2.5.2021 Matkailu Kadetista amiraalin ja vähän ompelukoneitakin: Opelin tehdasmuseo on aikamatka historiaan Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opelin autotehdas Rüsselsheimissa on tuottanut autoja jo 122 vuotta. Itse tehdas on kuitenkin vielä vanhempi, ja vanhan tehtaan uumenista löytyy hieno muutaman entusiastin ylläpitämä tehdasmuseo. On museoita, ja sitten on museoita. Näyttävien BMW:n, Mercedeksen ja Porschen museoiden rinnalla Opelin tehdasmuseo on melko vaatimaton mutta sitäkin sympaattisempi salamamerkin historian ylläpitämiseen sitoutunut museo ja verstas samassa tilassa.Museon sydän ja sielu on Kaliforniassa saksalaisamerikkalaiseen perheeseen vuonna 1969 syntynyt Jens Cooper. Vuonna 1977 perhe muutti Saksaan, ja aikuisikään ehdittyään Jens löysi itsensä Opelin palkkalistoilta. Jens on rakastanut autoja pienestä pitäen, joten hän on löytänyt itselleen unelma-ammatin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVuodesta 1862 se kaikki alkoi Opel on perustettu vuonna 1862 ompelukonetehtaaksi. Ensimmäinen auto, Opel Patentmotorwagen System Lutzmann, valmistui tosin jo vuonna 1899. Adam Opel itse ei autoista välittänyt, mutta hänen menehdyttyään hänen poikansa hyppäsivät innolla uuden teknologian pariin. Sitä ennen valmistettiin ompelukoneiden lisäksi mm. polkupyöriä. Opel oli itse asiassa tovin Saksan suurin polkupyörävalmistaja. Moottoripyöriä tehtiin puolestaan vuosina 1901–1931. Vuosien varrella tehtaassa on tehty myös lentokoneen moottoreita.Erilaisten mekaanisten esineiden lisäksi museoon on haalittu myös runsaasti paperia: käyttöohjekirjoja, myyntiesitteitä ja julisteita. Ne täydentävät mukavasti museon luomaa ajankuvaa eri aikakausilta.Meillä jokaisella on varmasti oma suosikkinsa Opelin historiasta ja laajasta mallistosta, mutta vanhojen autojen keskellä kävellessä muutama nousee nopeasti ylitse muiden. Näyttävin kaikista autoista on ehdottomasti RAK 2, jolla Opel jahtasi vuonna 1928 silloista nopeusennätystä. Rakettimoottorinen auto ylsi 238 km/h huippunopeuteen, joka ei tosin aivan riittänyt. Rakettimoottoriautoa seurasivat samana vuonna myös rakettimoottoripyörä ja -lentokone.Hyvin vaikuttava ja muista Opeleista poikkeava on myös Erhard Schnellin muotoilema GT. Tämä etumoottorinen ja takavetoinen kaunotar on monille yhä se nätein kaikista Opeleista. Myös vuoden 1936 Kadett jaksaa aina vain ihastuttaa. Ei ihme, että venäläiset tekivät siitä toisen maailmansodan jälkeen Mossen. Muita helmiä ovat mm. GP-auto vuodelta 1913, mahtipontinen Regent vuodelta 1928, ensimmäinen itsekantavalla teräskorilla varustettu saksalainen auto Olympia, Mercedeksen haastanut Kapitän, linjakas Commodore Coupé, aliarvostettu Manta...Unelmista arkeaJens ja kolme muuta Opel-entusiastia työskentelevät tehdasmuseossa täyspäiväisesti. He etsivät historiallisesti tärkeitä esineitä ja kunnostavat niitä. Kuulostaa unelmaduunilta. Osa projekteista valmistuu nopeastikin, osan kanssa vierähtää pidempi tovi. Hyvästä esimerkistä käy Musta Leski, eli Opel Rekord C:stä tehdyn kuuluisan rata-auton kopio. Sen parissa Jens työskenteli peräti kolme vuotta.Museossa on luonnollisesti autoja kaikilta Opelin vuosikymmeniltä, mutta näistä rakkaimpia Jensille ovat 60-luvun autot. Niiden muotoilu oli lennokasta, inspiraatiota oli haettu amerikanraudoista. Viehätyksen ymmärtää, kun tietää, että Jens on viettänyt ensimmäiset kahdeksan elinvuottaan Kaliforniassa.KellarikokoelmaMuseon kokoelma on kasvanut tasaisesti ja kattaa nykyisellään yli 500 autoa. Ne kaikki eivät tosin ole nähtävissä museon näyttelytilassa – tilaa ei ole yksinkertaisesti riittävästi. Autot on jo nyt pakattu museoon melko tiivisti vieri vieren. Osa autoista on varastoituna kellareihin.Ja kun nyt kerran kellareista puhutaan… Automerkeillä on tapana esitellä autonäyttelyissä visioita tulevaisuudestaan tai valmistaa ihmisiä tuleviin muotokielen muutoksiin. Tätä on tehty vuosikymmenien ajan konseptiautojen avulla. Ne lähes kaikki ovat tallella museon alakerrassa sijaitsevassa kellarissa. Vanhin proto on 1930-luvulta. Kokoelman helmiä ovat Opel GT:n sähköversio vuodelta 1969, Valmet Automotiven muokkaama rättikattoinen Opel Calibra, pieni kaupunkiauto Maxx sekä ehkä oudoimpana kaikesta Corsasta muokattu kuuauto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMoottorin pärinääMyös moottoriurheilu on luonnollisesti hyvin edustettuna museossa. Rata- ja ralliautoja on muutama kymmenen. Suomalaista sydäntä lämmittää nähdä keltainen Irmscherin virittämä Manta A, jonka kyljessä komeilevat Rauno Aaltosen ja Walter Röhrlin nimet. Tämä nimekäs duo toimi ajoparina Span 24 tunnin kisassa vuonna 1975. Suomalaisväriä näkyy myös Keke Rosbergin vuoden 1995 DTM-Calibrassa. Keken jälkeen Calibralla jatkoi JJ Lehto. Calibra on muutenkin suomalaisille erityisen rakas Opel, valmistettiinhan niitä Uudessakaupungissa vuosina 1991–1997.Osa tehdaskierrostaOpelin tehdasmuseoon pääsee tutustumaan osallistumalla tehdaskierrokselle. Museotehtaan lisäksi käydään siis myös nykyisessä tehtaassa katsomassa uusien autojen tuotantoa. Se on elämys, jos sitä ei ole koskaan päässyt livenä todistamaan. Pienryhmien on mahdollista liittää tehdasmuseovisiittinsä yhteyteen myös lyhyt koeajo vanhan tehtaan alueella jollakin museon lukuista klassikoista. Tämä on fiksua, sillä vanhoja autoja on hyvä ajaa, eikä muutaman entusiastin aika riitä tähän. Autoja tosin ulkoilutetaan jatkuvasti myös erilaisissa tapahtumissa, mm. lehdistökoeajojen yhteydessä.Museokierroksen hinta on aikuiselta 6 euroa, ja 6–12-vuotiailta lapsilta sekä eläkeläisiltä 3 euroa. Minimi-ikä osallistumiseen on kuusi vuotta.Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Matkailu Slovenia on hieno keskieurooppalainen maa 18.5.2025 Matkailu Matkavinkki Tukholma: Pohjoismaista elämää 500 vuotta – Nordiska museet ei petä 14.5.2025 Matkailu Matkavinkki: Tukholman edustan saaristo haltuun päiväretkellä 13.5.2025 Matkailu Astrid Lindgrenin maailma: huima seikkailu satujen maailmassa 13.5.2025 Matkailu Maakuntamittelö: Atomi vs. Lörtsy! 11.5.2025 Matkailu Jääkaudesta kertova museo Virossa – tällainen pitäisi olla Suomessakin 10.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 2 – Draculan pihatielle 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 4.5.2025 Matkailu Jugoslavian museo Belgradissa on pitkälti myös Titon museo Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?