17.11.2020

VW investoi 73 miljardia euroa autonomiaan ja sähköistykseen – minne rahat menevät?

Volkswagen ID. Space Vizzion

VW investoi 73 miljardia euroa sähköistykseen ja itseohjautuviin autoihin. Tässä yhteydessä rahaa suunnataan akkujen ja sähköautojen valmistukseen sekä ohjelmistopuolen kehittämiseen.

VW investoi 73 miljardia euroa itseajavien autojen kehittämiseen, sähköistykseen sekä ohjelmistopuolelle ja samalla se pyrkii kasvattamaan akkujen ja sähköautojen tuotantokapasiteettia kotimarkkinoillaan. Tässä kohti on paikallaan muistuttaa, että miljardissa on yhdeksän nollaa vastaten tuhatta miljoonaa. Vertailun vuoksi Suomen valtion vuotuiset menot ovat lähes 20 miljardia euroa edellä mainittua summaa pienemmät.

Volkswagen Group on ollut viime vuodet liikevaihdoltaan maailman suurin autoteollisuusyritys sekä maailman suurin autonvalmistaja. Tämän vuoden alkupuolen perusteella Volkswagen näyttäisi kuitenkin pudonneen Toyotan taakse, joten pikaiset toimet on helppo ymmärtää. Aiheeseen toki liittynee vahvasti myös keskeneräisenä julkaistu Volkswagen ID.3 -sähköauto.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

VW investoi 73 miljardia euroa

Volkswagen Group on kertonut budjetikseen 150 miljardia euroa. VW investoi 73 miljardia euroa akkukäyttöisiin autoihin, itseajaviin autoihin sekä tulevaisuuden teknologiaan, ohjelmistopuolta unohtamatta, vuoteen 2025 mennessä.

Tässä on merkittävä kasvu, jo sinällään suuresta, vuosi sitten ilmoitetusta 60 miljardin euron investoinnista. Tämä investointi on osa Volkswagen Groupin viisivuotissuunnitelmaa, joka hyväksyttiin hiljattain. Volkswagen uskoo talouskasvun jatkuvan tasaisena myös seuraavan viiden vuoden aikana.

Valmistaja kaavailee noin 26 miljoonan täyssähköauton valmistamista Euroopassa, Kiinassa ja Yhdysvalloissa vuoteen 2030 menneessä. Näistä 19 miljoonaa olisi tarkoitus rakentaa valmistajan MEB-perusrakenteelle ja suurin osa lopuista 7 miljoonasta hyödyntäisi kalliimpiin autoihin tarkoitettua PPE-perusrakennetta. Näiden lisäksi VW ennakoi valmistavansa noin 7 miljoonaa hybridimallia saman ajanjakson aikana.

Tuorein investointisuunnitelma varaa peräti 27 miljardia euroa digitalisaatioon tuplaten aiemman arvion. Tähän lukeutuu aiemmin tänä vuonna perustetun Car.Software -organisaation kulut, jonka tavoitteena on saavuttaa itseajava auto Audin Artemis -projektin kautta vuoteen 2024 mennessä. Samalla Volkswagen haluaa kasvattaa osuutensa ohjelmistoista nykyisestä 10 prosentista 60 prosenttiin.

Sähköautoja Saksasta

Toinen merkittävä osa investointia suuntautuu tuotannon puolelle koskien sekä akkuja että sähköautoja. Yhdessä ruotsalaiskumppaninsa Northvoltin kanssa VW rakentaa akkutehtaan Wolfsburgin lähelle Salzgitteriin, jonka odotetaan valmistuvan vuonna 2024.

Tuleva pakettiauto VW ID Buzz tullaan valmistamaan Hannoverin hyötyajoneuvotehtaalla kolmen keskikoisen katumaasturin kanssa ja nämä kaikki ovat siis sähköautoja. Volkswagen Groupin Emdenin tehdas tulee valmistamaan Volkswagen ID.4 -crossover-mallin lisäksi myös porrasperää, joka tällä hetkellä nimellä Aero tunnetaan. Wolfsburgin tehtaan tuotantoon lisätään vielä yksi uusi SUV vuonna 2024, mutta valmistaja ei paljastanut onko kyseessä täyssähkömalli.

Samalla Passatin tuotanto siirtyy Emdenistä Slovakian Bratislavaan vuonna 2023 ja Slovakiaan siirtyy myös sisarmalli Škoda Superb tšekkiläisestä vastustuksesta huolimatta. Tällä tehdään tilaa Škodan Kvasinyn tehtaalle kasvattaa Karoqin ja Kodiaqin tuotantoa.

Kuvituskuva: Volkswagen, Lähde: Automotive News Europe

Luetuimmat