9.6.2014 Matkailu Batu-luolat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luolatemppeliin kipuaminen vaatii kuntoa ja tarkkaavaisuutta. Matkalla on noustava 272 kiviaskelmaa, väisteltävä puluparvia, pyhiinvaeltajia ja varottava varastelevia apinoita. Batu-luolat sijaitsevat reilun kymmenen kilometrin päässä Kuala Lumpurista. Käytännössä tämä tarkoittaa vajaan tunnin bussi- tai junamatkaa. Kalkkikivikallion uumeniin muovautunut luola sai asiantuntija-arvion mukaan alkunsa noin 400 miljoonaa vuotta sitten. Luolaverkosto on palvellut paikallisia asukkaita suojapaikkana ja sieltä on kaivettu guanoa, eli suuren lepakkopopulaation ulosteita viljelysten lannoitteeksi. Kolonialismin hengessä luola löydettiin virallisesti kuitenkin vasta 1800-luvun loppupuolella aluetta tutkineen brittiläis-amerikkalaisen metsästysseurueen törmätessä paikalle. Temppeli luolastoon perustettiin jo ennen 1900-luvun alkua. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kultainen patsas valvoo Portaiden juurella oleva jumala Murugan. Useammasta luolasta koostuvan verkoston pääsisäänkäynti ja varsinainen temppeli sijaitsee kallion juurelta 100 metriä ylöspäin. Portaiden juurella päivystää lähes 50 metrinen sodan, voiton, viisauden ja rakkauden jumala Murugan. Hindujumalan patsaan materiaaleissa ei ole säästelty. Wikipedia kertoo patsaan koostuvan 1550 kuutiometristä betonia. Rakennelmaa tukee 250 tonnin edestä rautatankoja ja pinnan viimeistely on vaatinut 300 litraa kultamaalia. Ylös temppeliin ei ole huonokuntoisella tai heikkopolvisella asiaa. 272 jyrkkää askelmaa on helteessä melkoinen urakka. Ensin on kuitenkin selvittävä satojen pulujen tiiviin parven läpi. Pujottelua ei helpota lintuja ruokkiva mies, joka kylvää maissinsiemeniä ympärilleen kuin hurmoksessa. Lintufobiasta kärsivän on syytä etsiä suosiolla kiertoreitti parven ympäri. Merkkitietoiset apinat Portaat ovat apinoiden valtakuntaa. Vuorenrinteiden läpitunkematon metsikkö ja vierailijoiden tarjoamat herkkupalat takaavat niille mukavat oltavat temppelialueella. Lisäjännitystä elämäänsä ne hakevat varastelemalla. Erityisen kovassa huudossa ovat paikallisoppaan mukaan älypuhelimet. Lieneekö totta, vai tarua, mutta portaissa apinat tuntuvat terästäytyvät heti puhelimen ilmaantuessa näkyville. Eniten liikehdintää aiheuttaa tuore iPhone. Aurinkolasit tai kamerat eivät apinalaumaa juuri kiinnosta. Kiintiö lienee sillä saralla täynnä. Hermostunut matkailija yrittää häätää lähestyvää apinaa kauemmas huitomalla ja puhisemalla. Apinat huutavat muutaman varotuksen, mutta mies ei rauhoitu. Lopulta apinat vastaavat haasteeseen heittämällä keitettyä riisiä häirikön päälle. Kalkkikiviluolaston suuaukko. Vuoren sisälle opastetusti Pitkällisen kapuamisen päätteeksi avautuu ensimmäinen näkymä luolien verkostoon. Pimeyteen kurvaavat käytävät ja niiden takaa avautuva sokkeloisempi luolaverkosto on tutustuttavissa vain opastetusti. Kalkkikivivuoren uumeniin häipyvä kypäräpäinen ryhmä valaisee tietään taskulampuin. Letkan viimeisenä kulkeva opas vetää ryhmän perässä portin tiukasti kiinni ja uteliaat jäävät odottamaan mahdollista lepakkoparven ohilentoa. Tällä kertaa ryhmä ei häiritse siipiveikkojen rauhaa, joten ulkopuolelle jääneille ei oletarjolla enempää nähtävää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jääkylmän juoman houkutus Viimeisten portaiden jälkeen avautuu vihdoin näkymä pääluolaan. Sinne on tosin käytävä rihkamapuodin, suitsukekaupan ja matkamuistomyymälän kautta. Jääkylmän juoman houkutusta on helteessä jokseenkin mahdotonta vastustaa, joten ei ihme, että kojujen edessä riittää jonoa. Kauppa käy niin hyvin, että portaissa puuskuttaa tasaisena virtana kauppiaan apupoikia kiikuttamassa lisää myytävää ylös. Kantajien kuntoa voi vain ihmetellä. Kolmen juomakorin kantaminen pään päällä ylös luolaan on todellinen kestävyyskoe. Temppelin kattona taivas Viimein edessä aukeaa pääluola ja sen suojiin rakennettu temppeli. Odotukset olivat myyntipuheen perusteella ehkä hivenen korkeammalla, mutta kiipeäminen on silti vaivan arvoinen urakka. Kalkkikiveen luonnon muovaama luola on suuri, tilaa on helposti tuhansille. Juhlapyhien aikana tila on käytössä viimeistä paikkaa myöten, mutta muulloin on väljempää. Tungoksen jälkeen tauko on tervetullut. Pääluolan perällä avautuu hieno näkymä ylös. Luolan seinät kohoavat jyrkästi kohti taivasta ja kierrättävät ääntä konserttisalin tapaan. Rauhallista tunnelmaa ei hetkeen häiritse mikään. Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku