Ajoneuvot | Uutinen | 9.4.2019

Fiat Chrysler ostaa Teslalta päästörajoja sadoilla miljoonilla euroilla

Teslan nollapäästöisyys on Euroopan unionissa kohta tehokasta kauppatavaraa.

Jaa artikkeli

Moottori uutisoi viime viikolla Euroopan unionin 2020–2021 voimaan tulevien päästörajojen aiheuttavan miljardilaskut autokonserneille. Tiivistettynä kyse on autotehtaille asetetusta hiilidioksidipäästörajasta, joka suhteutetaan valmistajan malliston omamassaa. Yleisenä työlukuna puhutaan 95 g/km -rajasta. Jokaisen EU:ssa myydyn auton jokainen tämän ylittävä hiilidioksidigramma maksaa autonvalmistajalle 95 euroa.

Raja on äärimmäisen tiukka. Katastrofia pahentaa viime vuosina nousuun kääntynyt päästökehitys: epäaerodynaamisten katumaasturien suosio ja Volkswagen Groupin päästöhuijauksen aiheuttama dieselkrapula iskevät pahimpaan mahdolliseen aikaan.

Päästöt vain nousevat

Analytiikkayhtiö Jaton mukaan vuoden 2018 hiilidioksidipäästöjen keskiarvo Euroopassa oli 120,5 g/km. Vuoden 2020 loppuun mennessä keskimäärin päästöjä pitäisi siis laskea 25,5 g/km.

Euroopan unioni sallii autokonserneille päästökauppaa tekemällä eräänlaisia liittoumia, jolloin yhden konsernin päästöjen sijaan tarkastellaankin koko liittouman autojen päästöjä. Tällöin päästörajan alittavat konsernit voisivat vaihtaa ”vapaita grammojaan” rahaan, minkä tietysti pitäisi tehdä rajojen alittamisesta houkuttelevampaa.

Ongelmana on vain kauppatavaran puute: kun lähes kaikki konsernit ovat ylittämässä päästörajan, ei päästökauppa tahdo onnistua.

Tesla poikkeuksena

Ainoa poikkeus on täyssähköautoihin keskittynyt Tesla. Yhtiön autojen viralliset keskipäästöt ovat pyöreänkaunis 0 g/km.

Fiat Chrysler Automobiles, FCA, on ensimmäinen Teslan kanssa liittoutuva autokonserni, kertoo Automotive News Europe. Liittoumalla FCA ostaa lisäaikaa saadakseen mallistonsa keskipäästöt alle vaaditun rajan.

Automotive Newsin mukaan FCA:n niskaan kaatuva vuotuinen korvausmaksu olisi tämän hetken lukujen valossa peräti kolme miljardia euroa. Yhtiön Teslalle maksamaa summaa ei ole julkisesti paljastettu, mutta lähteiden mukaan kyse on sadoista miljoonista euroista.

Tesla siis hyötyy taloudellisesti mallistonsa vähäpäästöisyydestä – toki sillä riskillä, että aatteellisimmat asiakkaat suuttuvat yhtiön ottavan hiilidioksiditaakkaa harteilleen rahaa vastaan.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Automotive News Europe

Jaa artikkeli

Keskustelu