25.1.2020 Matkailu Käsimatkatavarasta tulee maksullista – näin perustelee Norwegian Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jatkossa matkustajat voivat tuoda matkustamoon yhden edessä olevan istuimen alle mahtuvan laukun. Kaikista matkatavarahyllylle pakattavista laukuista peritään lisämaksu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lentoyhtiö Norwegian uusii käsimatkatavaroihin liittyviä käytäntöjään. Jatkossa veloitukseton käsimatkatavara on laitettava ensisijaisesti edessä olevan istuimen alle jalkatilaan. Matkatavarahyllylle pakattavista laukuista peritään lisämaksu. Ratkaisua perustellaan sillä, että lentoyhtiö haluaa varmistaa, että kaikilla matkustajilla on sujuva ja mukava lento, joka lähtee ajoissa. Uusi käytäntö ei vaikuta varauksiin, jotka on tehty ennen 23. tammikuuta. – Kaikki matkustajat, lipputyypistä riippumatta, voivat tuoda matkustamoon yhden edessä olevan istuimen alle mahtuvan laukun. Jos asiakas ei tarvitse muuta käsimatkatavaraa, hän voi varata LowFare-lippumme ilman lisäkustannuksia. Ne, jotka haluavat ottaa mukaan matkustamoon myös matkatavarahyllylle sijoitettavan laukun, voivat tehdä sen ennen matkaa pientä lisämaksua vastaan tai valitsemalla toisen lipputyypin matkavarauksen yhteydessä, sanoo, Norwegianin VP Product Management Cecilie Nybø Carlsen. Osana uutta käytäntökokonaisuutta Norwegian kertoo kasvattaneensa istuimen alle tulevan laukun kokoa, nostaneensa kirjattavan matkatavaran painon 20 kilosta 23 kiloon ja nostanut Flex- ja Premium -lippujen käsimatkatavaroiden yhteenlasketun painon 10 kilosta 15 kiloon. – Meille on tärkeää, että kaikki, jotka lentävät Norwegianilla, saavat hyvän matkakokemuksen. On väärä oletus, että matkustamossa olisi tarpeeksi tilaa kaikkien matkustajien matkatavarahyllyille sijoitettaville käsimatkatavaroille. Norwegianin käyttämistä koneista useimmat kuljettavat 186 matkustajaa ja koneissa on yhtiön mukaan tilaa vain noin 80 käsimatkatavarahyllylle sijoitettavalle laukulle. Lähde: Norwegian Kuvituskuvat: Moottorin arkisto/Antti Hentinen Näin lipputyyppi vaikuttaa matkatavaroihin Norwegian on yksi maailman suurimmista halpalentoyhtiöistä, jolla oli yli 36 miljoonaa matkustajaa vuonna 2019. Yhtiö liikennöi tällä hetkellä yli 500 reittiä yli 150 kohteessa Euroopassa, Pohjois-Afrikassa, Lähi-idässä, Aasiassa, Yhdysvalloissa, Kanadassa ja Etelä-Amerikassa. Sen laivastossa on kaikkiaan noin 170 lentokonetta. Matkustajat, joilla on LowFare-lippu, voivat jatkossa tuoda matkustamoon vain yhden istuimen alle sijoitettavan laukun. Jos he haluavat tuoda useamman käsimatkatavaran, tulee heidän maksaa matkatavarahyllylle sijoitettavasta käsimatkatavarasta, lisätä varaukseen kirjattava matkatavara tai valita toinen lipputyyppi. Matkatavarahyllylle sijoitettavan käsimatkatavaran voi varata viimeistään neljä tuntia ennen lähtöä. Istuimen alle tulevan laukun enimmäispaino on 10 kiloa. Matkatavarahyllylle sijoitettavan käsimatkatavaran hinta on lennosta riippuen 5–9 euroa. Matkustajat, joilla on LowFare+-lippu, voivat ottaa mukaan matkustamoon istuimen alle sijoitettavan laukun lisäksi yhden laukun, joka voidaan sijoittaa käsimatkatavarahyllylle. Yhteenlaskettu enimmäispaino on 10 kiloa. Jos matkustamo on täynnä, käsimatkatavara kirjataan portilla ruumaan meneväksi matkatavaraksi veloituksetta. Ne, jotka haluavat varmistaa tilan käsimatkatavaroille matkatavarahyllyllä, voivat lisätä Priority Boardingin varaukseensa, jolloin he ovat ensimmäisten joukossa, jotka pääsevät koneeseen. Nämä asiakkaat voivat ottaa mukaansa myös yhden kirjattavan matkatavaran, jonka enimmäispaino on 23 kiloa. Matkustajat, joilla on Flex-, Premium- tai PremiumFlex -lippu, voivat ottaa mukaan matkustamoon istuimen alle sijoitettavan laukun lisäksi yhden laukun, joka voidaan sijoittaa käsimatkatavarahyllylle. Yhteenlaskettu enimmäispaino on 15 kiloa. Lisäksi nämä asiakkaat voivat ottaa mukaan kaksi kirjattavaa matkatavaraa, joiden molempien enimmäispaino on 23 kiloa. Yhtiö muistuttaa, että uusi käytäntö ei vaikuta varauksiin, jotka on tehty ennen 23. tammikuuta. Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku