1.9.2017 Matkailu Matka: Itsenäisyyden jäljillä – ratkaiseva Raatteentie Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomalaisen sotahistorian tunnetuin tie löytyy Suomussalmen kupeesta. Ennen talvisotaa Raatteentie oli vain yksi monista pienistä kyläteistä, mutta historiallinen siitä tuli viimeistään tammikuussa 1940. Nykyään sotahistorialliseen kohteeseen voi tutustua niin maastossa kuin museossakin. Jälkimmäisestä aloittamista voi suositella lämpimästi, vaikka historiantunnilla tarjotut opit olisivat edelleen kirkkaana mielessä. Talvisodan todennäköisesti tunnetuimmissa taisteluissa Suomen kapeimmalta kohdalta katkaisemaan pyrkineet neuvostojoukot torjuttiin Suomussalmella ja motitettiin lopulta ”jäiseen helvettiin", josta Raatteentie tunnetaan edelleen. 105 päivän mittaisen talvisodan kenties tunnetuin taistelu käytiin 1.–7. tammikuuta 1940. Muutamaa päivää aiemmin suomalaisjoukot saavuttivat merkittävän voiton Suomussalmella käydyissä taisteluissa. Kapean tien varrella käydyt mittavat taistelut herättivät kuitenkin laajaa kansainvälistä huomiota, sillä täysin ylivoimaiseksi arvioitu hyökkääjä kärsi mittavat tappiot ja menetti runsaasti arvokasta kalustoa sotasaaliina altavastaajana pidetylle Suomelle. Voiton merkitystä ei voi vähätellä psykologisesta näkökulmasta, mutta on hyvä muistaa, että talvisodan aikana taisteluja käytiin maalla, merellä ja ilmassa pitkin pitkää itärajaa aina Viipurinlahdelta Kalastajasaarentoon saakka. Raatteentien merkitys korostunee osittain siksi, että ainakin paperilla neuvostojoukkojen etenemistä Ouluun pidettiin lähes paraatimarssina pakkasesta huolimatta. Mutta toisin kävi. Oulussa järjestettäväksi kaavaillun voitonjuhlan tarpeisto äänilevyjä ja ehkäisyvälineitä myöten jäi hankeen ja pakkaseen keskelle korpea. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Raskaat tappiot molemmille osapuolille Miestappioiden määrästä ei ole täysin yhteneväistä näkemystä, mutta tuoreimmissa arvioissa on esitetty, että tammikuun pakkasissa menehtyi vähintään 7 000 neuvostosotilasta. Suurimmat esitetyt arviot ovat jopa kolminkertaisia, mutta niihin on suhtauduttava varauksella. Taisteluissa tuhoutui talvisiin taisteluihin tottumaton ukrainalainen 44. divisioona. Yksi alueen lukuisista muistomerkeistä on pystytetty ukrainalaisten sotilaiden muistoksi. Suomalaisia menehtyi Raatteen tiellä ja Suomussalmen ympäristössä käydyissä taisteluissa noin 900. Sotasaaliiksi saatiin lähes käyttämätöntä kalustoa hyökkäysvaunuista tykkeihin ja hevosista soittokunnan torviin. Saaliiksi saadun sotamateriaalin määrää kuvailtiin suunnattomaksi. Kaikki käyttökelpoinen päätyi akuutista varustepulasta kärsivien suomalaisjoukkojen käyttöön. Maastokierroksella taistelujen jäljet ovat vielä nähtävissä. Poterot ja juoksuhaudat erottuvat vielä. Samoin taistelujen jäljet alueen puustossa. Joukkohaudan paikan osoittaa kyltti. Museotie, joka on ajettava Sotahistoriasta kiinnostuneen on jokseenkin mahdotonta välttää rajavyöhykkeelle vievän 19,8 kilometrin mittaisen tiemuseokohteen ajamista. Matka tyssää lopulta rajavyöhykkeen puomille, jonka edessä ja takana riittää selfie-kuvaajia hetkittäin jonoksi asti. Viereinen Vartiomuseo toimii vuoden 1939 asuun entisöidyssä vartiorakennuksessa. Alueella ei ole pulaa muistomerkeistä tai taistelupaikoista, joten aikaa kannattaa varata reilusti. Kiireisen matkalaisen on tehtävä valintoja, sillä muutamassa tunnissa kaikkea ei millään ehdi nähdä ja kokea. Kiistaton ykköskohde on Raatteen Portin talvisotamuseo ja sen tuntumaan rakennettu massiivinen, kolmen hehtaarin alueelle levittäytyvä talvisodan muistomerkki, jonka keskellä kohoavan Erkki Pullisen Avara Syli -teoksen 105 pronssikelloa soivat sotapäivien muistoksi. Teoksen 17 000 kiveä muistuttavat taisteluissa kaatuneesta. Kierroksen päätteeksi nähtyä kannattaa sulatella museon Lottakahvilassa munkkikahvin ääressä, jonka kehutaan olevan kaikessa yksinkertaisuudessaan seutukunnan paras yhdistelmä. Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Lisää sotahistoriallista matkailua painetussa Moottori-lehdessä 8/2017, jonka voi ostaa myös sähköisenä näköislehtenä Lehtiluukusta. Lue lisää Kaikki artikkelit 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?