5.11.2020

Volkswagen varautuu päästösakkoihin – kassavaraus ”parisataa miljoonaa”

Volkswagen ID.3
Klaus Bischoff esittelemässä ID.3:n muotoilua.

Volkswagen varaa parisataa miljoonaa päästösakkoihin – aivan varmuuden vuoksi. Sähköauto ID.3 ei välttämättä ehdi pelastamaan valmistajaansa Euroopan unionin sakoilta.

Volkswagen varaa parisataa miljoonaa päästösakkoihin kertoo Automotive News Europe. Tämä siltä varalta, että saksalaisvalmistaja ei pääse keskipäästöissään alle Euroopan unionin vaatiman tason ja tällä hetkellä tilanne näyttää hieman huolestuttavalta. Suurimpana syynä on Volkswagen ID.3 myöhästymisineen sekä ohjelmisto-ongelmineen, jonka myynnin pelätään jäävän jälkeen pahasti tälle vuodelle alun perin kaavailluista luvuista.

Volkswagen Group jakaa keskimääräiset päästöt kiinalaisomisteisen MG Motorin kanssa, mutta se varautuu siitä huolimatta sakkoihin tämän vuoden osalta. Alun perin valmistaja odotti ID.3 -sähköauton auttavan päästöissä vaaditun rajan alle, mutta koronapandemia, viivästyminen ja ohjelmiston ongelmat ovat jarrutelleet myyntiä. Lokakuun lopussa valmistaja sanoi saaneensa noin 40 000 tilausta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Volkswagen varaa parisataa miljoonaa päästösakkoihin

Volkswagenin talousjohtaja Frank Witter kertoi, että Volkswagen varaa parisataa miljoonaa päästösakkoihin. Ainakin ulospäin aiheesta viestitään varsin rennolla asenteella. Talousjohtaja kertoi sakkojen kirpaisevan vain kerran, sillä saksalainen autonvalmistaja on hyvin varma ensi vuodesta sekä tulevaisuudesta pidemmällä aikajaksolla.

– Olemme varanneet muutaman sata miljoonaa ihan varmuuden vuoksi, hän sanoi.

Volkswagen aikoo julkaista vuoteen 2029 mennessä peräti 75 täyssähkömallia valmistajan eri brändien alla ja aikoo myös myydä 26 miljoonaa akkukäyttöistä autoa, joista suurin osa tulee pohjautumaan MEB-perusrakenteelle. Näihin brändeihin kuuluvat muun muassa Audi, Bentley, Porsche, Seat ja Škoda.

– Olisi toki hienoa päästä päästötavoitteeseen jo vuonna 2020, mutta puhumme nyt 10-vuoden ajanjaksosta. Pieni myöhästyminen ei olisi tietenkään ihanteellinen, mutta ei myöskään maailmanloppu, kommentoi Witter.

Volkswagenin toimitusjohtaja Herbert Diess on sanonut, että autonvalmistaja arvioi olevansa tavoitteista vain noin gramman päässä. Hän jatkoi, että sakon välttäminen on mahdollista mikäli vähäpäästöisten mallien myynti jatkaa kasvuaan vuoden viimeisien kuukausien aikana.

– Emme ole vielä luovuttaneet, mutta menee todella tiukille saavuttaa tavoitteet, sanoi Diess

Volkswagen ei toki ole ongelmansa kanssa yksin, vaikka ID.3 on tehnyt tilanteesta hieman poikkeavan ja kaikki seuraavat suuren autonvalmistajan askelia. Ford paljasti hiljattain hakevansa Volvon luota apua päästötavoitteisiin ja esimerkiksi Fiat Chrysler Automobiles on pariutunut Teslan kanssa. Myös Jaguar Land Rover on varannut 90 miljoonaa puntaa odottamiaan Euroopan unionin hiilidioksidipäästösakkoja varten.

Kuvituskuva: Lauri Ahtiainen/Moottorin Arkisto, Lähde: Automotive News Europe

Luetuimmat