25.1.2020 Matkailu Käsimatkatavarasta tulee maksullista – näin perustelee Norwegian Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jatkossa matkustajat voivat tuoda matkustamoon yhden edessä olevan istuimen alle mahtuvan laukun. Kaikista matkatavarahyllylle pakattavista laukuista peritään lisämaksu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lentoyhtiö Norwegian uusii käsimatkatavaroihin liittyviä käytäntöjään. Jatkossa veloitukseton käsimatkatavara on laitettava ensisijaisesti edessä olevan istuimen alle jalkatilaan. Matkatavarahyllylle pakattavista laukuista peritään lisämaksu. Ratkaisua perustellaan sillä, että lentoyhtiö haluaa varmistaa, että kaikilla matkustajilla on sujuva ja mukava lento, joka lähtee ajoissa. Uusi käytäntö ei vaikuta varauksiin, jotka on tehty ennen 23. tammikuuta. – Kaikki matkustajat, lipputyypistä riippumatta, voivat tuoda matkustamoon yhden edessä olevan istuimen alle mahtuvan laukun. Jos asiakas ei tarvitse muuta käsimatkatavaraa, hän voi varata LowFare-lippumme ilman lisäkustannuksia. Ne, jotka haluavat ottaa mukaan matkustamoon myös matkatavarahyllylle sijoitettavan laukun, voivat tehdä sen ennen matkaa pientä lisämaksua vastaan tai valitsemalla toisen lipputyypin matkavarauksen yhteydessä, sanoo, Norwegianin VP Product Management Cecilie Nybø Carlsen. Osana uutta käytäntökokonaisuutta Norwegian kertoo kasvattaneensa istuimen alle tulevan laukun kokoa, nostaneensa kirjattavan matkatavaran painon 20 kilosta 23 kiloon ja nostanut Flex- ja Premium -lippujen käsimatkatavaroiden yhteenlasketun painon 10 kilosta 15 kiloon. – Meille on tärkeää, että kaikki, jotka lentävät Norwegianilla, saavat hyvän matkakokemuksen. On väärä oletus, että matkustamossa olisi tarpeeksi tilaa kaikkien matkustajien matkatavarahyllyille sijoitettaville käsimatkatavaroille. Norwegianin käyttämistä koneista useimmat kuljettavat 186 matkustajaa ja koneissa on yhtiön mukaan tilaa vain noin 80 käsimatkatavarahyllylle sijoitettavalle laukulle. Lähde: Norwegian Kuvituskuvat: Moottorin arkisto/Antti Hentinen Näin lipputyyppi vaikuttaa matkatavaroihin Norwegian on yksi maailman suurimmista halpalentoyhtiöistä, jolla oli yli 36 miljoonaa matkustajaa vuonna 2019. Yhtiö liikennöi tällä hetkellä yli 500 reittiä yli 150 kohteessa Euroopassa, Pohjois-Afrikassa, Lähi-idässä, Aasiassa, Yhdysvalloissa, Kanadassa ja Etelä-Amerikassa. Sen laivastossa on kaikkiaan noin 170 lentokonetta. Matkustajat, joilla on LowFare-lippu, voivat jatkossa tuoda matkustamoon vain yhden istuimen alle sijoitettavan laukun. Jos he haluavat tuoda useamman käsimatkatavaran, tulee heidän maksaa matkatavarahyllylle sijoitettavasta käsimatkatavarasta, lisätä varaukseen kirjattava matkatavara tai valita toinen lipputyyppi. Matkatavarahyllylle sijoitettavan käsimatkatavaran voi varata viimeistään neljä tuntia ennen lähtöä. Istuimen alle tulevan laukun enimmäispaino on 10 kiloa. Matkatavarahyllylle sijoitettavan käsimatkatavaran hinta on lennosta riippuen 5–9 euroa. Matkustajat, joilla on LowFare+-lippu, voivat ottaa mukaan matkustamoon istuimen alle sijoitettavan laukun lisäksi yhden laukun, joka voidaan sijoittaa käsimatkatavarahyllylle. Yhteenlaskettu enimmäispaino on 10 kiloa. Jos matkustamo on täynnä, käsimatkatavara kirjataan portilla ruumaan meneväksi matkatavaraksi veloituksetta. Ne, jotka haluavat varmistaa tilan käsimatkatavaroille matkatavarahyllyllä, voivat lisätä Priority Boardingin varaukseensa, jolloin he ovat ensimmäisten joukossa, jotka pääsevät koneeseen. Nämä asiakkaat voivat ottaa mukaansa myös yhden kirjattavan matkatavaran, jonka enimmäispaino on 23 kiloa. Matkustajat, joilla on Flex-, Premium- tai PremiumFlex -lippu, voivat ottaa mukaan matkustamoon istuimen alle sijoitettavan laukun lisäksi yhden laukun, joka voidaan sijoittaa käsimatkatavarahyllylle. Yhteenlaskettu enimmäispaino on 15 kiloa. Lisäksi nämä asiakkaat voivat ottaa mukaan kaksi kirjattavaa matkatavaraa, joiden molempien enimmäispaino on 23 kiloa. Yhtiö muistuttaa, että uusi käytäntö ei vaikuta varauksiin, jotka on tehty ennen 23. tammikuuta. Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Laivat Yltäkylläinen risteily Välimerellä – Espanja, Ranska, Italia ja Malta yhdellä reitillä 19.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 3 – EU:n ulkopuolelle 18.5.2025 Matkailu Slovenia on hieno keskieurooppalainen maa 18.5.2025 Matkailu Matkavinkki Tukholma: Pohjoismaista elämää 500 vuotta – Nordiska museet ei petä 14.5.2025 Matkailu Matkavinkki: Tukholman edustan saaristo haltuun päiväretkellä 13.5.2025 Matkailu Astrid Lindgrenin maailma: huima seikkailu satujen maailmassa 13.5.2025 Matkailu Maakuntamittelö: Atomi vs. Lörtsy! 11.5.2025 Matkailu Jääkaudesta kertova museo Virossa – tällainen pitäisi olla Suomessakin 10.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 2 – Draculan pihatielle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?