2.12.2014 Matkailu Liikkuvainen Mannerheim Akseli Gallen-Kallelan maalaama muotokuva vuodelta 1929 oli Liittopankin tilaustyö hallintoneuvostonsa puheenjohtajasta. Maalaus oli kohteensa mieleen, muttei saanut hallintoneuvoston hyväksyntää, sillä Mannerheim seisoi maalauksessa, jolloin samassa huoneessa ei kehdattu istua. Gallen-Kallela maalasi pankille toisen muotokuvan. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sotapäällikkö, poliitikko, metsästäjä, tutkimusmatkailija – ja automies! Tätä kaikkea oli C.G.E. Mannerheim, paljastaa uusi näyttely. Liikkuvaisen Mannerheimin (1867–1951) eri elämänvaiheisiin liittyivät kiinteästi useat harvinaiset autot. – Mahtimies ja autot ovat yhdistelmä, joka herättää kiinnostusta myös muissa kuin autoharrastajissa, näyttelyvastaava, historioitsija Wilhelm Brummer uumoilee. Mannerheim-museon uusi näyttely herää eloon tietorikkaan, hauskoilla sattumuksilla ryyditetyn ja innostuneen opastuksen avulla. Siihen Brummer on mies paikallaan. – No mutta, ei se ole vaikeaa: marskille sattui ja tapahtui. Hän oli sanavalmis ja hauska, on siis useita hauskoja anekdootteja kerrottaviksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lempiauto lahja Hitleriltä Mercedes-Benz 770 Offener Tourenwagen oli tiettävästi Mannerheimin lempiautoja. Pienoismallin tekijä on Eero Kumanto. Auto on mittakaavassa 1:18. Pienoismalli-kuva: Kirsi Yläpelto. Joulukuussa 1941 Saksan valtakunnanjohtaja Adolf Hitleriltä lahjaksi saatu Mercedes-Benz 770 Offener Tourenwagen on auto ylitse muiden. Avoauto kokopitkällä kangaskatolla oli tiettävästi Mannerheimin lempiauto, joka kyyditsi miestä edustus- ja yksityisajoissa. Auto on esillä taiten Mannerheim-museossa tehtynä pienoismallina, jota mallinrakentaja Eero Kumanto työsti yli 300 tuntia. Anssi Juutilaisen ja Juha Koivulahden joulukuussa julkaistava teos Hitlerin lahja-autosta kertoo seikkaperäisesti autoharvinaisuuden vaiheista. Marskilta luksusvaunu sai kehuja tasaisesta kyydistä, lämpimyydestä ja ajettavuudesta. Auto ei ollut ihan pieniruokainen: 4 200-kiloisen jätin 7,7-litrainen moottori ahmi 27 litraa bensiiniä sadalla kilometrillä. Moottorin syntysanojen muokkaaja Moottorin numerossa 2/1951 julkaistiin Mannerheimin muistokirjoitus. Lehti on esillä näyttelyssä. Mannerheim vaikutti elämänsä aikana lukuissa järjestöissä ja lukuisilla aloilla. Ja missä mies vaikutti, siellä yleensä tapahtui. Mahtimies ja Moottori liittyvät nekin tiiviisti yhteen. Mannerheim laati vuonna 1925 perustetun Moottorin ensimmäisen numeron pääkirjoituksen. Hänet oli kutsuttu vuonna 1920 Suomen Automobiili Klubin (Autoliiton edeltäjä) kunniapuheenjohtajaksi. Tuolloiset linjaukset ovat yhä ajankohtaisia – ja velvoittavia! ”Moottorin sisältö tulee olemaan asiallinen, monipuolinen, ajanmukainen ja mikäli mahdollista yleistajuinen, jotta aikakauslehti voisi olla suoranaiseksi hyödyksi ja opastukseksi myös varsinaisia ammmattitietoja vailla olevalle osalle lukijakuntaansa.” Pääkirjoituksen oheen liitetty Mannerheimin käsin kirjoittama muistutus ei kalpene nykyajan liikenneturvallisuus-kiteytyksille. ”Autoilija, ole nopea-ajatuksinen, pidä hermosi virkeinä ja pääsi kylmänä!” Vauhtia ja vaarallisia tilanteita Mannerheim piti nopeasta mutta varmaotteisesta ajamisesta. Häntä kiinnostivat kauniit ja erikoiset autot. Hän esimerkiksi hankki itselleen jo 1920-luvulla maamme ainoan Avions Voisin -auton, jolla hän teki useita ulkomaanmatkoja. Vuoden 1923 ostos oli avo-Benz Sveitsiin ja vuoden 1926 Flint 5P Touring -avoauto Suomeen, tietokirjailja Cingiz Safiulla kertoo. Hänen kattava Mannerheim ja kulkuneuvot -kirjansa ilmestyi vuonna 2011. Pohjois-Afrikassa vuonna 1923 oli matka katketa lopullisesti. Vakavassa kolarissa Mannerheimin seuruetta kuljettanut auto törmäsi kahteen puuhun noin 130 kilometrin päässä Algerista. Rotkoon syöksyneestä autosta ulos lentänyt Mannerheim virui yli neljä tuntia odottamassa sairasautoa reisi- ja solisluu sekä useita kylkiluita murtuneina. Muut matkalaiset selvisivät vähäisin vammoin. – Mannerheim itse arveli onnettomuuden syynä olleen kuljettajan huolimattomuus tai pyörän rikkoutuminen, Safiulla kertoo. Mannerheim ilmeisesti ajoi itse vain harvoin tuon kolarin jälkeen, mutta siihen ei ollut juuri tarvettakaan, olihan miehellä lähes aina käytettävissään oma autonkuljettaja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ajokorttikin löytyi! Helsingin poliisilaitoksen Mannerheimille 5.6.1929 myöntämä ajokortti. Mannerheim maalla, merellä ja ilmassa -näyttelyä valmisteltaessa löytyi – tyystin sattumalta – myös miehen ajokortti. Ajokortti on myönnetty 5. kesäkuuta vuonna 1929 viideksi vuodeksi. Ajokortti oikeutti ajamaan henkilöautoa ja moottoripyörää yksityisliikenteessä. – Ajokortti on kunnoltaan lähes uudenveroinen. Tämä johtunee siitä, että Mannerheim on säilyttänyt ajokorttia pöytälaatikossa, eikä lompakossa, Safiulla arvelee. Trofeita ja muita matkamuistoja Suomen marsalkka asui Kaivopuistossa vuosina 1924–51. Mannerheim ei itse omistanut vuonna 1874 valmistunutta taloa, vaan vuokrasi sitä kauppaneuvos Karl Fazerilta. Mannerheimin koti on säilytetty alkuperäisessä asussaan tosin siten, että kolme yläkerran huonetta on muutettu näyttelytiloiksi. Sisustus on Mannerheimin itsensä suunnittelema värejä ja huonekalujen paikkoja myöten. Seinillä komeilevat lukuisat metsästystrofeet. Matkamuistot kielivät laajasta matkailusta. Mannerheim maalla, merellä ja ilmassa -näyttely (12.12. alkaen) Opastetut kierrokset. Pääsymaksu aikuiset 10 e, eläkeläiset ja opiskelijat 8 e, lapset (alle 12-v.) ilmaiseksi Avoinna pe–su klo 11–16 Kalliolinnantie 14, Helsinki mannerheim-museo.fi/museo/ Teksti: Marko Jokela Kuvat: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?