5.11.2021 Ajoneuvot Tuulitunnelissa kyllästetty Volkswagen ID.5 esittäytyy, kaverinaan GTX Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ID.4:n slimmimpi sisar tuo Volkswagenin sähköautomallistoon trendikkään lisän, ja GTX siitä ripeämmän nelivetoversion. Volkswagen ID.5:n viistetyn kattolinjan voisi ajatella perustuvan 70-luvulta alkaen suosittuun fastback-korimuotoon. Tuolloin viisto perä oli aerodynaamisempi vaihtoehto perinteiselle sedanille, jonka pyörreongelman se poisti. Tässä se toimii vaihtoehtona ID.4 -kaupunkimaasturin laatikkomaiselle korimuodolle. ID.5 on myös ylipäänsäkin trendikkään muotoinen, vaikka se ja sen hengenheimolaiset, kuten tuore Tesla Model Y tai ID.5:n serkkumalli Audi Q4 Sportback E-Tron, jakavatkin ulkonäköllään jyrkkiä mielipiteitä puolesta ja vastaan. Samalla voisi ajatella, että kovin paljon kauemmaksi juurikäsitteestä ”maasturi” ei enää tämä katumaasturi voisi mennä. ID.5:n "coupé-kori" on toteutettu yksinkertaisella reseptillä. Sisarmalliin verrattuna suunnilleen kaikki muu, paitsi perä vyötärölinjasta ylöspäin, on samaa. Takana laskeva katto rajoittuu ID.4:ääkin hallitsevaan hopeanharmaaseen kaarilistaan, ollen ID.5:ssä vielä hieman viistetympi. Perää koristaa ennakoidusti kevyt takaspoileri, joka kuulemma lisää jonkin verran downforcea moottoritienopeuksissa. Viitosen ilmanvastuskerroin on kaupunkimaasturiksi kohtuullinen 0,26, GTX:ssä 0,27. Vertailun vuoksi ID.4:ssä vastaava lukema on 0,28. Viistetyn kattolinjan muita vaikutuksia valmistajan mukaan ovat takaistuinten pääntila: 1,2 senttimetriä ID.4:ää pienempi, mutta tavaratila kuusi litraa isompi, ollen kokonaistilavuudeltaan 549 litraa. Tilan käytettävyys voi toki olla pystyperäisessä ID.4:ssä edelleen tehokkaampaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ohjelmistoversio 3.0 Sisälläkin kaikki on erittäin pitkälle samanlaista kuin sisaressa, mutta merkittävä uutinen ID.5:n kohdalla onkin ID-ohjelmiston uusi versio, 3.0. Järjestelmä vastaanottaa nykytyyliin päivityksiä sekä uusia toimintoja langattomasti aina kun niitä on saatavilla. Systeemiin kuuluu niin ikään älykkäitä ajoavustimia sekä Car2X, jonka kautta uudet ajoneuvot keskustelevat keskenään 800 metrin säteellä päivänpolttavista asioista, kuten vaaranpaikoista, onnettomuuksista ja ruuhkista. Uutta on myös puheohjaus, joka herää taikasanoihin ”Hei, ID”. Sisällä kaikki on tuttua ja vielä hieman jännittävää ID:tä. Sininen on yksi 30:sta tunnelmavalaistuksen värivaihtoehdosta. Lähtien kolmella eri voimalinjalla Voimalinjatarjonta mukailee sekin pystyperäistä sisarta. Auto on lähtökohtaisesti takavetoinen, ja malliston alkupäässä on Pro, jonka 128 kilowatin (172 hv) moottorilla pääsee nollasta sataan yli kahden tonnin autolle tyydyttävissä 10,4 sekunnissa, huippunopeuden ollessa 160 km/h. 150 kilowatin (201 hv) Pro Performance nopeuttaa kiihdytystä hyvään 8,4 sekuntiin, mutta pitää huippunopeuden samana. Huippumalli GTX:ssä päästäänkin jo kiitettäviin 6,3 sekuntiin ja 180 kilometriin tunnissa. Avaimena suorituskykyyn GTX:ssä on neliveto, joka on toteutettu molemmille akseleille sijoitetuilla sähkömoottoreilla, yhteisteholtaan 220 kW (300 hevosvoimaa). GTX:ssä on jerkun lisäksi myös ulkonäöllisiä eroavaisuuksia perusmalleihin. Niihin kuuluvat urheilullisempi etupuskuri, korinväriset helmat sekä matalampi, erityylinen etusäleikkö. GTX myös kulkee matalammalla, ja alusta on jäykempi, samoin kuin jarrut ovat tehokkaammat. Dynamic Chassis Controlin eli säädettävän iskunvaimennuksen saa valinnaisena. Sisällä on ytyisempi tunnelma ja muun muassa sporttisemmat istuimet. ID.5:ssä on tuttu 77 kilowattitunnin (käyttökapasiteetti) akku, jonka turvin yksimoottorisissa versioissa sanotaan riittävän kantamaa 520 kilometrin edestä. GTX:ssä vastaava lukema on 490 kilometriä. Lukuja on jokseenkin vaikea käytännön tasolla verrata, mutta lähtökohtaisesti toimintamatkaa on joitakin kilometrejä ID.4:ää enemmän. Lataaminen sujuu 11 kW:n huipputeholla (Type 2) tai jopa 135 kW teholla pikaladatessa CCS:llä. Keulasta löytyvät adaptiiviset Led matrix -ajovalot sekä vain tarvittaessa avautuva jäähdytysilmanotto. ID.5:n tuotanto muiden MEB-siskojen rinnalla vanhassa Trabant-tehtaassa Saksin Zwickaussa, valmistajan kertoman mukaisessa hiilineutraalissa tuotantoketjussa, on jo alkanut. Jäämme nyt odottelemaan ensituntumia. Lähteet: Volkswagen, Autoexpress Kuvat: Volkswagen Teksti: Benjamin Helander Lisää aiheesta Käyttötesti Volkswagen ID.3:lla osoitti, että sähköautoarki ilman kotilatausta ei ole välttämättä edes työlästä Koeajo: Cupra Born – ID.3:n kuumempi Espanjan serkku Koeajo: Volkswagen ID.4 myy syystäkin pikkusisartaan paremmin Koeajo: Volkswagen ID.3 isolla akulla – vaivatonta sähköautoilua ilman kotilatausta Kuuma viistoperähuhu: Volkswagen ID.3 R kehitteillä, mutta ihmisten suhtautuminen arveluttaa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – ”tehokkaampi ja edullinen” 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan