2.9.2017 Matkailu Matka: Kalojen valtakunta Kotkassa – Maretarium vie pintaa syvemmälle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maretarium on suomalaisiin kaloihin ja vesiluontoon erikoistunut akvaariotalo, joka suojissa on mahdollisuus nähdä suuri osa kotimaisista kalalajeista. Maretarium on syy sinällään vierailla Kotkassa. Vastaavaa suomalaisiin kaloihin ja vesiluontoon erikoistunutta akvaariotaloa ei maasta löydy. Kotkassa eväkkäisiin on keskitytty jo vuodesta 2002.Maretariumin suojissa on mahdollisuus nähdä suuri osa kotimaisista kalalajeista aina pikkuruisesta kolmipiikistä valtaviin siperiansampiin.Laveimmillaan lajikirjo on 60:nen tuntumassa ja kalayksilöitä akvaarion 22:ssa erikokoisessa altaassa ui peräti 1 700.Osa niistä on jokaiselle tuttuja, mutta yllätyksiäkin mahtuu sekaan. Harva tietää ulkomuistista, miltä näyttää törö, turpa tai vimpa. Joku saattaisi epäillä, että nimien perusteella kolmikko ei ole kalaa nähnytkään, mutta totuus on toinen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomessa niukka alkuperäislajistoSuomalainen kalakirjo on maailmanlaajuisesti arvioituna kuitenkin niukahko. Syy on osin kylmien olosuhteiden, osin niukasta suolavedestä ja ravinnosta. Myös hitaalla leviämisellä on oma vaikutuksensa.Esimerkiksi Lapin mereksi kutsutussa Inarissa on vain kymmenen alkuperäistä kalalajia, Suur-Saimaassa sentään kolmisenkymmentä.Kalat asettuivat nykyisille vesille noin 10 000 vuotta sitten jääkauden väistyessä. Tuoreimpia tulokkaitakin toki löytyy. Kaikkiaan Suomessa on tavattu 104 kalalajia ja kolme nahkiaslajia.Suomalaisten suosikkikalat selvilleSuomi 100 -juhlavuosi näkyy myös Maretariumissa. Vuoden kuluessa saadaan selville suomalaisten suosikkikala.Äänestys on käynnissä akvaarion altaista suurimman, eli seitsemän metriä syvän Itämerialtaan tuntumassa. Oman suosikki ja lyhyet perustelut kirjataan äänestyslapulle ja lappu laitetaan seinälle odottamaan virallista laskentaa.Silmämääräisesti arvioituna ääniä on annettu jo tuhansia ja kärjen tuntumassa lienee ainakin kolmikko ahven, hauki ja lohi, mutta hajonta on suurta. Komeaa kolmipiikkiäkin on äänestetty, vaikka pikkuruinen kala on monelle todennäköisesti tuntematon.Osa äänistä on selvästi annettu ulkonäön perusteella, osa maistuvan kala-aterian tai jopa puolison sukunimen innoittamana.Puolimijoonaa litraa merivettäJos mahdollista, kannattaa vierailu ajoittaa kalojen ruokinta-aikaan ja suunnata seitsemän metriä syvän Itämeri-altaan tuntumaan.Lasiseinän takana kaloja ruokkivan akvaristi-sukeltajan työskentelyn seuraaminen on elämys itsessään.Parhaassa tapauksessa myös tuijotuskilpailu uteliaan harmaanieriän kanssa järjestyy. Kalalla ei tosin ole silmäluomia, oten rehellistä räpsäyttämistä ei kannata tässä kilpailussa jäädä odottamaan ainakaan henkeään pidätellen.Kesäkauden ulkopuolella sukeltaja käy altaassa 2–3 kertaa viikossa ruokinta- ja huoltotehtävissä, joten päiväohjelma kannattaa tarkastaa akvaarion verkkosivuilta etukäteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVuodenkierto näkyy lajistossaMaretariumin lajisto vaihtelee hieman vuodenajan mukaan. Ennen talvihorrosta nähtävänä on kalojen lisäksi muun muassa rapuja, käärmeitä ja sammakoita.Elokuussa Maretariumissa odotettiin rantakäärmeille perheenlisäystä. Kuivan oksan alle leväpedille laskettuja muniaan herkeämättä vahtivaa käärmeparia pääsi seuraamaan aivan lähituntumalta.Lisää matkailua Kotkasta luvassa syyskuussa ilmestyvässä Moottori-lehdessä 9/2017.Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Matkailu Metsähallitus neuvoo: näin alkaa onnistunut retki kansallispuistoihin ja luontokohteisiin 15.7.2025 Moottoriurheilu Goodwood ja Festival of Speed: aistien autovaltakunta 14.7.2025 Matkailu Rooma – nälkäisenä Dan Brownin jalanjäljissä 13.7.2025 Matkailu Pohjanmeren rannalla Belgiassa sijaitseva Sea Life jätti toivomisen varaa 11.7.2025 Matkailu Suomen suurin ulkoilmagalleria – Kotkan veistospromenadi on ainutlaatuinen myös talvella 10.7.2025 Matkailu Matkalla Itäisen Suomenlahden saarilla – elämyksiä sään ehdoilla 7.7.2025 Matkailu Matkailuilmiö: Pintaa pitkin -matkailu kasvussa 6.7.2025 Matkailu Tšekkoslovakian suurin ghetto ja keskitysleiri saa miettimään ihmisten epäinhimillisyyttä 1.7.2025 Matkailu Ahvenanmaan elämykset: viiniä, fine diningia ja glamping-unelmia saaristossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen