9.2.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Toyota Land Cruiser – legendan tuorein painos Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota päivitti nelivetomallistonsa kulmakiven pysyäkseen mukana maasturimarkkinan kärkikamppailussa. Toyota Land Cruiserin kosmettisten kohennusten lisäksi luvassa on parannuksia maastoajo-ominaisuuksiin. Niistä hyötyy erityisesti kokematon kuljettaja. Toyota Land Cruiser on maastoautona legenda, jonka tarinan katsotaan saaneen alkunsa 1950-luvun alkumetreillä valmistajan kehitellessä BJ-nimeä kantaneen nelivetoisen maastoajoneuvon suurelta osin Willys' Jeepin pohjalta.Aluksi autoa myytiin lähinnä kotimarkkina-alueella Japanissa, mutta pian alkoi myös maailmanvalloitus, kun sotilasmallin rinnalle tehtiin myös siviiliversio.Suomeen ensimmäiset Land Cruiserit saapuivat 1960-luvulla. Maahantuojan arvion mukaan kotimaisilla teillä liikkuu nykyään noin 5 000 Land Cruiseria.Vuosikymmenien aikana auto on siisititytynyt tiettömien taipaleiden ajoneuvosta edustuskuntoon. Karusta työkalusta on jäljellä lähinnä vain sen mainetta kasvattaneet maastoajo-ominaisuudet.Tuoreimman version ensiesittelyn piti tapahtua Namibiassa vuoden 2017 loppupuolella, mutta luonnonvoimat puuttuivat peliin ja tulva tärveli 15:sta koeajoihin varatusta autosta 12:sta käyttökelvottomaan kuntoon.Seuraava tilaisuus koeajoon tarjoutui vuoden vaihduttua tammikuussa, jolloin tarkkasilmäisimmät olivat jo nähneet ensimmäiset Land Cruiserit Euroopassa. Ja Suomessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaahteesta pikitielleWalvis Bayn lentokentällä vieraita vastassa on helle, hiekka ja pitkä Land Cruiser -rivistö.Ulkoisesti auton tunnistaa tuoreimmaksi versioksi muun muassa etupään muodoista sekä uurretusta konepellistä, jonka on tarkoitus tarjota kuljettajalle parempi näkyvyys keulan tuntumaan. Ominaisuutta arvostaakseen, on sitä kokeiltava maastossa. Parkkipaikalla on tyydyttävä toteamaan muotoilupäivitys.Lyhyen ohjeistuksen jälkeen on aika käynnistää moottorit. Sen suurempaa dramatiikkaa ei olekaan heti tarjolla, sillä ensimmäinen siirtymä tahkotaan pitkin maantietä. Namibiassa se ei tosin aina tarkoita sileää asfalttia.Siirtymän aikana on aikaa tutustua tuoreimpaan versioon hieman tarkemmin. Täysin karvalakki-mallia ei tarjolla ole, mutta varustelluimman Premiumin lisäksi sentään muutakin.Tuuletetut istuimet nostavat osaltaan matkustusmukavuutta, vaikka harva voi väittää osanneensa niitä kaivata. Ensivaikutelma mukavuuspanostuksesta on positiivinen myös takapenkillä, jossa viihtyy mitoituksen puolesta aikuinenkin.Mittaristo on selkeä, hallintalaitteet hyvin ulottuvilla, kojetaulun multimedianäyttö kahdeksan tuumainen ja sinänsä helppokäyttöinen. Samalle näytölle tarjotaan myös monikamerakuvaa auton ulkopuolelta haastavissa maastoajotilanteissa.Sisustassa huomaa valmistajan ennalta hehkuttaman laatupanostuksen. Entinen työjuhta on viimeistään nyt siinä määrin salonkikelpoinen, että se saattaa kauhistuttaa karumpaan käyttöautoon tottunutta.Suomeen auto saadaan, muun läntiseksi laskettavan Euroopan tapaan, yhdellä moottorivaihtoehdolla. 2,8 litrainen dielsemoottori tarjoaa 130kW/177hv tehon.Vaihteisto on kuusilovinen automaatti tai manuaali. Jälkimmäinen on saatavavilla vain alhaisimmalla varustetasolla. Kaikkiaan vaihtoehtoja on neljä.Varustelutason ja mahdollisen lisävarustelun ratkaisee auton käyttötarkoitus sekä lompakon paksuus. Halpaa hupia tämänkään auton varustelu ei ole.Tutkimusmatka hiekalle ja jumiinPienen paussin ja virallisten tervehdysten jälkeen matka jatkuu hiekkatietä pitkin kohti merta. Rannan lähellä hiekka pehmenee ja nelivedosta tulee välttämättömyys. Nopealla puolella selvitään, kiitos ajovuorossa olevan maastoajokoemuksen. Kaikilla matka ei etene aivan yhtä sujuvasti.Ensimmäinen auto saadaan jumiin pehmeän penkereen ja rannan tyrskyjen väliin. Liikkeen lakattua sudittamisesta ei ole apua, mutta kuljettaja hätäilee ja kaivattaa auton syvälle santaan. Toinen auto juuttuu hiekkaan hetkeä myöhemmin.Molemmat ovat siinä määrin kiinni, että vetoavun kutsuminen tulee ensimmäisenä mieleen. Tai toisena. Ensin pääsee muutama lähes äänetön ärräpää.Mutta pakollisesta kuvaustauosta ja odottelusta ei tule pitkää, sillä kumpaakaan autoa ei hinata. Hidas neliveto mahdollistaa ajo-ohjelman täsmäsäätämisen viiden vaihtoehdon välillä. Olosuhteisiin sopivin on yllätyksettömästi hiekka.Tuore Crawl control -järjestelmä puolestaan toimii vakionopeudensäätimen tapaan, mutta ryömintänopeudessa. Järjestelmä käyttää automaattisesti moottorin tehoa, vetoluistonestoa ja pyöräjarruja ajoneuvon nopeuden pitämiseksi vakaana maasto-olosuhteista huolimatta.Tällä kertaa radiopuhelimen välittämät ohjeet ja auton tekniikka pelastavat kokemattoman kuljettajan ja kumpikin auto nousee pinteestä omin avuin, joten seikkailu voi jatkua.Kaksipaikkaisena halvinEdullisimmillaan uusi Land Cruiser vaihtaa omistajaa kaksipaikkaisena. Silloin Suomessa hintalappuun piirretään 51 344 ja €-merkki perään. Viisipaikkaisena vaatimattomin varusteluversio heltiää 68 364:llä eurolla ja Premium-tasolla hinta kipuaa jo 115 863:een euroon.Maavaraa on tarjolla 220 milliä, lähestymiskulma on 32 astetta, ylityskulma 22 astetta ja jättökulma 24 astetta. Kahluusyvyydeksi ilmoitetaan 700 mm. Suurin nousukulma ja maksimisivuttaiskallistus ovat molemmat 42 astetta.Suurin jarrullinen perävaunumassa on puolestaan 3 000 kiloa.Toyota Land Cruiserin kattava koeajo julkaistaan painetussa Moottorissa 3/2018.Teksti ja kuvat: Antti HentinenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?