25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksalaisvalmistaja Audi on tehnyt myös A3-mallistaan crossoverin, joka kantaa mallimerkintää Allstreet. Audin A4- ja A6-malleista jo muutaman autosukupolven ajan saatavilla olleet Allroad-mallit ovat inspiroineet saksalaisvalmistajaa käymään samalla ajatuksella myös pienemmän A3-mallin kimppuun.Audi A3 Allstreet -mallissa on tavallista A3-mallia hieman korkeampi alusta ja sen koriin on lisätty crossovermaisia elementtejä, kuten niin sanotut seikkailumuovit pyöränkaarien ympärillä. Allstreet-nimi kuitenkin viittaa enemmän siihen, että auton houkuttelevuutta on haluttu lisätä enemmänkin urbaanissa asfalttiviidakossa kuin varsinaisesti maastossa – Allstreet-malli on myös etuvetoinen eikä sitä saa nelivetoisena.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTyylikäs ulkomuotoKieltämättä A3 Allstreet on varsin tyylikkään näköinen. Koeajoauton valittu musta pääväri ei välttämättä korosta täydellisesti sitä ilmettä, mitä Audi on Allstreet-mallissa on lähdetty hakemaan. Mustien seikkailumuovien erottuminen vaatii auton pääväriltä voimakasta kontrastia.Audi haluaa kosiskella Allstreet-mallilla oletettavasti nuoria ja nuorehkoja autonkäyttäjiä. Crossover-mallien suosion kasvu on globaali ilmiö ja A3-mallilla tavoitellaan nimenomaan asiakaskuntaa, jonka aikomuksena on hankkia itselleen jonkunlainen kompakti crossover. Crossover-villityksessä pointtina on juuri auton ulkomuoto ja fiilis, eikä niinkään ominaisuudet, monia crossovereita ei saakaan nelivetoisena.Tarkalleen ottaen Allstreetin alustaa on korotettu 30 millimetriä normaaliin A3:n nähden. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että Allstreetissä istutaan hieman korkeammalla, vaikkakin fiilis on edelleen aivan henkilöautomainen. Allstreetiin tehdyt alustamuutokset tekevät siitä mukavan ja miellyttävän ajotuntumaltaan. Alustasta löytyy kivaa pehmeyttä, mutta tarvittaessa myös jämäkkyyttä. Rengasäänet kaikuvat melko voimakkaina ohjaamoon ja tämä syö osittain Allstreetin tarjoamaa ja Audin haluamaa premium-fiilistä.KevythybriditekniikallaMoottorivaihtoehtoina Suomessa on kaksi eritehoista bensiinimoottoria, joista koeajoautossa oli tehokkaampi, 110-kilowatinen (150 hv) nelisylinterinen mylly.Moottori hyödyntää kevythybriditekniikkaa, autossa on 48 voltin hybridijärjestelmä, joka tuo apuja nimenomaan kiihdytyksissä keventäen polttomoottorin taakkaa. Järjestelmä tukee bensiinimoottoria juuri siitä näkökulmasta kuten pitääkin, se tuo Allstreetiin selkeää polttoaineensäästöä. Allstreet on yllättävän pihi, joka on hyvä asia, sillä voi päästä selvästi alle viiden litran kulutukseen. Moottorin parina on 7-portainen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto, joka hoitaa perusvaihdot hyvin, mutta häiritsevää kulmikkuuttakin esiintyy esimerkiksi liikkellelähdöissä.Audin A3 Allstreet -mallin lanseeraus osui samaan kohtaan kun A3:n puolivälin päivitys eli facelift. Hinnastossa tämä näkyy siten, että Allstreet-mallista saa maksaa lähtöhinnaltaan pari tonnia enemmän. Allstreet-mallin alkaen hinta jää juuri alle 40 000 euron, koeajoauton hinta oli pari tonnia enemmän.Audi A3:n facelift on melko iso, auton sisätiloissa esimerkiksi keskokonsoli on laitettu kokonaan uusiksi. Vaihdevalitsin on nyt sähköautomainen sähköinen liukukytkin, jota on mukava käyttää. Keskikonsolissa on myös auton käynnistysnappula sekä pikavalinnoilla varustettu ohjain auton äänentoistojärjestelmään, sitäkin on mukava käyttää. Myös tarpeelliset usb-liittimet sekä langaton lataus on tuotu keskikonsoliin.Audi A3 on myös kattavasti varusteltu. Led-valot, adaptiivinen vakionopeudensäädin sekä urheiluistuimet ovat vakiona. Ne istuimet muuten, ovat säädöiltään ja ergonomialtaan erinomaiset, jotka tukevat Allstreetin sporttista ja urbaania fiilistä. Hyvää ja huonoa Ulkomuoto Viimeistely Istuinergonomia DSG:n toiminta Rengasmelu Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Audi A3 Allstreet 35 TFSI S tronic LE POLTTOMOOTTORI, etuveto 4-syl. bensiinmoottori 1 498 cm 3 7-v. automaattivaihteisto 110 kW (150 hv), 250 Nm WLTP-kulutus 5,6 l/100km CO 2 -päästöt 128 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 8,1 s huippunopeus 221 km/h Mitat Pituus 4 353 mm Leveys 1 816 mm Korkeus 1 470 mm Akseliväli 2 629 mm Tavaratila 380 l Omamassa 1 445 kg perävaunu 1 500 / 710 kg Euro NCAP 5 tähteä (2020) Takuu 2 v Hinta alkaen 39 990 € koeajoauto 42 594 € Lue lisää Kaikki artikkelit 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 23.2.2025 Koeajo Maistiainen: uusi Audi Q5 on aiempaa hillitympi ja tulee meille vain lataushybridinä 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 6.1.2025 Koeajo Koeajo: Audi A5 – perinteistä helppoa etsivälle 30.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi SQ8 e-tron – nyt olisi aika uudistua 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: laulaja Olli Lindholmille joskus kuulunut Volvo C70 Coupé 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija