2.5.2021 Matkailu Kadetista amiraalin ja vähän ompelukoneitakin: Opelin tehdasmuseo on aikamatka historiaan Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opelin autotehdas Rüsselsheimissa on tuottanut autoja jo 122 vuotta. Itse tehdas on kuitenkin vielä vanhempi, ja vanhan tehtaan uumenista löytyy hieno muutaman entusiastin ylläpitämä tehdasmuseo. On museoita, ja sitten on museoita. Näyttävien BMW:n, Mercedeksen ja Porschen museoiden rinnalla Opelin tehdasmuseo on melko vaatimaton mutta sitäkin sympaattisempi salamamerkin historian ylläpitämiseen sitoutunut museo ja verstas samassa tilassa. Museon sydän ja sielu on Kaliforniassa saksalaisamerikkalaiseen perheeseen vuonna 1969 syntynyt Jens Cooper. Vuonna 1977 perhe muutti Saksaan, ja aikuisikään ehdittyään Jens löysi itsensä Opelin palkkalistoilta. Jens on rakastanut autoja pienestä pitäen, joten hän on löytänyt itselleen unelma-ammatin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vuodesta 1862 se kaikki alkoi Opel on perustettu vuonna 1862 ompelukonetehtaaksi. Ensimmäinen auto, Opel Patentmotorwagen System Lutzmann, valmistui tosin jo vuonna 1899. Adam Opel itse ei autoista välittänyt, mutta hänen menehdyttyään hänen poikansa hyppäsivät innolla uuden teknologian pariin. Sitä ennen valmistettiin ompelukoneiden lisäksi mm. polkupyöriä. Opel oli itse asiassa tovin Saksan suurin polkupyörävalmistaja. Moottoripyöriä tehtiin puolestaan vuosina 1901–1931. Vuosien varrella tehtaassa on tehty myös lentokoneen moottoreita. Erilaisten mekaanisten esineiden lisäksi museoon on haalittu myös runsaasti paperia: käyttöohjekirjoja, myyntiesitteitä ja julisteita. Ne täydentävät mukavasti museon luomaa ajankuvaa eri aikakausilta. Meillä jokaisella on varmasti oma suosikkinsa Opelin historiasta ja laajasta mallistosta, mutta vanhojen autojen keskellä kävellessä muutama nousee nopeasti ylitse muiden. Näyttävin kaikista autoista on ehdottomasti RAK 2, jolla Opel jahtasi vuonna 1928 silloista nopeusennätystä. Rakettimoottorinen auto ylsi 238 km/h huippunopeuteen, joka ei tosin aivan riittänyt. Rakettimoottoriautoa seurasivat samana vuonna myös rakettimoottoripyörä ja -lentokone. Hyvin vaikuttava ja muista Opeleista poikkeava on myös Erhard Schnellin muotoilema GT. Tämä etumoottorinen ja takavetoinen kaunotar on monille yhä se nätein kaikista Opeleista. Myös vuoden 1936 Kadett jaksaa aina vain ihastuttaa. Ei ihme, että venäläiset tekivät siitä toisen maailmansodan jälkeen Mossen. Muita helmiä ovat mm. GP-auto vuodelta 1913, mahtipontinen Regent vuodelta 1928, ensimmäinen itsekantavalla teräskorilla varustettu saksalainen auto Olympia, Mercedeksen haastanut Kapitän, linjakas Commodore Coupé, aliarvostettu Manta... Unelmista arkea Jens ja kolme muuta Opel-entusiastia työskentelevät tehdasmuseossa täyspäiväisesti. He etsivät historiallisesti tärkeitä esineitä ja kunnostavat niitä. Kuulostaa unelmaduunilta. Osa projekteista valmistuu nopeastikin, osan kanssa vierähtää pidempi tovi. Hyvästä esimerkistä käy Musta Leski, eli Opel Rekord C:stä tehdyn kuuluisan rata-auton kopio. Sen parissa Jens työskenteli peräti kolme vuotta. Museossa on luonnollisesti autoja kaikilta Opelin vuosikymmeniltä, mutta näistä rakkaimpia Jensille ovat 60-luvun autot. Niiden muotoilu oli lennokasta, inspiraatiota oli haettu amerikanraudoista. Viehätyksen ymmärtää, kun tietää, että Jens on viettänyt ensimmäiset kahdeksan elinvuottaan Kaliforniassa. Kellarikokoelma Museon kokoelma on kasvanut tasaisesti ja kattaa nykyisellään yli 500 autoa. Ne kaikki eivät tosin ole nähtävissä museon näyttelytilassa – tilaa ei ole yksinkertaisesti riittävästi. Autot on jo nyt pakattu museoon melko tiivisti vieri vieren. Osa autoista on varastoituna kellareihin. Ja kun nyt kerran kellareista puhutaan… Automerkeillä on tapana esitellä autonäyttelyissä visioita tulevaisuudestaan tai valmistaa ihmisiä tuleviin muotokielen muutoksiin. Tätä on tehty vuosikymmenien ajan konseptiautojen avulla. Ne lähes kaikki ovat tallella museon alakerrassa sijaitsevassa kellarissa. Vanhin proto on 1930-luvulta. Kokoelman helmiä ovat Opel GT:n sähköversio vuodelta 1969, Valmet Automotiven muokkaama rättikattoinen Opel Calibra, pieni kaupunkiauto Maxx sekä ehkä oudoimpana kaikesta Corsasta muokattu kuuauto. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Moottorin pärinää Myös moottoriurheilu on luonnollisesti hyvin edustettuna museossa. Rata- ja ralliautoja on muutama kymmenen. Suomalaista sydäntä lämmittää nähdä keltainen Irmscherin virittämä Manta A, jonka kyljessä komeilevat Rauno Aaltosen ja Walter Röhrlin nimet. Tämä nimekäs duo toimi ajoparina Span 24 tunnin kisassa vuonna 1975. Suomalaisväriä näkyy myös Keke Rosbergin vuoden 1995 DTM-Calibrassa. Keken jälkeen Calibralla jatkoi JJ Lehto. Calibra on muutenkin suomalaisille erityisen rakas Opel, valmistettiinhan niitä Uudessakaupungissa vuosina 1991–1997. Osa tehdaskierrosta Opelin tehdasmuseoon pääsee tutustumaan osallistumalla tehdaskierrokselle. Museotehtaan lisäksi käydään siis myös nykyisessä tehtaassa katsomassa uusien autojen tuotantoa. Se on elämys, jos sitä ei ole koskaan päässyt livenä todistamaan. Pienryhmien on mahdollista liittää tehdasmuseovisiittinsä yhteyteen myös lyhyt koeajo vanhan tehtaan alueella jollakin museon lukuista klassikoista. Tämä on fiksua, sillä vanhoja autoja on hyvä ajaa, eikä muutaman entusiastin aika riitä tähän. Autoja tosin ulkoilutetaan jatkuvasti myös erilaisissa tapahtumissa, mm. lehdistökoeajojen yhteydessä. Museokierroksen hinta on aikuiselta 6 euroa, ja 6–12-vuotiailta lapsilta sekä eläkeläisiltä 3 euroa. Minimi-ikä osallistumiseen on kuusi vuotta. Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku