28.2.2021 Matkailu Ekopilotti ajaa taloudellisemmin – Tallink kokeili uutta työkalua kulutuksen kitkemiseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Laivanvarustamo Tallink Group kokeili ruotsalaisen teknologiayrityksen QTAGG R&D AB:n EcoPilot-työkalua M/S Isabelle-aluksellaan. Tulokset polttoaineenkulutuksen pihistämisestä olivat varsin lupaavia. EcoPilot-työkalu on tiivistettynä monialainen tietokoneohjelmisto, joka optimoi aluksen kulun mahdollisimman polttoainetehokkaaksi. Se yhdistää laivan toimintoja komentosillalta potkureille asti optimaalisimman reitin, tehonkäytön ja ajonopeuden löytämiseksi. Järjestelmä toimii itsenäisesti ja automaattisesti, aluksen oman autopilotin sekä miehistön tukena, eli kuten nimikin kertoo, luotsina. Jos työkalun toimintaa tarkastellaan käytännönläheisemmin, se yksinkertaisesti suunnittelee parhaan mahdollisen tavan suoriutua matkasta. Järjestelmä käyttää hyväkseen muun muassa aktiivisesti päivittämiään laaja-alaisia sääennusteita matkan varrelle. Lisäksi se valvoo jatkuvasti polttoaineenkulutusta ja kerää reitin varrelta palautetta hioakseen matkantekoa seuraavalle kerralle edelleenkin energiatehokkaammaksi. Jatkuvassa tarkkailussa on yli 60 parametriä. Järjestelmä tarvitsee ennalta annettuna periaatteessa vain neljä perustietoa. Ne ovat lähtö- ja määräsatamat sekä lähtö- ja saapumisajankohdat. Näiden puitteissa järjestelmä avustaa aluksen ohjaajat parhaaseen mahdolliseen reittivalintaan sekä laskee, miten koneiden voimavaroja kannattaa missäkin vaiheessa käyttää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Seitsemän prosentin nipistys Tallink otti EcoPilotin kokeilukäyttöön normaalisti Tukholman ja Riian väliä risteilevällä M/S Isabellella. Vuonna 1989 valmistunut, Latvian lipun alla purjehtiva, 171 metriä pitkä ja 2 500 matkustajaa kuljettava Isabelle sopii tällaiseen kokeiluun hyvin, sillä sen ominaisuudet vastaavat hyvin nykyisin käytössä olevien matkustaja-autolauttojen keskiarvoa. Isabelle ajoi EcoPilotin luotsaamana kesällä 2020 yli 50 edestakaista matkaa matkustusrajoitusten vuoksi vakioreitiltään poikkeavasti. Alus kuljetti enimmäkseen rahtia Viron Paldiskin ja Ruotsin Kapellskärin välillä. Tällä reitillä kynnettiin enimmäkseen vain avomerta, mutta myöhemmin reittiä jatkettiin Tukholmaan asti, jolloin EcoPilot sai kokemusta myös saaristopujottelusta. Polttoaineenkulutus oli kokeilun aikana parhaimmillaan seitsemän prosenttia alhaisempi verrattuna ajoihin ennen kokeilua. Varustamo on syystäkin tyytyväinen tähän tulokseen, ja sen edustajat haluavat useissa lähteissä korostaa myös ammattitaitoisen miehistön korvaamatonta merkitystä sen saavuttamisessa. Seitsemän prosentin nipistys kulutukseen merkitsee tuntuvia säästöjä. Seuraavat laskelmat perustuvat osin valistuneisiin arvioihin, mutta ne antavat perspektiiviä siihen, millaisissa luvuissa liikutaan. Eri tekijöistä riippuen Isabellen pääkoneet - 4 kpl – kuluttavat osapuilleen 100 kiloa (+-10 kg) merimailia eli noin 1,85 kilometriä kohti. Näillä laskelmilla alus kuluttaa ilman EcoPilotia 15 000 – 16 000 kiloa meridieseliä Paldiskin ja Kapellskärin välillä. Kun tästä sitten pihistetään työkalulla seitsemän prosenttia, säästyy yhdensuuntaisella matkalla yli tuhat kiloa menovettä. Se taas tarkoittaa pelkästään yhden kuukauden edestakaisilla matkoilla noin 65 000 polttoainekilon puhdasta säästöä, eli sopivasti käännettynä neljän yhdensuuntaisen matkan saamista ilmaiseksi tuolla aikavälillä. Ei siis ihme, että Tallink haluaa laajentaa työkalun käyttöä myös muihin aluksiinsa. Kevät vajaalla kalustolla Isabelle EcoPilot-järjestelmineen on lokakuun lopusta lähtien seissyt Paljassaaren satamalaiturissa Tallinnan länsiosassa. Näin on käynyt myös sen linjaparille M/S Romantikalle, sillä Tallinkin Tukholma – Riika -reitti on keskeytetty toistaiseksi. Samalla tavoin on menetelty myös Tallinnan ja Tukholman välisen osuuden kanssa. Sillä normaalisti operoivat Victoria 1 ja Baltic Queen seisovat nekin parkissa Tallinnan satamassa. Tallink Silja Linen Suomesta käsin liikennöivistä kahdeksasta matkustaja-autolautasta viisi on tällä hetkellä liikenteessä. Turku – Ahvenanmaa – Tukholma -reitin Galaxy ja Baltic Princess liikennöivät normaalilla aikataululla. Samoin tekevät Helsinki – Tallinna -linjan pikalaivat Star ja Megastar sekä Vuosaaresta Muugaan lähinnä rekkarahtia ajava Sea Wind. Helsingin ja Tukholman välisen liikenteen Tallink Silja odottaa näillä näkymin alkavan uudestaan kesäkuun 1. päivänä. Sorvin ääreen palaisivat tuolloin Silja Serenade Turun satamasta sekä Silja Symphony Tukholman Värtahamnenista. Tallinnan satamassa liikenteeseen paluuta kieli pitkällä odottaa myös Europa, jonka heiniä ovat normaalioloissa Helsingin ja Tallinnan väliset 22 tunnin bileristeilyt. Teksti ja kuvat: Benjamin Helander Lähteet: QTAGG, Motorship.com, Shippax.com, Fakta om Fartyg Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Matkailu Onko kaupunkimatkailun aika vähitellen ohi? 25.7.2024 Ulkomaanmatkailu Berliini on teknomusiikin pääkaupunki, ja sen klubeissa voi kokea jotain ennennäkemätöntä 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 24.7.2024 Matkailu Nousu Normandian huimiin ja sotahistoriallisiin maisemiin 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Matkailu Pihtiputaan Keihäsmuseo – lajinsa ainoan museon tulevaisuus on hämärän peitossa 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan