23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin Teksti Manu Tuppurainen Kuva Moottori Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yli 240 000 kilometriä ajetusta Volvosta särkyi turbo. Varsinaissuomalainen autokorjaamo onnistui auton turboa korjatessaan rikkomaan koko auton moottorin. Autolla oli ikää jo 13 vuotta ja kilometrejäkin yli 240 000 mittarissa. Volvo S40 savutti ja se oli tehoton. Auton omistaja vei auton varsinaissuomalaiselle korjaamolle.Tuolloin elettiin vuoden 2023 elokuun puolta väliä. Korjaamon mekaanikko oli kuitenkin sairauslomalla, mutta korjaamon henkilökunta otti auton silti työn alle pari viikkoa auton korjaamolle toimittamisen jälkeen, jolloin siihen alettiin asentaa uutta turboa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYli 3 500 euron vaatimusKorjaamo ei kuitenkaan saanut autoa kuntoon, päinvastoin. Kuluttaja nouti auton pois korjaamolta 7. lokakuuta, kun autoa ei oltu saatu kuntoon. Korjaamolta auton haettuaan kuluttaja totesi, että sekä auton turbo että myös koko moottori olivat rikki. Varsinainen mekaanikko olisi palannut sairauslomalta 17. lokakuuta, mutta kuluttajan mielestä odotusaika oli jo tähän saakka ollut kohtuuton eikä autoa oltu saatu kuntoon. Korjaus, joka ei korjannut autoa, maksoi kuluttajalle 1096,48 euroa.Kuluttaja vei auton korjattavaksi sipoolaiselle autokorjaamolle. Autokorjaamolla todettiin, että auton moottorissa oli liikaa öljyä, noin 6–9 desiä ja liika öljy oli hajottanut auton moottorin. Volvon moottorissa on tunnettu rakennevika, jonka vuoksi auton moottoriin jää tyhjennyksen jälleen 3–4 desiä vanhaa öljyä. Kun uutta öljyä lisätään, liika öljy tuhoaa moottorin.Kuluttaja toimitti sipoolaisen autokorjaamon toimittaman dokumentaation varsinaissuomalaiselle autokorjaamolle ja vaati samassa yhteydessä korvausta 3 562,57 euroa korkoineen. Kuluttajan vaatimus perustui auton korjauskustannuksiin sekä muihin asiassa syntyneisiin kustannuksiin.Vika löytyi turbostaVarsinaissuomalainen autokorjaamo kiisti kuluttajan vaatimuksen. Korjaamon mukaan auton vikamuistista löytyi paljon erilaisia vikatietoja. Muun muassa polttonesteen lisäaineen ohjainlaite ilmoitti viasta, jännite oli matala sekä pakokaasun takaisinkierrätyksessä oli toimintahäiriö. Nämä vikakoodit korjaamo nollasi, eivätkä ne tulleet enää takaisin auton lyhyen käytön jälkeen. Koska auton oma vikadiagnostiikka ei ilmoittanut vikaa, korjaamolla alettiin etsiä vianaiheuttajaa auton mekaanisista laitteista.Lopulta vian aiheuttajaksi osoittautui viallinen turbo, joka oli korjaamon mukaan vaurioitunut niin, että sitä ei voinut antaa vaihtolaitteena kunnostettuun turboon, koska vanhasta turbosta ei olisi saanut runkohyvitystä.Korjaamo oli tästä yhteydessä asiakkaaseen ja kertoi turbon vaihdon kustannusarvioksi noin 900 euroa. Korjaamo sopi asiakkaan kanssa, että autoon tilataan uusi turbo ja korjaamo hoitaa sen asennuksen. Samalla sovittiin myös auton moottoriöljyn vaihdosta.Moottorista alkoi kuulua kolinaaKorjaamo aloitti uuden turbon asennuksen. Korjaamo kertoo vastauksessaan, että uusi turbo voideltiin huolellisesti ohjeistuksen mukaisesti. Lisäksi turbolle tulevasta öljyputkesta varmistettiin, että siitä tulee öljyä. Turbo asennettiin paikoilleen ja samalla korjaamo avasi hiukkasuodattimen sekä pakoputken välisen liitoksen, jotta auton kova savuttaminen loppuisi nopeammin moottorin lämmettyä.Lisäksi autoon lisättiin diagnostiikkatesteri, jonka avulla pystyttiin seuraamaan EGR- sekä DBF-laitteiden toimintaa. Auto ajettiin ulos korjaamohallista, jotta moottori saatiin käytettyä lämpimäksi. Alle 10 minuuttia moottorin käytön jälkeen moottorista alkoi kuulua voimistuvaa kolinaa. Moottori sammui kolinan alettua, ennen kuin korjaamon henkilökunta ehti sammuttaa auton sen virta-avaimesta. Korjaamon mukaan auton öljynpainevalo ei ilmoittanut, että moottori olisi menettänyt öljynpaineet.Tämän jälkeen korjaamolla yritettiin pyörittää moottoria käsivoimin moottorin kampiakselin päästä. Korjaamon henkilökunta totesi, että pyörittäminen päättyy kolahdukseen, joka jatkoselvittelyjen myötä osoittautui johtuvan moottorin kampiakselista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMyös uusi turbo särkyiKorjaamo totesi, että korjaamon asentama uusi turbo ei särkenyt auton moottoria, vaan moottorin sisällä oli joku ennestään rikki, joka rikkoi moottoria ja myös uuden asennetun ahtimen. Korjaamon mukaan uusi ahdin oli asennettu oikein, sillä sitä ei voi asentaa kuin yhteen paikkaan ja yhteen asentoon autossa.Tämän jälkeen korjaamolla päätettiin, että Volvon korjausta jatketaan lokakuun 16. päivän jälkeen, kun korjaamon varsinainen mekaanikko palaa töihin sairauslomalta.Kun korjaamo kiisti kuluttajan vaatimuksen, kuluttaja vei asian kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi.Korjaamolla vastuu työvirheestäKuluttajariitalautakunta toteaa vastauksessaan, että asiassa saadun selvityksen perusteella lautakunta pitää näytettynä, että auton moottori sekä uusi turbo ovat olleet rikki, kun kuluttaja haki auton varsinaissuomalaiselta autokorjaamolta.Lautakunnan saaman selvityksen perusteella auton uusi turbo oli hajonnut todennäköisesti sen vuoksi, että turbolle menevää öljyputkea eikä myöskään auton öljypohjaa ollut puhdistettu.Lautakunta korostaa, että korjaus- sekä huoltotyön ammattitaitoiseen sekä huolelliseen suorittamiseen kuuluu se, että korjaamo pyrkii selvittämään kaikki kohtuudella arvioitavat syyt ilmoitettuun vikaan – ja myös niiden korjaukset tehdään tarkoituksenmukaisella tavalla asiakkaan etu huomioon ottaen. Korjaamolla on myös vastuu niin työvirheestä kuin myös virheellisistä varaosista aiheutuneista vahingoista.Kuluttajariitalautakunnan mukaan korjaamon tuottamasssa palvelussa on ollut virhe, koska korjaamo ei ole riittävän tarkasti selvittänyt, miksi auton vanha turbo on hajonnut. Korjaamo ei myöskään ole selvittänyt riittävästi hajoamisen aiheuttamia vaurioita eikä tarvittavien korjaustoimien laajuutta. Kuluttajariitalautakunta vetosi ratkaisussaan kuluttajasuojalain 8 luvun 12 §:n 1., 2., 3. sekä 4. momenttiin.Kuluttajariitalautakunnan päätöksen mukaan kuluttajalla oli siis oikeus korvaukseen palvelun virheen vuoksi.Ansionmenetyksiin ei oikeuttaKuluttajan ansionmenetyksestä lautakunta totesi, että kuluttajalla ei ollut siihen oikeutta, koska kuluttaja ei ollut yksilöinyt tai perustellut asiassa ansionmenetykseen perustuvaa vaatimusta. Lautakunnalle toimitettujen tositteiden ja dokumentaation vuoksi lautakunta totesi, että kuluttajan kärsimä vahinko asiassa oli 1 000 euroa. Koska kuluttaja oli vaatimuksessaan myös vaatinut saatavalleen viivästyskorkoa, kuluttajariitalautakunta totesi, että kuluttajalla oli siihen myös oikeus. Viivästyskorko lähti juoksemaan 27. marraskuuta alkaen, kuukausi eteenpäin siitä, jolloin kuluttajariitalautakunnan sähköinen asiointijärjestelmä oli saanut kuittauksen siitä, että korjaamo on lukenut kuluttajan ratkaisupyynnön sekä vaatimuksen. Kuluttajariitalautakunnan antamat ratkaisut ovat suosituksia, eikä lautakunta ole tuomioistuin. Noin 80 prosenttia elinkeinonharjoittajista noudattaa kuluttajariitalautakunnan antamia suosituksia.Lähde: KuluttajariitalautakuntaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 13.12.2024 Uutinen Nissanin maahantuonti siirtyy Bassadonelle 12.12.2024 Uutinen Vuoden auto Suomessa 2025 voittaja on Kia EV3! 12.12.2024 Sähköautot EU:n rangaistustullit astuivat pysyvästi voimaan kiinalaisautoille: ”Hinnat tulevat muuttumaan” 12.12.2024 Uutinen Siltarikko jätti saarelaiset pulaan – Autoliiton tiepalvelu auttaa sillan yli vuorokauden ympäri 11.12.2024 Uutinen Vuodesta 2025 ajoneuvoveron maksumuistutukset sähköisesti – paperiposti silti yhä vaihtoehtona 10.12.2024 Ajokortit Ajokorttilait hankaloittavat sähköpakujen käyttöä – kritisoi Auto- ja liikennetoimittajat ry 9.12.2024 Uutinen Kun lumimyräkkä iskee – ajoteillä rytisee joka toinen minuutti 7.12.2024 Uutinen Käytettynä Suomeen tuodut ennätyksellisen vähäpäästöisiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 12.12.2024 Sähköautot EU:n rangaistustullit astuivat pysyvästi voimaan kiinalaisautoille: ”Hinnat tulevat muuttumaan” 13.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: päivittämällä paremmaksi – Volvo EX30 14.12.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot 3008 Allure Hybrid – tyyliä ilman töpseliä 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 8.12.2024 Ajatuksia autoista Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä