7.5.2020

Kysely: yli 70 prosenttia aikoo kesällä matkailla – Suomessa ja autolla

Kia Stinger GT

Viruspelko nostaa automatkailun suosiota, kertoo tuore kysely. Kotimaan lisäksi oman auton keulaa ollaan suuntaamassa myös ulkomaille.

Valtaosa, 92 prosenttia, tuoreeseen Tori.fi:n kyselyyn vastanneista kertoo käyttävänsä kotimaanmatkailuunsa autoa. Ja 72 prosenttia aikoo matkailla kotimaassa myös tänä kesänä.

Yksityisautoilu valtaa suosiossa alaa joukkoliikenteeltä. Kyselyn mukaan kolmasosa suomalaisista suunnittelee vähentävänsä joukkoliikennematkailua koronakriisin seurauksena. Tiedot ilmenevät Tori.fi:n huhtikuun lopulla toteuttamasta kyselytutkimuksesta, jossa oli 1 928 vastaajaa. Heistä 71 prosenttia oli miehiä, 28 prosenttia naisia ja prosentti ei halunnut määritellä sukupuoltaan. Vastaajista 91 prosentilla on henkilöauto jatkuvasti käytettävissään.

Vastausten perusteella liki kolmasosa tekee ulkomaanmatkansakin aiempaa todennäköisemmin henkilöautolla. Ilmiö voi tietää lovea esimerkiksi lento- ja junamatkustamiseen. Moni myös suunnittelee vähentävänsä joukkoliikennematkailua koronakriisin seurauksena.

– Yli kaksi kolmasosaa uskoo autoilevansa tänä kesänä enemmän tai saman verran kuin olisi autoillut ilman koronakriisiä, Tori.fi:n autoliiketoiminnasta vastaava johtaja Jenni Tuomisto kertoo.

Kyselyn tulosten taustalla vaikuttaa bensiinin laskenut ja harvinaislaatuisen edullinen litrahinta. Kyselyn perusteella 40 prosenttia kertoo edullisen litrahinnan nostavan yksityisautoilun kiinnostavuutta.

Kyselyn mukaan liki kolmasosa autonomistajista kertoo, että koronakriisi on tehnyt autosta luopumisesta aiempaa epätodennäköisempää. Seitsemän prosenttia vastaajista sanoo koronakriisin lisänneen auton myymisen todennäköisyyttä. Vastaajista, jotka eivät omista autoa, joka kymmenes sanoo haaveilleensa omistusautosta ja päättäneensä koronakriisin myötä toteuttaa haaveensa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Koronasta huolimatta vilkasta autokauppaa

Tori.fi on suosittu kauppapaikka, jossa vierailee kuukausittain 2,4 miljoonaa eri kävijää. Autokaupassa kuluva vuosi on ollut vilkas.

– Vuorokausikohtainen kävijämääräkeskiarvo on kasvanut 22 prosenttia viime vuodesta. Keskiarvo on nyt liki 30 000 yksittäistä kävijää per vuorokausi. Koronakriisin alussa kasvu taittui hetkellisesti, mutta pääsiäisen jälkeen kasvua on ollut viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna 30–40 prosenttia, Tuomisto kertoo.

Haetuimmat automerkit ovat tällä hetkellä BMW, Volvo, Toyota, Ford, Saab, Audi, Opel, Mercedes-Benz, Peugeot ja Chevrolet. Uusissa autoissa Suomen suosituin merkki on Toyota.

Teksti Moottori Kuva: Moottorin arkisto Lähde: Tori.fi

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat