29.5.2021

Autojuna kolkkaa yötä vasten – suosio kovempaa kuin ennen koronaa

sähköveturi Sr3

VR: Autopakettien suosio on viime syksystä alkaen ollut kotimaanmatkailun vetämänä jopa korkeammalla tasolla kuin ennen koronaa.

Yksi tapa reissata ympäri Suomea on ottaa automatkan avuksi autojuna. Se tarkoittaa lepoa ajamisesta ja lepoa ylipäätään, sillä autovaunut ovat yöjunissa, joiden makuuhyteissä matkaseurue voi kerätä voimia seuraavaa matkapäivää varten.

Autojunien suosio on viime vuosina ollut kasvusuunnassa ja matkamäärät ovat kehittyneet positiivisesti – poikkeuksena vuosi 2020, jolloin myös autojen osalta matkamäärä jäi aiempaa alhaisemmaksi. Tuolloin yöjunat olivat keväällä muutamia viikkoja poissa liikenteestä koronatilanteen vuoksi.

VR:n operatiivinen päällikkö Vesa Pippuri kertoo, että koronapandemian aikanakin yö- ja autojunien suosio on pääosin pysynyt hyvällä tasolla, kun taas päiväjunien matkamääriä korona on vähentänyt merkittävästi.

– Autopakettien suosio on viime syksystä alkaen ollut kotimaanmatkailun vetämänä jopa korkeammalla tasolla kuin ennen koronaa. Yöjuna on erittäin terveysturvallinen matkustusmuoto, sillä matkan voi viettää omassa hytissä vain oman seurueen kesken ja aamulla matkaa voi jatkaa virkeänä omalla autolla, Pippuri pohtii suosion syitä.

VR on vastannut matkustajien korona-ajan toiveisiin sikäli, että nykyisin junan ravintolavaunusta voi tilata ruoka-annoksia ja muuta matkaevästä hyttiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Matka käy etelästä pohjoiseen

Autojunat ovat suosittuja etenkin juhlapyhien seudun loma-aikoina. Myös heinäkuussa ja juhannuksena matkoja tehdään melko paljon.

Suosituimmat reitit suuntautuvat erityisesti etelästä pohjoiseen (Rovaniemelle, Kemijärvelle ja Kolariin) ja takaisin. Pippuri kertoo, että tyypillisin autojunan asiakasryhmä ovat perheet tai pienet seurueet.

Vuoroja on lisätty

Autojunareitit ovat pysyneet samoina, mutta VR on lisännyt hieman vuorotarjontaa. Esimerkiksi Kolariin liikennöidään nykyisin päivittäin aina joulun menoliikenteestä pääsiäisen yli, ja myös kesäisin liikenne on aiempaa tiheämpää.

– Rovaniemelle liikennöidään kaksi yöjunaa joka yö ympäri vuoden, ja sesonkiaikoina lisäksi suosituimpina päivinä kolmaskin yöjuna, joka ajoi tänä keväänä kolmesti viikossa. Näistä junista yksi jatkaa Kemijärvelle saakka joka yö.

Mutta voiko autojunasta poistua autonsa kanssa väliasemilla vai mennäänkö aina yhtä soittoa pääteasemalle asti?

Pippuri selvittää, että autovaunuja lastataan ja puretaan etelässä Helsingissä, Turussa ja Tampereella sekä pohjoisessa Oulussa, Kolarissa, Rovaniemellä ja Kemijärvellä.

– Kukin autovaunu puretaan asemalla, jossa se irrotetaan junasta. Nämä vaihtelevat hieman junavuoroittain, mutta päivittäin on tarjolla autovaunureitit myös muun muassa Helsingistä Ouluun ja Tampereelta Rovaniemelle. Lisäksi Tampereelta pääsee autovaunulla Kolariin aina niinä päivinä, kuin Helsinki–Kolari-yöjuna on kulussa, Pippuri kertoo.

Jaguarille Jäämerelle
Auton lastausvaihe junaan Pasilassa.

”Auton lastaus nykyisin jo nopeaa” – kokemusasiantuntija kertoo

Jos autojunalla matkustamisesta on aikaa jo vuosia, voivat kokemukset olla monilta osin vanhentuneita. Eräs Moottorin jututtama kokemusasiantuntija eli ahkerasti automatkaileva lapsiperhe eteläisestä Suomesta jakaa kokemuksensa autojunan käytöstä osana lomamatkoja kotimaassa ja Norjaan asti.

Perheen mukaan valtaosa etelästä eli Helsingistä autojunalla lomalle lähtevistä autokunnista jäävät kyydistä Rovaniemellä, josta pääsee kätevästi ja nopeammin jatkamaan matkaa, kuin jos jatkaisi junan kyydissä Kemijärvelle asti.

Pasilan päässä lastaus ja purku on nykyisin jo nopeaa, joten odotettavissa ei ole pitkiä odotuksia ennen junan lähtöä, perhe kertoo. Rovaniemen päässä auton junaan lastaamista varten joutuu vielä tulemaan yli tuntia ennen junan lähtöaikaa.

Jaguarille Jäämerelle
Junan lastauksesta matka laiturille taittuu nopeasti kävellen.

VR:ltä kerrotaan, että autojen lastaus alkaa tyypillisesti noin tuntia ennen junan lähtöä ja päättyy 20–30 minuuttia ennen lähtöä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaikki maksaa

Junassa matkustamisen valtit perheen äiti kiteyttää osuvasti: ”Jos suuntaa oikeasti pohjoiseen kuten Nuorgamiin tai Pohjois-Norjaan, ajettavaa riittää Rovaniemen jälkeenkin ihan riittävästi.”

Matkustus autojunalla ei ole ihan halpaa lystiä, sillä perheen mukaan edestakainen autojunamatka perheeltä maksaa helposti lähes tonnin.

Toisaalta ”ajansäästö kuitenkin tärkeää, säästää yhden lomapäivän mennen tullen, lapsetkin matkaavat jouhevammin läpi Suomen junassa kuin sidottuna paikoilleen takapenkille.”

Miinusta autojunamatkustus saa perheeltä siitä, että korkeammassa autossa ei autojunavaunun mittojen vuoksi mahdu olemaan kattoboksia auton katolla.

Yöpyminen sujuu kimppapedissä

Perheellä on omakohtaista kokemusta, että pienten lasten kanssa matkatessa viiden hengen pesue ja koira matkustavat junassa ”ihan mukavasti” kahdella kahden hengen hytillä. Yöpyminenkin sujuu lapsi kainalossa.

Ja vaikka uusissa junissa yläkerran hytit maksavat 10 euroa enemmän, on niissä vastineeksi oma vessa.

Varaa ajoissa!

Perheellä on, karvaitakin kokemuksia, siitä, että autojunareissu ja makuuhytti on varattava erittäin hyvissä ajoin. Suosituimpina matkustuksen sesonkeina niin autopaikat kuin lemmikkihytitkin loppuvat kesken. Koiran kanssa matkustaminen on perheen mukaan varsin kätevää, sillä lemmikkihytit ovat siistejä ja niissä oma syvennys/makuupaikka lemmikille. ”Koiran ehtii hyvin ulkoiluttaa matkalla esimerkiksi Tampereella, jossa pidempi pysähdys.”

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat