastaava lukema on 490 kilometriä. Lukuja on jokseenkin vaikea käytännön tasolla verrata, mutta lähtökohtaisesti toimintamatkaa on joitakin kilometrejä ID.4:ää enemmän. Lataaminen sujuu 11 kW:n huipputeholla (Type 2) tai jopa 135 kW teholla pikaladatessa CCS:llä. Keulasta löytyvät adaptiiviset Led matrix -ajovalot sekä vain tarvittaessa avautuva jäähdytysilmanotto. ID.5:n tuotanto muiden MEB-siskojen rinnalla vanhassa Trabant-tehtaassa Saksin Zwickaussa, valmistajan kertoman mukaisessa hiilineutraalissa tuotantoketjussa, on jo alkanut. Jäämme nyt odottelemaan ensituntumia. Lähteet: Volkswagen, Autoexpress Kuvat: Volkswagen Teksti: Benjamin Helander Lisää aiheesta Käyttötesti Volkswagen ID.3:lla osoitti, että sähköautoarki ilman kotilatausta ei ole välttämättä edes työlästä Koeajo: Cupra Born – ID.3:n kuumempi Espanjan serkku Koeajo: Volkswagen ID.4 myy syystäkin pikkusisartaan paremmin Koeajo: Volkswagen ID.3 isolla akulla – vaivatonta sähköautoilua ilman kotilatausta Kuuma viistoperähuhu: Volkswagen ID.3 R kehitteillä, mutta ihmisten suhtautuminen arveluttaa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe