26.1.2018

Lentoliikenteen tulevaisuus: Lontoosta New Yorkiin 2,5 tunnissa?

Lentokone

Finavia pohtii sähkön ja ydinvoiman mahdollisuuksia tulevaisuuden lentoliikenteessä.

Sähkö on tullut vahvasti autoteollisuuteen ja nyt myös Finavia pohtii ampeerien mahdollisuuksia lentoliikenteessä.

Lyhyiden lentojen lentämistä sähkön avulla kehitetään parhaillaan vauhdilla. Harrastelijailmailussa sähköiset pienkoneet ovat Finavian mukaan jo lähes arkipäivää, mutta liikennelentämiseen niitä vielä työstetään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Liian painavat akut

Sähkölentokoneiden etuna on Finavian mukaan päästöttömyys paikallisesti ja pienemmät meluhaitat. Akut hidastavat kuitenkin vielä kehitystä.

– Kehitystä hidastaa se, että akut ovat edelleen liian painavia. Niiden kehitys on tosin myös tällä hetkellä kovassa vauhdissa, sanoo Finavian haastattelema Tampereen teknillisen yliopiston lentotekniikan tohtori Jussi Aaltonen.

3680 kilometriä tunnissa?

Akkuperäisen sähkön lisäksi Finavia pohtii kiistellyn ydinvoiman mahdollisuuksia lentokoneiden käyttövoimana.

Espanjalainen Oscar Viñals on suunnitellut The Flash Falcon -koneen, jonka voimanlähteenä olisi ydinvoima. Koneessa olisi oma fuusioreaktori, joka tuottaisi energiaa kuuteen sähkömoottoriin. Vasta idea-asteella oleva kone voisi laskelmien mukaan saavuttaa jopa 3680 kilometrin tuntivauhdin, jolla pääsisi Lontoosta New Yorkiin 2,5 tunnissa.

Ei enää henkisesti valmiita

Ydinvoimalla kulkevia lentokoneita on Finavian mukaan testattu 50-luvulta asti, jolloin niiden toimintaa kehiteltiin Neuvostoliitossa ja Yhdysvalloissa.

– Silloin maailma oli henkisesti valmis hyväksymään ydinvoimalla kulkevan koneen, muttei vielä teknisesti. Nyt kun tähän oltaisiin teknisesti valmiita, ei taideta olla enää henkisesti. Enää tuskin yhtä vahvasti halutaan säteilyn lähteitä taivaalle. Mikäli tämä toteutuu, menee siihen ehkä noin parisataa vuotta, Aaltonen arvelee.

Lähde: Finavia Kuva: Moottorin arkisto 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat