21.11.2020

Matikkapäällä mallistoon: Volkswagen ID.3 ja ID.4 saavat jatkokseen ID.5:n

Volkswagen ID.5

Sähköauto Volkswagen ID.5 saapuu ensi vuonna, mutta vain Eurooppaan. "Coupemaisempi" automalli perustunee voimakkaasti ID.4:ään ja ID. Crozziin, vaikka aineksia olisi lainata muotoja myös kurvikkaasta ID. Vizzionista.

Ensi vuonna Volkswagenin MEB-sähköautomallistoon liittyy ID.5, mikä ei liene suuri yllätys laskuoppejaan seuranneille ID.3:n ja ID.4:n jälkeen. ID.5 tulee markkinoille vain Euroopassa, kertoi VW:n sähköisen liikkuvuuden pomo Thomas Ulbrich.

ID.5 laajentaa sähköautotarjontaa nyt coupemaisempaan suuntaan. Sen taustalta löytyy näillä näkymin ID. Crozz (kuvassa), joka johti myös ID.4:ään, joten ID.5 olisi lähinnä lentävämmällä kattolinjalla varustettu sähkökatumaasturi. Toinen coupemaisempi vaihtoehto olisi ID. Vizzion, mutta ainakin kansainvälisesti nähdyt vakoilukuvat Nürburgringiltä viittaavat katumaasturimaisempaan ID.5:een. Myös Automotive News viittaa, että ID.5:en perustana ovat nimenomaisesti vuoden 2017 ID. Crozz -konseptikatumaasturit.

Volkswagen ID.5
Periaatteessa "coupemaisempi" ID voisi perustua myös ID. Vizzioniin.

Ulbrichin mukaan VW tähtää ID.4:stä sen suurinta myyntikärkeä sähköautomarkkinoilla. 2025 mennessä sähkökatumaasturin pitäisi käydä kaupaksi 500 000 kertaa ympäri maailman. ID.4 on samalla ensimmäinen Volkswagenin sähköautomalleista, jota myydään Pohjois-Amerikassa. Autoa myös valmistetaan Euroopan lisäksi Pohjois-Amerikassa ja Kiinassa. Pienempi ID.3 on saapumassa Kiinaan, mutta sitä ei tulla myymään Yhdysvalloissa.

Vuodesta 2023 alkaen VW aikoo myydä yli miljoona sähköautoa vuodessa. Saksalainen autojätti ilmoitti hiljattain myös kasvattavansa lähivuosien panostusta sähköiseen liikkuvuuteen ja autonomiseen ajamiseen entisestään. Voimakkaan muutostahdin takana on pääjohtaja Herbert Diessin mukaan pelko välttyä Nokian kohtalolta.

Odotettua hitaammin alkanut ID.3-sähköauton myynti on johtamassa Volkswagenille päästösakkoihin ensi vuodelle, yhtiö kertoi muutama viikko sitten.

Lähde: Automotive News Kuvat: Volkswagen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat