1.9.2021

Volkswagenin tuleva täyssähköauto naamioituna ennen julkaisua – ID.5 GTX

Volkswagen ID.5 GTX

Volkswagenin tuleva täyssähköauto esitellään Münchenin autonäyttelyssä. Volkswagen ID.5 GTX on kuitenkin jo tässä naamioituna.

Volkswagenin tuleva täyssähköauto julkistetaan Münchenin autonäyttelyssä. Kyseessä on nelivetoinen loivalla kattolinjalla varustettu SUV Volkswagen ID.5 GTX.

Volkswagen ID.5 GTX

Joudumme nykyään turhan usein muistuttamaan, mitä sana coupé tarkoittaa. Siksi emme käytä sitä tässäkään yhteydessä, vaikka valmistaja niin tekeekin.

Uutisoimme kyseisestä autosta jo marraskuussa 2020 kertoen, että se tulisi saapumaan tänä vuonna. Tuo ennustus piti hyvin paikkansa ja MEB-perusrakenteelle rakentuvan auton pohjan voi yhä olettaa olevan vahvasti ID.4 -mallissa.

Volkswagen ID.5 GTX

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Volkswagenin tuleva täyssähköauto

Kuvissa naamioitu, jo lähes tuotantomallia vastaava, täyssähköinen ID.5 GTX ensiesitellään 7. syyskuuta alkavan Münchenin autonäyttelyn yhteydessä. Tämä on nyt valmistajan ensimmäinen loivan kattolinjan täyssähköinen SUV.

ID.5 GTX yhdistää kaksi eri akseleille sijoitettua sähkömoottoria nelivedon mahdollistamiseksi, aivan kuten ID.4 jo tällä hetkellä osassa malleistaan tekee. Sähköistä toimintamatkaa pitäisi saavuttaa WLTP-mittauksessa 497 kilometriä.

Car2X-teknologialla varustettu ID.5 GTX pystyy autojen väliseen kommunikaatioon, samoin kuten tuorein Golf. Myös uusin täyssähköinen päivittyy langattomasti verkon kautta (OTA).

Volkswagen ID.5 GTX

Tuttu keula, kyyrympi selkä

Vähemmän yllättäen valmistaja itse pitää uutuuden muotoilua onnistuneena. Keulailme on hyvin tuttu myynnissä olevasta Volkswagen ID.4 -mallista ja siitä löytyy IQ.Light-led-matriisiajovalot, joiden pitkien valojen valokeilaa hallitaan älykkäästi.

Koko keulan levyinen valonauha ulottuu kapenevana aina keskellä keulaa sijaitsevaan Volkswagen-logoon saakka. Lähivalojen tunnistettavaa ilmettä täydentävät valaistut hunajakennoelementit, jotka korostavat valmistajan mukaan auton urheilullista olemusta myös sen olleessa paikallaan. Ehkä tämä liittyy kukkiin ja mehiläisiin.

Volkswagen ID.5 GTX

Solakat ja voimakkaasti takaviistoon kallistetut A-pilarit sijaitsevat varsin edessä. Ne aloittavat katon loivan linjan, joka pyrkii kompensoimaan paksua kylkeä.

Perästä löytyy integroitu takaspoileri. Muuten huomio kiinnittyy takapäätä katsellessa keulailmettä toistavaan vaakasuuntaiseen valonauhaan, joka korostaa perän leveyttä. Tällä pyritään osaltaan visuaalisesti häivyttämään takapään korkeutta.

Volkswagen ID.5 GTX

GTX on nelivetoinen

GTX-lyhenne edustaa Volkswagen-brändin uudenlaista urheilullisuutta. Se haluaa liittyä menestyneiden GTI-, GTD- ja GTE-mallien joukkoon ja siirtää sen sähköisen liikkumisen maailmaan. ID.5 GTX:n etu- ja taka-akseleille sijoitetut sähkömoottorit tuovat nelivedon, jonka kautta saavutettavia etuja valmistaja luettelee muun muassa ajovakaudesta ihan yleiseen ajokokemukseen.

Akseleiden väliin sijoitetun litiumakun kokoa ei suoraan paljastettu, vaan puhe on jopa 497 kilometrin toimintamatkasta (WLTP). Ei ole välttämättä kovin huono arvaus luntata akkujen kokoja esimerkiksi juuri ID.4-malliston puolelta, jonka yläpuolelle tämä nimestä päätellen tulee hinnastossa asettumaan.

Saapuessaan ensi vuonna jälleenmyyjille ID.5 GTX tulee olemaan urheilullisuuteen tähtäävän GTX-sarjan toinen malli. Vuoteen 2030 mennessä Volkswagenin tavoitteena on nostaa täyssähköautojen osuus 70 prosenttiin merkin Euroopan kappalemääräisestä myynnistä, joten suunta on selvä.

Kuvat ja lähde: Volkswagen Teksti: Henri Posa

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat