Ajoneuvot | Uutinen | 24.9.2020

Ammattiliiton johtaja: Škoda ei halua siirtää tuotantoa pois Tšekeistä

Škoda ei halua siirtää tuotantoa, jos ammattiliiton johtajalta kysytään. Huhujen mukaan Seat Atecan ja merkin omien Kodiaqin ja Superbin tuotantoa oltaisiin siirtämässä pois Tšekeistä.

Jaa artikkeli

Škoda ei halua siirtää tuotantoa pois Tšekeistä. Ei ainakaan mikäli Škodan hallintoneuvoston jäsen ja ammattiliiton johtaja Jaroslav Povsik saa päättää. Asiasta uutisoi Automotive News Europe.

Näillä näkymin Škoda olisi siirtämässä malliston yläpäätä edustavia mallien tuotantoa muihin Volkswagen-ryhmän tehtaisiin. Povsikin mukaan yhtiö olisi ollut suunnittelemassa Škoda Superbin tuotannon siirtämistä Slovakiaan ja Škoda Kodiaqin Saksaan. Samalla konsernin muiden merkkien osalta Seat Ateca olisi siirtymässä Espanjaan.

– Eikö tämä kampanja sodi jo riittävästi Škodaa vastaan? Pitääkö Škoda riisua kaikesta hyvästä ja loisteliaasta mitä meillä nyt on?, kyseenalaisti Povsik etusivun artikkelissa ammattiliiton viikkojulkaisussa (Skodovacky Odborar).

– Tulemme taistelemaan kaikilla rintamilla – lehdistössä, hallituksessa, kansan riveissä, Volkswagenilla, kaikkialla.

Valmistajan edustaja kieltäytyi kommentoimasta asiaa Automotive News Europelle.

Škoda on maansa suurin viejä, mutta sen menestys on aiheuttanut myös närää Volkswagenin-ryhmän sisällä – Volkswagenin edustaja on jopa syyttänyt Škodaa myynnin kannibalisoinnista. Viime vuonna Škoda valmisti Tšekeissä tehtaillaan 29 298 Superbia, 101 586 Kodiaqaia ja 98 370 Seat Atecaa. Maailmanlaajuisesti merkki toimitti 1,24 miljoona autoa viime vuonna 2019 Kiinan ja Saksan ollen suurimmat markkina-alueet.

Muiden automerkkien tapaan myös Škoda kärsii koronapendemian aiheuttamista ongelmista. Kysyntä on tällä hetkellä epävarmaa. Volkswagen-ryhmän toimitusjohtaja Herbert Diess vaati heinäkuussa Frankfurter Allgemeine Zeitung -sanomalehden haastattelussa Škodalta enemmän kilpailussa Etelä-Koreasta ja Ranskasta tulevia kilpailijoita vastaan.

 

Lähde: Automotive News Europe, Kuvituskuva: Aake Kinnunen/Moottorin arkisto

Jaa artikkeli

Keskustelu