24.9.2020 Ajoneuvot Volkswagen ID.4 on saksalaisvalmistajan täyssähköinen vastaus suosikkiluokkaan: ennakkomyynnin hinnat alkavat 48 790 eurosta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaupunkimaasturibuumin loppua ei ole toistaiseksi näkyvissä, joten Volkswagen julkaisi odotetusti toisena autonaan MEB-perusrakenteelle Volkswagen ID.4 -SUV:n. Auton hinnat alkavat Suomessa 48 790 eurosta, mutta myöhemmin mallisto täydentyy jopa 10 000 euroa halvemmalla Pure-mallilla. Volkswagen ID.4 täydentää MEB-perusrakenteelle pohjautuvaa sähköautoperhettä, johon saksalaisvalmistajalla kuuluu ennestään ID.3-viistoperä. Segmentiltään ID.4 asettuu kompaktien kaupunkimaastureiden luokkaan, jonka valmistaja nimeää maailman suurimmaksi automarkkinaksi, joten uutuus on varsin tärkeä. Volkswagen-ryhmältä on julkaistu ennen ID.4:ää luokkaan jo yksi SUV, Škoda Enyaq iV. Mitoiltaan Volkswagen ID.4 on 323 millimetriä ID.3:a pidempi, eli 4 584 mm pitkä. Leveyttä on 1 852 mm, eli 43 mm enemmän kuin ID.3:ssa. Akselivälissä mallien välillä ei ole juuri eroa, ID.4:n lukema on 2 766 mm. Tavaratilassa ID.4 päihittää viistoperäisen mallistosisarensa komeasti 158 litralla, joka tarkoittaa varsin vetävää 543 litran tilavuutta. Maavaraa on 210 mm. Auton vakiovarusteisiin kuuluu muun muassa mukautuva vakionopeudensäädin, hätäjarrutustoiminto, lämmitettävä ohjauspyörä, lämpöpumppu, digitaalinen mittaristo, kaista-avustin, lämmitettävä tuulilasi ja Mode 3 -latauskaapeli julkisiin latauslaitteisiin. ID.3:sta poiketen ID.4:llä saa myös vetää perävaunua. Alkupään 1ST -malleissa jarrulliseksi vetomassaksi kerrotaan tasan tuhat kilogrammaa ja tulevien mallien lukemat vahvistuvat myöhemmin. Toisin kuin sähköiseen viistoperään, ID.4:ään saa tavaraa katollekin: kattokuormaa saa olla 75 kg:n edestä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suuriakkuisen hinta jopa ID.3:a vähemmän Volkswagen ID.4 1ST -malleissa on aina nettokapasiteetiltään 77 kilowattitunnin akku (brutto 82 kWh), joka vastaa suurinta ID.3:een saatavilla olevaa. Yhdistetyksi WLTP-kulutukseksi ilmoitetaan 18,2 kWh/100 km. Tällä arvioidaan saavutettavan noin 500 kilometrin toimintamatka. Taka-akselille sijoitetun sähkömoottorin huipputeho on 150 kilowattia (204 hevosvoimaa). Nollasta sataan auto kiihtyy 8,5 sekunnissa ja huippunopeus on rajoitettu 160 kilometriin tunnissa. Näiden alkupään mallien hinnat alkavat 1ST -varustelulla 48 790 eurosta, vakiovarusteiden lisäksi tämä tuo mukanaan vetokoukun, navigointijärjestelmän, puheohjauksen, metallivärin ja mustaksi maalatun katon, 20-tuumaiset kevytmetallivanteet, suko-pistokkeeseen liitettävän kotilatauslaitteen, kaukovaloavustimen ja ohjaamon tunnelmavalaistuksen. Huomattavaa on, että aina viisipaikkaisen ID.4:n hinta 77 kWh -akulla on jopa edullisempi, kuin ID.3:n vastaavalla akulla, joka lisäksi rokottaa viistoperästä yhden istumapaikan takaa. ID.3 Pro S kustantaa isoimmalla akulla 48 964 euroa. 1ST Max -varustelu sisältää edellä mainittujen lisäksi esimerkiksi tuulilasinäytön lisätyn todellisuuden toiminnoilla, sähkösäätöiset etuistuimet muisti- ja hierontatoiminnoilla, led-matriisiajovalot, 21-tuumaiset kevytmetallivanteet, kaistanvaihtoavustimen, mukautuvan alustansäädön, 12-tuumaisen kosketusnäytön ja avaimettoman käytön. Näillä herkuilla kuorrutettuna ID.4:n hinta kohoaa 58 867 euroon. Aluksi kaikki ID.4:t ovat takavetoisia, mutta vuonna 2021 mallisto täydentyy nelivetoisilla malleilla. Samana vuonna mallistoon lisätään myös hinnat alkaen -Pure -malli 52 kilowattitunnin akulla. Tällä pienemmällä akulla toimintamatkan arvioidaan olevan noin 340 km luokkaa. Pure-mallissa sähkömoottorin tehoa on laskettu 109 kW:iin (148 hv). Pure Performance -mallissa tehoa on 125 kW (170 hv). Pure-mallin hintaa ei ole vahvistettu, mutta sen oletetaan alkavan noin 38 000 eurosta. 320 kilometriä puolessa tunnissa Pikalatauksessa ID.4:n luvataan lataavan 1ST-mallien suurimmalla, eli 125 kilowatin latausteholla 320 kilometriä toimintamatkaa noin puolessa tunnissa. Varauksen nostaminen viidestä prosentista 80 prosenttiin tapahtuu 38 minuutissa. Pure-mallissa pikalataus on vakona 50 kW tehoinen, mutta lisävarusteena sen voi päivittää 100 kW:iin. Type 2 -pistokkeesta ID.4:n Pro-alkuiset versiot lataavat parhaillaan 11 kW:n (3 x 16 A) teholla, jolla akun luvataan latautuvan tyhjästä täyteen ajassa 7 tuntia ja 30 minuuttia. Suko-pistokkeesta auton latautuminen vie noin 43 tuntia. Pure ja Pure Performance -mallien hidaslatausteho rajoittuu 7,2 kW:iin (2 x 16 A). Lähde ja kuvat: Volkswagen Lue lisää: Koeajo: täyssähköauto Volkswagen ID.3 on huolimattomuusvirheistä huolimatta erinomainen auto Seuraavaa sähköpökköä pesään: Volkswagen ID.4:n sarjatuotanto alkoi Volkswagen ID.4 sisätilat selville – tältä näyttää sähkökatumaasturin ohjaamo Sähköinen Škoda Enyaq iV kulkee jopa 510 km latauksella – pienempi kuin Octavia, tilaa kuin Kodiaqissa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe