mainos 19.9.2023 Sähköautoja ja autoja ilman kuskia – autoilun tulevaisuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Automaailma käy läpi suurta murrosta. Liikenteen sähköistyminen on jo arkipäivää, mutta tulevaisuus herättää kysymyksiä. Tarvitseeko kohta enää edes ajaa itse? Viime vuosina vanhojen bensiini- ja dieselautojen tilalle on noussut nopeasti huomattava määrä sähkö- ja hybridiautoja. Myös autojen muu teknologinen kehitys on ollut huimaa.Auto on monille paitsi välttämätön apuväline arkeen myös yksi elämän suurimmista hankinnoista, jonka ostamista varten täytyy nostaa lainaa. Siksi autoilun murroksen vuoksi monilla on epävarmuuksia sen suhteen, millainen auto nyt kannattaa ostaa.Parhaan autovalinnan tekoon on tietysti hankala antaa vastauksia, mutta voimme kuitenkin pohtia sitä, mihin suuntaan autoilu voi kehittyä tulevien vuosien aikana.Sähköautoilla kohti ympäristöystävällistä autoiluaSuurin muutos autoilun parissa viime vuosina on ollut autokannan sähköistyminen. Kuluvan vuoden heinäkuussa Suomessa oli käytössä jo noin 63 000 täyssähköautoa. Lisäksi uusien autojen ensirekisteröinneistä jo peräti noin 32 % on täyssähköautoja.Sähköautojen suosiota ovat nostaneet muun muassa kehittynyt akkuteknologia ja tietysti myös polttoaineiden hintojen nousu. Sähköisen trendin voi myös odottaa jatkuvan, kun autoilusta pyritään tulevaisuudessa saamaan ympäristöystävällisempää.Sähköautojen ehdottomana haittapuolena on kuitenkin edelleen niiden korkea hinta. Tämä tarkoittaa sitä, että sähköautot ovat toistaiseksi realistisia vaihtoehtoja lähinnä vain kaikista varakkaimmille ja niille, joiden on mahdollista nostaa paljon lainaa.Valtaavatko robottiautot liikenteen?Itseohjautuvista autoista on tullut jo täyttä todellisuutta ja Suomenkin teillä liikkuu tällä hetkellä muun muassa pieniä robottibusseja.Itseohjautuvissa autoissa on silti vielä huomattavia puutteita. Eri puolilla maailmaa on ollut tapauksia, joissa robottiautot eivät kykene toimimaan esimerkiksi tavallisesta poikkeavissa tilanteissa, jotka vaativat jonkinlaista soveltamista.Robottiautojen vallankumousta saadaan siis vielä odottaa melko pitkään. Tekniikka kuitenkin kehittyy koko ajan ja se, että itseohjautuvia kulkuvälineitä on jo liikenteessä, kielii siitä, että suurempi muutos robottiautojen saralla on luultavasti tuloillaan.Turvallisuusteknologia on kuskien apuna – vai onko?Myös ihmisen ohjaamiin autoihin on vuosien saatossa tullut ajamista automatisoivaa teknologiaa. Muun muassa mukautuvat vakionopeudensäätimet, peruutuskamerat ja ajonvakautusjärjestelmät ovat nykyautoissa itsestäänselvyyksiä. Lisäksi esimerkiksi automaattinen hätäjarrujärjestelmä ja kaistavahtijärjestelmä ovat uusissa autoissa jo pakollisia.Turvallisuutta lisäävällä teknologialla on kuitenkin myös kääntöpuolensa: jopa joka toinen suomalainen autoilija arvioi, että autojen kehittyneet järjestelmät luovat liiallista turvallisuudentunnetta. Lisäksi moni kuljettaja ei edes tunne kaikkia autonsa turvallisuusominaisuuksia.Mikäli kehitys jatkuu samanlaisena myös tulevaisuudessa, voi kuljettajilla olla jopa vaikeuksia pysyä teknologian kehityksen mukana.Haussa uusi auto? Muista etsiä edullista lainaaNopeasta teknologisesta kehityksestä huolimatta Suomen autokanta on tunnetusti melko vanhaa. Suomen autokannan vanhuuteen vaikuttaa se, että Suomessa uudet autot ovat verrattain kalliita.Kaikille autoilijoille tulee kuitenkin väistämättä eteen tilanne, jolloin auton vaihtaminen uudempaan on välttämätöntä. Osin maamme hintatason vuoksi auton hankinta on yksi yleisimmistä syistä nostaa lainaa.Autoliikkeiden tarjoama rahoitusvaihtoehto on kuitenkin hyvin harvoin halvin vaihtoehto ja siksi autorahoitus kannattaa aina kilpailuttaa. Kilpailuttaminen onnistuu esimerkiksi kotimaisen Sortterin lainavertailupalvelussa, jossa se tapahtuu helposti, nopeasti ja ilmaiseksi.Sortterilla on mahdollista kilpailuttaa lainat ja luotot aina autolainoista luottokortteihin. Lisäksi palvelussa on myös mahdollista yhdistää lainat aina osamaksusopimuksista kulutusluottoihin – ja kaikki tämä onnistuu tietysti täysin ilmaiseksi. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: Honda CB 1000 Hornet – naku supersportin sydämellä 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster