5.11.2020 Ajoneuvot Volkswagen varautuu päästösakkoihin – kassavaraus ”parisataa miljoonaa” Klaus Bischoff esittelemässä ID.3:n muotoilua. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen varaa parisataa miljoonaa päästösakkoihin – aivan varmuuden vuoksi. Sähköauto ID.3 ei välttämättä ehdi pelastamaan valmistajaansa Euroopan unionin sakoilta. Volkswagen varaa parisataa miljoonaa päästösakkoihin kertoo Automotive News Europe. Tämä siltä varalta, että saksalaisvalmistaja ei pääse keskipäästöissään alle Euroopan unionin vaatiman tason ja tällä hetkellä tilanne näyttää hieman huolestuttavalta. Suurimpana syynä on Volkswagen ID.3 myöhästymisineen sekä ohjelmisto-ongelmineen, jonka myynnin pelätään jäävän jälkeen pahasti tälle vuodelle alun perin kaavailluista luvuista.Volkswagen Group jakaa keskimääräiset päästöt kiinalaisomisteisen MG Motorin kanssa, mutta se varautuu siitä huolimatta sakkoihin tämän vuoden osalta. Alun perin valmistaja odotti ID.3 -sähköauton auttavan päästöissä vaaditun rajan alle, mutta koronapandemia, viivästyminen ja ohjelmiston ongelmat ovat jarrutelleet myyntiä. Lokakuun lopussa valmistaja sanoi saaneensa noin 40 000 tilausta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVolkswagen varaa parisataa miljoonaa päästösakkoihinVolkswagenin talousjohtaja Frank Witter kertoi, että Volkswagen varaa parisataa miljoonaa päästösakkoihin. Ainakin ulospäin aiheesta viestitään varsin rennolla asenteella. Talousjohtaja kertoi sakkojen kirpaisevan vain kerran, sillä saksalainen autonvalmistaja on hyvin varma ensi vuodesta sekä tulevaisuudesta pidemmällä aikajaksolla.– Olemme varanneet muutaman sata miljoonaa ihan varmuuden vuoksi, hän sanoi.Volkswagen aikoo julkaista vuoteen 2029 mennessä peräti 75 täyssähkömallia valmistajan eri brändien alla ja aikoo myös myydä 26 miljoonaa akkukäyttöistä autoa, joista suurin osa tulee pohjautumaan MEB-perusrakenteelle. Näihin brändeihin kuuluvat muun muassa Audi, Bentley, Porsche, Seat ja Škoda.– Olisi toki hienoa päästä päästötavoitteeseen jo vuonna 2020, mutta puhumme nyt 10-vuoden ajanjaksosta. Pieni myöhästyminen ei olisi tietenkään ihanteellinen, mutta ei myöskään maailmanloppu, kommentoi Witter.Volkswagenin toimitusjohtaja Herbert Diess on sanonut, että autonvalmistaja arvioi olevansa tavoitteista vain noin gramman päässä. Hän jatkoi, että sakon välttäminen on mahdollista mikäli vähäpäästöisten mallien myynti jatkaa kasvuaan vuoden viimeisien kuukausien aikana.– Emme ole vielä luovuttaneet, mutta menee todella tiukille saavuttaa tavoitteet, sanoi DiessVolkswagen ei toki ole ongelmansa kanssa yksin, vaikka ID.3 on tehnyt tilanteesta hieman poikkeavan ja kaikki seuraavat suuren autonvalmistajan askelia. Ford paljasti hiljattain hakevansa Volvon luota apua päästötavoitteisiin ja esimerkiksi Fiat Chrysler Automobiles on pariutunut Teslan kanssa. Myös Jaguar Land Rover on varannut 90 miljoonaa puntaa odottamiaan Euroopan unionin hiilidioksidipäästösakkoja varten.Kuvituskuva: Lauri Ahtiainen/Moottorin Arkisto, Lähde: Automotive News Europe Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen