17.11.2020 Ajoneuvot VW investoi 73 miljardia euroa autonomiaan ja sähköistykseen – minne rahat menevät? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä VW investoi 73 miljardia euroa sähköistykseen ja itseohjautuviin autoihin. Tässä yhteydessä rahaa suunnataan akkujen ja sähköautojen valmistukseen sekä ohjelmistopuolen kehittämiseen. VW investoi 73 miljardia euroa itseajavien autojen kehittämiseen, sähköistykseen sekä ohjelmistopuolelle ja samalla se pyrkii kasvattamaan akkujen ja sähköautojen tuotantokapasiteettia kotimarkkinoillaan. Tässä kohti on paikallaan muistuttaa, että miljardissa on yhdeksän nollaa vastaten tuhatta miljoonaa. Vertailun vuoksi Suomen valtion vuotuiset menot ovat lähes 20 miljardia euroa edellä mainittua summaa pienemmät.Volkswagen Group on ollut viime vuodet liikevaihdoltaan maailman suurin autoteollisuusyritys sekä maailman suurin autonvalmistaja. Tämän vuoden alkupuolen perusteella Volkswagen näyttäisi kuitenkin pudonneen Toyotan taakse, joten pikaiset toimet on helppo ymmärtää. Aiheeseen toki liittynee vahvasti myös keskeneräisenä julkaistu Volkswagen ID.3 -sähköauto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVW investoi 73 miljardia euroaVolkswagen Group on kertonut budjetikseen 150 miljardia euroa. VW investoi 73 miljardia euroa akkukäyttöisiin autoihin, itseajaviin autoihin sekä tulevaisuuden teknologiaan, ohjelmistopuolta unohtamatta, vuoteen 2025 mennessä.Tässä on merkittävä kasvu, jo sinällään suuresta, vuosi sitten ilmoitetusta 60 miljardin euron investoinnista. Tämä investointi on osa Volkswagen Groupin viisivuotissuunnitelmaa, joka hyväksyttiin hiljattain. Volkswagen uskoo talouskasvun jatkuvan tasaisena myös seuraavan viiden vuoden aikana.Valmistaja kaavailee noin 26 miljoonan täyssähköauton valmistamista Euroopassa, Kiinassa ja Yhdysvalloissa vuoteen 2030 menneessä. Näistä 19 miljoonaa olisi tarkoitus rakentaa valmistajan MEB-perusrakenteelle ja suurin osa lopuista 7 miljoonasta hyödyntäisi kalliimpiin autoihin tarkoitettua PPE-perusrakennetta. Näiden lisäksi VW ennakoi valmistavansa noin 7 miljoonaa hybridimallia saman ajanjakson aikana.Tuorein investointisuunnitelma varaa peräti 27 miljardia euroa digitalisaatioon tuplaten aiemman arvion. Tähän lukeutuu aiemmin tänä vuonna perustetun Car.Software -organisaation kulut, jonka tavoitteena on saavuttaa itseajava auto Audin Artemis -projektin kautta vuoteen 2024 mennessä. Samalla Volkswagen haluaa kasvattaa osuutensa ohjelmistoista nykyisestä 10 prosentista 60 prosenttiin.Sähköautoja SaksastaToinen merkittävä osa investointia suuntautuu tuotannon puolelle koskien sekä akkuja että sähköautoja. Yhdessä ruotsalaiskumppaninsa Northvoltin kanssa VW rakentaa akkutehtaan Wolfsburgin lähelle Salzgitteriin, jonka odotetaan valmistuvan vuonna 2024.Tuleva pakettiauto VW ID Buzz tullaan valmistamaan Hannoverin hyötyajoneuvotehtaalla kolmen keskikoisen katumaasturin kanssa ja nämä kaikki ovat siis sähköautoja. Volkswagen Groupin Emdenin tehdas tulee valmistamaan Volkswagen ID.4 -crossover-mallin lisäksi myös porrasperää, joka tällä hetkellä nimellä Aero tunnetaan. Wolfsburgin tehtaan tuotantoon lisätään vielä yksi uusi SUV vuonna 2024, mutta valmistaja ei paljastanut onko kyseessä täyssähkömalli.Samalla Passatin tuotanto siirtyy Emdenistä Slovakian Bratislavaan vuonna 2023 ja Slovakiaan siirtyy myös sisarmalli Škoda Superb tšekkiläisestä vastustuksesta huolimatta. Tällä tehdään tilaa Škodan Kvasinyn tehtaalle kasvattaa Karoqin ja Kodiaqin tuotantoa.Kuvituskuva: Volkswagen, Lähde: Automotive News Europe Lue lisää Kaikki artikkelit 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: ”Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista” 22.10.2024 Ajoneuvot Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 – Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää 19.10.2024 Ajoneuvot Audi Q6 Sportback E-Tron on hienoisella erolla Audin etevin sähköcrossover tähän asti 18.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää Citroën C4:n uusi ilme – molemmat korimallit elinkaaripäivityksessä 18.10.2024 Yleinen Päihdekuskit eivät välttämättä jää lääkärien haaviin ajoissa 18.10.2024 Uutinen Koeistuttu: BMW 2-sarjan Gran Coupé ja tavallisuuteen kiedottua tyyliä 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 21.10.2024 Moottoriurheilu Rallipösön uusin tuleminen: Peugeot 208 Racing 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 15.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: etkö jaksa innostua ikälopusta diesel-Mersusta? – Se on helppo ymmärtää 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?