24.9.2020 Ajoneuvot Volkswagen ID.4 on saksalaisvalmistajan täyssähköinen vastaus suosikkiluokkaan: ennakkomyynnin hinnat alkavat 48 790 eurosta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaupunkimaasturibuumin loppua ei ole toistaiseksi näkyvissä, joten Volkswagen julkaisi odotetusti toisena autonaan MEB-perusrakenteelle Volkswagen ID.4 -SUV:n. Auton hinnat alkavat Suomessa 48 790 eurosta, mutta myöhemmin mallisto täydentyy jopa 10 000 euroa halvemmalla Pure-mallilla. Volkswagen ID.4 täydentää MEB-perusrakenteelle pohjautuvaa sähköautoperhettä, johon saksalaisvalmistajalla kuuluu ennestään ID.3-viistoperä.Segmentiltään ID.4 asettuu kompaktien kaupunkimaastureiden luokkaan, jonka valmistaja nimeää maailman suurimmaksi automarkkinaksi, joten uutuus on varsin tärkeä. Volkswagen-ryhmältä on julkaistu ennen ID.4:ää luokkaan jo yksi SUV, Škoda Enyaq iV.Mitoiltaan Volkswagen ID.4 on 323 millimetriä ID.3:a pidempi, eli 4 584 mm pitkä. Leveyttä on 1 852 mm, eli 43 mm enemmän kuin ID.3:ssa. Akselivälissä mallien välillä ei ole juuri eroa, ID.4:n lukema on 2 766 mm. Tavaratilassa ID.4 päihittää viistoperäisen mallistosisarensa komeasti 158 litralla, joka tarkoittaa varsin vetävää 543 litran tilavuutta. Maavaraa on 210 mm.Auton vakiovarusteisiin kuuluu muun muassa mukautuva vakionopeudensäädin, hätäjarrutustoiminto, lämmitettävä ohjauspyörä, lämpöpumppu, digitaalinen mittaristo, kaista-avustin, lämmitettävä tuulilasi ja Mode 3 -latauskaapeli julkisiin latauslaitteisiin.ID.3:sta poiketen ID.4:llä saa myös vetää perävaunua. Alkupään 1ST -malleissa jarrulliseksi vetomassaksi kerrotaan tasan tuhat kilogrammaa ja tulevien mallien lukemat vahvistuvat myöhemmin. Toisin kuin sähköiseen viistoperään, ID.4:ään saa tavaraa katollekin: kattokuormaa saa olla 75 kg:n edestä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuuriakkuisen hinta jopa ID.3:a vähemmänVolkswagen ID.4 1ST -malleissa on aina nettokapasiteetiltään 77 kilowattitunnin akku (brutto 82 kWh), joka vastaa suurinta ID.3:een saatavilla olevaa. Yhdistetyksi WLTP-kulutukseksi ilmoitetaan 18,2 kWh/100 km. Tällä arvioidaan saavutettavan noin 500 kilometrin toimintamatka. Taka-akselille sijoitetun sähkömoottorin huipputeho on 150 kilowattia (204 hevosvoimaa). Nollasta sataan auto kiihtyy 8,5 sekunnissa ja huippunopeus on rajoitettu 160 kilometriin tunnissa.Näiden alkupään mallien hinnat alkavat 1ST -varustelulla 48 790 eurosta, vakiovarusteiden lisäksi tämä tuo mukanaan vetokoukun, navigointijärjestelmän, puheohjauksen, metallivärin ja mustaksi maalatun katon, 20-tuumaiset kevytmetallivanteet, suko-pistokkeeseen liitettävän kotilatauslaitteen, kaukovaloavustimen ja ohjaamon tunnelmavalaistuksen.Huomattavaa on, että aina viisipaikkaisen ID.4:n hinta 77 kWh -akulla on jopa edullisempi, kuin ID.3:n vastaavalla akulla, joka lisäksi rokottaa viistoperästä yhden istumapaikan takaa. ID.3 Pro S kustantaa isoimmalla akulla 48 964 euroa.1ST Max -varustelu sisältää edellä mainittujen lisäksi esimerkiksi tuulilasinäytön lisätyn todellisuuden toiminnoilla, sähkösäätöiset etuistuimet muisti- ja hierontatoiminnoilla, led-matriisiajovalot, 21-tuumaiset kevytmetallivanteet, kaistanvaihtoavustimen, mukautuvan alustansäädön, 12-tuumaisen kosketusnäytön ja avaimettoman käytön. Näillä herkuilla kuorrutettuna ID.4:n hinta kohoaa 58 867 euroon.Aluksi kaikki ID.4:t ovat takavetoisia, mutta vuonna 2021 mallisto täydentyy nelivetoisilla malleilla. Samana vuonna mallistoon lisätään myös hinnat alkaen -Pure -malli 52 kilowattitunnin akulla. Tällä pienemmällä akulla toimintamatkan arvioidaan olevan noin 340 km luokkaa. Pure-mallissa sähkömoottorin tehoa on laskettu 109 kW:iin (148 hv). Pure Performance -mallissa tehoa on 125 kW (170 hv). Pure-mallin hintaa ei ole vahvistettu, mutta sen oletetaan alkavan noin 38 000 eurosta.320 kilometriä puolessa tunnissaPikalatauksessa ID.4:n luvataan lataavan 1ST-mallien suurimmalla, eli 125 kilowatin latausteholla 320 kilometriä toimintamatkaa noin puolessa tunnissa. Varauksen nostaminen viidestä prosentista 80 prosenttiin tapahtuu 38 minuutissa.Pure-mallissa pikalataus on vakona 50 kW tehoinen, mutta lisävarusteena sen voi päivittää 100 kW:iin.Type 2 -pistokkeesta ID.4:n Pro-alkuiset versiot lataavat parhaillaan 11 kW:n (3 x 16 A) teholla, jolla akun luvataan latautuvan tyhjästä täyteen ajassa 7 tuntia ja 30 minuuttia. Suko-pistokkeesta auton latautuminen vie noin 43 tuntia.Pure ja Pure Performance -mallien hidaslatausteho rajoittuu 7,2 kW:iin (2 x 16 A).Lähde ja kuvat: Volkswagen Lue lisää: Koeajo: täyssähköauto Volkswagen ID.3 on huolimattomuusvirheistä huolimatta erinomainen auto Seuraavaa sähköpökköä pesään: Volkswagen ID.4:n sarjatuotanto alkoi Volkswagen ID.4 sisätilat selville – tältä näyttää sähkökatumaasturin ohjaamo Sähköinen Škoda Enyaq iV kulkee jopa 510 km latauksella – pienempi kuin Octavia, tilaa kuin Kodiaqissa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen