24.9.2020

Volkswagen ID.4 on saksalaisvalmistajan täyssähköinen vastaus suosikkiluokkaan: ennakkomyynnin hinnat alkavat 48 790 eurosta

Volkswagen ID.4

Kaupunkimaasturibuumin loppua ei ole toistaiseksi näkyvissä, joten Volkswagen julkaisi odotetusti toisena autonaan MEB-perusrakenteelle Volkswagen ID.4 -SUV:n. Auton hinnat alkavat Suomessa 48 790 eurosta, mutta myöhemmin mallisto täydentyy jopa 10 000 euroa halvemmalla Pure-mallilla.

Volkswagen ID.4 täydentää MEB-perusrakenteelle pohjautuvaa sähköautoperhettä, johon saksalaisvalmistajalla kuuluu ennestään ID.3-viistoperä.

Segmentiltään ID.4 asettuu kompaktien kaupunkimaastureiden luokkaan, jonka valmistaja nimeää maailman suurimmaksi automarkkinaksi, joten uutuus on varsin tärkeä. Volkswagen-ryhmältä on julkaistu ennen ID.4:ää luokkaan jo yksi SUV, Škoda Enyaq iV.

Volkswagen ID.4

Mitoiltaan Volkswagen ID.4 on 323 millimetriä ID.3:a pidempi, eli 4 584 mm pitkä. Leveyttä on 1 852 mm, eli 43 mm enemmän kuin ID.3:ssa. Akselivälissä mallien välillä ei ole juuri eroa, ID.4:n lukema on 2 766 mm. Tavaratilassa ID.4 päihittää viistoperäisen mallistosisarensa komeasti 158 litralla, joka tarkoittaa varsin vetävää 543 litran tilavuutta. Maavaraa on 210 mm.

Auton vakiovarusteisiin kuuluu muun muassa mukautuva vakionopeudensäädin, hätäjarrutustoiminto, lämmitettävä ohjauspyörä, lämpöpumppu, digitaalinen mittaristo, kaista-avustin, lämmitettävä tuulilasi ja Mode 3 -latauskaapeli julkisiin latauslaitteisiin.

Volkswagen ID.4

ID.3:sta poiketen ID.4:llä saa myös vetää perävaunua. Alkupään 1ST -malleissa jarrulliseksi vetomassaksi kerrotaan tasan tuhat kilogrammaa ja tulevien mallien lukemat vahvistuvat myöhemmin. Toisin kuin sähköiseen viistoperään, ID.4:ään saa tavaraa katollekin: kattokuormaa saa olla 75 kg:n edestä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suuriakkuisen hinta jopa ID.3:a vähemmän

Volkswagen ID.4 1ST -malleissa on aina nettokapasiteetiltään 77 kilowattitunnin akku (brutto 82 kWh), joka vastaa suurinta ID.3:een saatavilla olevaa. Yhdistetyksi WLTP-kulutukseksi ilmoitetaan 18,2 kWh/100 km. Tällä arvioidaan saavutettavan noin 500 kilometrin toimintamatka. Taka-akselille sijoitetun sähkömoottorin huipputeho on 150 kilowattia (204 hevosvoimaa). Nollasta sataan auto kiihtyy 8,5 sekunnissa ja huippunopeus on rajoitettu 160 kilometriin tunnissa.

Volkswagen ID.4

Näiden alkupään mallien hinnat alkavat 1ST -varustelulla 48 790 eurosta, vakiovarusteiden lisäksi tämä tuo mukanaan vetokoukun, navigointijärjestelmän, puheohjauksen, metallivärin ja mustaksi maalatun katon, 20-tuumaiset kevytmetallivanteet, suko-pistokkeeseen liitettävän kotilatauslaitteen, kaukovaloavustimen ja ohjaamon tunnelmavalaistuksen.

Huomattavaa on, että aina viisipaikkaisen ID.4:n hinta 77 kWh -akulla on jopa edullisempi, kuin ID.3:n vastaavalla akulla, joka lisäksi rokottaa viistoperästä yhden istumapaikan takaa. ID.3 Pro S kustantaa isoimmalla akulla 48 964 euroa.

Volkswagen ID.4

1ST Max -varustelu sisältää edellä mainittujen lisäksi esimerkiksi tuulilasinäytön lisätyn todellisuuden toiminnoilla, sähkösäätöiset etuistuimet muisti- ja hierontatoiminnoilla, led-matriisiajovalot, 21-tuumaiset kevytmetallivanteet, kaistanvaihtoavustimen, mukautuvan alustansäädön, 12-tuumaisen kosketusnäytön ja avaimettoman käytön. Näillä herkuilla kuorrutettuna ID.4:n hinta kohoaa 58 867 euroon.

Volkswagen ID.4

Aluksi kaikki ID.4:t ovat takavetoisia, mutta vuonna 2021 mallisto täydentyy nelivetoisilla malleilla. Samana vuonna mallistoon lisätään myös hinnat alkaen -Pure -malli 52 kilowattitunnin akulla. Tällä pienemmällä akulla toimintamatkan arvioidaan olevan noin 340 km luokkaa. Pure-mallissa sähkömoottorin tehoa on laskettu 109 kW:iin (148 hv). Pure Performance -mallissa tehoa on 125 kW (170 hv). Pure-mallin hintaa ei ole vahvistettu, mutta sen oletetaan alkavan noin 38 000 eurosta.

320 kilometriä puolessa tunnissa

Pikalatauksessa ID.4:n luvataan lataavan 1ST-mallien suurimmalla, eli 125 kilowatin latausteholla 320 kilometriä toimintamatkaa noin puolessa tunnissa. Varauksen nostaminen viidestä prosentista 80 prosenttiin tapahtuu 38 minuutissa.

Volkswagen ID.4Pure-mallissa pikalataus on vakona 50 kW tehoinen, mutta lisävarusteena sen voi päivittää 100 kW:iin.

Type 2 -pistokkeesta ID.4:n Pro-alkuiset versiot lataavat parhaillaan 11 kW:n (3 x 16 A) teholla, jolla akun luvataan latautuvan tyhjästä täyteen ajassa 7 tuntia ja 30 minuuttia. Suko-pistokkeesta auton latautuminen vie noin 43 tuntia.

Pure ja Pure Performance -mallien hidaslatausteho rajoittuu 7,2 kW:iin (2 x 16 A).

Lähde ja kuvat: Volkswagen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat