24.9.2020 Ajoneuvot Volkswagen ID.4 on saksalaisvalmistajan täyssähköinen vastaus suosikkiluokkaan: ennakkomyynnin hinnat alkavat 48 790 eurosta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaupunkimaasturibuumin loppua ei ole toistaiseksi näkyvissä, joten Volkswagen julkaisi odotetusti toisena autonaan MEB-perusrakenteelle Volkswagen ID.4 -SUV:n. Auton hinnat alkavat Suomessa 48 790 eurosta, mutta myöhemmin mallisto täydentyy jopa 10 000 euroa halvemmalla Pure-mallilla. Volkswagen ID.4 täydentää MEB-perusrakenteelle pohjautuvaa sähköautoperhettä, johon saksalaisvalmistajalla kuuluu ennestään ID.3-viistoperä.Segmentiltään ID.4 asettuu kompaktien kaupunkimaastureiden luokkaan, jonka valmistaja nimeää maailman suurimmaksi automarkkinaksi, joten uutuus on varsin tärkeä. Volkswagen-ryhmältä on julkaistu ennen ID.4:ää luokkaan jo yksi SUV, Škoda Enyaq iV.Mitoiltaan Volkswagen ID.4 on 323 millimetriä ID.3:a pidempi, eli 4 584 mm pitkä. Leveyttä on 1 852 mm, eli 43 mm enemmän kuin ID.3:ssa. Akselivälissä mallien välillä ei ole juuri eroa, ID.4:n lukema on 2 766 mm. Tavaratilassa ID.4 päihittää viistoperäisen mallistosisarensa komeasti 158 litralla, joka tarkoittaa varsin vetävää 543 litran tilavuutta. Maavaraa on 210 mm.Auton vakiovarusteisiin kuuluu muun muassa mukautuva vakionopeudensäädin, hätäjarrutustoiminto, lämmitettävä ohjauspyörä, lämpöpumppu, digitaalinen mittaristo, kaista-avustin, lämmitettävä tuulilasi ja Mode 3 -latauskaapeli julkisiin latauslaitteisiin.ID.3:sta poiketen ID.4:llä saa myös vetää perävaunua. Alkupään 1ST -malleissa jarrulliseksi vetomassaksi kerrotaan tasan tuhat kilogrammaa ja tulevien mallien lukemat vahvistuvat myöhemmin. Toisin kuin sähköiseen viistoperään, ID.4:ään saa tavaraa katollekin: kattokuormaa saa olla 75 kg:n edestä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuuriakkuisen hinta jopa ID.3:a vähemmänVolkswagen ID.4 1ST -malleissa on aina nettokapasiteetiltään 77 kilowattitunnin akku (brutto 82 kWh), joka vastaa suurinta ID.3:een saatavilla olevaa. Yhdistetyksi WLTP-kulutukseksi ilmoitetaan 18,2 kWh/100 km. Tällä arvioidaan saavutettavan noin 500 kilometrin toimintamatka. Taka-akselille sijoitetun sähkömoottorin huipputeho on 150 kilowattia (204 hevosvoimaa). Nollasta sataan auto kiihtyy 8,5 sekunnissa ja huippunopeus on rajoitettu 160 kilometriin tunnissa.Näiden alkupään mallien hinnat alkavat 1ST -varustelulla 48 790 eurosta, vakiovarusteiden lisäksi tämä tuo mukanaan vetokoukun, navigointijärjestelmän, puheohjauksen, metallivärin ja mustaksi maalatun katon, 20-tuumaiset kevytmetallivanteet, suko-pistokkeeseen liitettävän kotilatauslaitteen, kaukovaloavustimen ja ohjaamon tunnelmavalaistuksen.Huomattavaa on, että aina viisipaikkaisen ID.4:n hinta 77 kWh -akulla on jopa edullisempi, kuin ID.3:n vastaavalla akulla, joka lisäksi rokottaa viistoperästä yhden istumapaikan takaa. ID.3 Pro S kustantaa isoimmalla akulla 48 964 euroa.1ST Max -varustelu sisältää edellä mainittujen lisäksi esimerkiksi tuulilasinäytön lisätyn todellisuuden toiminnoilla, sähkösäätöiset etuistuimet muisti- ja hierontatoiminnoilla, led-matriisiajovalot, 21-tuumaiset kevytmetallivanteet, kaistanvaihtoavustimen, mukautuvan alustansäädön, 12-tuumaisen kosketusnäytön ja avaimettoman käytön. Näillä herkuilla kuorrutettuna ID.4:n hinta kohoaa 58 867 euroon.Aluksi kaikki ID.4:t ovat takavetoisia, mutta vuonna 2021 mallisto täydentyy nelivetoisilla malleilla. Samana vuonna mallistoon lisätään myös hinnat alkaen -Pure -malli 52 kilowattitunnin akulla. Tällä pienemmällä akulla toimintamatkan arvioidaan olevan noin 340 km luokkaa. Pure-mallissa sähkömoottorin tehoa on laskettu 109 kW:iin (148 hv). Pure Performance -mallissa tehoa on 125 kW (170 hv). Pure-mallin hintaa ei ole vahvistettu, mutta sen oletetaan alkavan noin 38 000 eurosta.320 kilometriä puolessa tunnissaPikalatauksessa ID.4:n luvataan lataavan 1ST-mallien suurimmalla, eli 125 kilowatin latausteholla 320 kilometriä toimintamatkaa noin puolessa tunnissa. Varauksen nostaminen viidestä prosentista 80 prosenttiin tapahtuu 38 minuutissa.Pure-mallissa pikalataus on vakona 50 kW tehoinen, mutta lisävarusteena sen voi päivittää 100 kW:iin.Type 2 -pistokkeesta ID.4:n Pro-alkuiset versiot lataavat parhaillaan 11 kW:n (3 x 16 A) teholla, jolla akun luvataan latautuvan tyhjästä täyteen ajassa 7 tuntia ja 30 minuuttia. Suko-pistokkeesta auton latautuminen vie noin 43 tuntia.Pure ja Pure Performance -mallien hidaslatausteho rajoittuu 7,2 kW:iin (2 x 16 A).Lähde ja kuvat: Volkswagen Lue lisää: Koeajo: täyssähköauto Volkswagen ID.3 on huolimattomuusvirheistä huolimatta erinomainen auto Seuraavaa sähköpökköä pesään: Volkswagen ID.4:n sarjatuotanto alkoi Volkswagen ID.4 sisätilat selville – tältä näyttää sähkökatumaasturin ohjaamo Sähköinen Škoda Enyaq iV kulkee jopa 510 km latauksella – pienempi kuin Octavia, tilaa kuin Kodiaqissa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 8.1.2025 Kuluttajat Käytetyn auton viasta autoliikkeelle reklamoinut ostaja: ”Miten voidaan tehdä näkemättä päätös, jossa pysytään loppuun asti?” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti