26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä Teksti Vesa Eskola Kuva Audi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi on esitellyt A4:n korvanneessa A5:ssä uuden kevythybridijärjestelmän, jossa polttomoottoria tuetaan 18 kW sähkömoottorilla ja 1,7 kWh akulla. Sähkö on tulevaisuutta, se on selvää. Mutta kuinka suuressa roolissa sähkö autossa on eli kuinka paljon sähköä voimalinjaan pakataan? Tästä riittää vielä keskusteltavaa lähivuosina.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähkö polttomoottorin tukenaUuden Audi A5:n uusi kevythybridijärjestelmä on – ainakin näin aluksi – mukana kahdessa Audin voimalinjassa. Kaksilitrainen diesel ei ainakaan alkuvaiheessa tule Suomen A5-mallistoon, mutta sen sijaan kolmilitraisella V6-bensaturbolla varustettu S5 saadaan meillekin.Ja sähkön eduthan autossa tiedetään. Päästöt vähenevät, ja jo pienikin sähkön määrä antaa polttomoottorille kivan boostin. Sähkömoottorin tarjoama 18 kilowatin teho ei sinänsä ole suorituskykyyn merkittävä, käytännössä enemmän iloa on 230 Nm maksimiväännöstä. Ja sähkön kohdallahan kaikki teho ja voima ovat käytössä heti ilman turbo- tai muita viiveitä. Sähkömoottorin teho riittää hyvin esimerkiksi siihen, että liikkeellelähdöt voidaan suorittaa nätisti kiihdytettäessä alkuun pelkällä sähköllä. Voimalinja kerää myös energiaa talteen ajon aikana – ja myös varsin tehokkaasti; enimmillään 25 kW edestä.Tuo energia otetaan joko suoraan käyttöön tai pakataan tavaratilan alla sijaitsevaan 48 voltin akkuun. Akun koosta – brutto 1,7 kWh – johtuen autolla on siis mahdollista ajaa hetkittäin jopa pelkällä sähköllä. Nettokapasiteetti voimalinjan käyttöön on noin yksi kilowattitunti.Taajama-ajon lisäksi isommasta akusta on etua myös maantieajossa, kun voimalinja voi sammuttaa polttomoottorin. Sähkömoottorilla voidaan ylläpitää helposti matkanopeutta. Näin voidaan päästä merkittäviin säästöihin polttoaineen kulutuksessa.Hyvästä esimerkistä käy Skoda Superb Combi farmari niin ikään 48 voltin kevythybridijärjestelmällä mutta Audia pienemmällä akulla, jolla ajoimme juhannuksena Suomessa yli 1800 kilometriä tankkaamatta.Audin voimalinjassa sähkömoottori sijaitsee vaihteiston yhteydessä, mutta voidaan irrottaa tarvittaessa kokonaan voimalinjasta – esimerkiksi yli 140 km/h nopeuksissa saksalaisella moottoritiellä. Muulloin järjestelmä sammuttelee ja starttailee polttomoottoria aina ajotilanteen niin salliessa. Kokemuksemme mukaan erilaiset 48 voltin järjestelmät toimivat jo nykyisin myös niin pehmeästi, ettei kuski edes huomaa polttomoottorin sammumista ja käynnistymistä uudelleen. Audin uudessa järjestelmässä startti on vielä hihnakäyttöinen.Voimalinja kestänee myös kovaa rasitusta, sillä sekä sähkömoottori että 48 voltin litium-rauta-fosfaatti-akku ovat nestejäähdytettyjä. Valitun akkukemian etuna on puolestaan nopea energian tallentaminen akkuun sekä energian ulosotto aina tarvittaessa.Palaamme Audin uuteen kevythybridiin myöhemmin syksyllä, kunhan pääsemme A5:n ja S5:n ratin taakse. Lue lisää Kaikki artikkelit 19.7.2024 Tekniikka Uutta tekniikkaa: Audi A5:n himmenevä panoraamakatto 27.6.2024 Tekniikka PPE – kun digitaalisuus määrittelee auton valmistuksen 5.7.2018 Ajoneuvot Hyvästit peileille – Audin e-tron-sähköauto luottaa kamerapohjaisiin virtuaalipeileihin 29.8.2017 Ajoneuvot Naapurikateudelle indeksi: Audi siirtyy keksittyihin mallimerkintöihin 30.6.2017 Ajoneuvot Maailmankirjat sekaisin: Audi harkitsee takavetoisia RS-malleja, ja BMW M3 saanee nelivedon 29.6.2017 Ajoneuvot Uuden Audi A8:n aktiivinen alusta ennakoi töyssyt 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 6.1.2025 Koeajo Koeajo: Audi A5 – perinteistä helppoa etsivälle 4.1.2025 Ajoneuvot Hyvää 10-vuotissynttäriä, nykypolven Audi Q7 – ja muutamia muita automarkkinoidemme ikänestoreita 30.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi SQ8 e-tron – nyt olisi aika uudistua 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 4.12.2024 Yleinen Vuoden viimeinen Euro NCAP – iso joukko uutuusmalleja syynissä 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti