11.10.2017 Matkailu Matka: maailman hienoin ilmailumuseo – rakkaudesta ilmailuun ja hobitteihin Museossa pääosassa ovat lentokoneet, mutta niiden ympärille rakennetut kulissit tekevät katselukokemuksesta ainutlaatuisen. Myös ilmailun historia on esillä, esimerkkinä Ignaz Etrich, yksi alkuaikojen lentokonepioneerejä. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Omakan ilmailumuseo on yksi maailman näyttävimpiä – kiitos hobittien. Ainoa miinus on se, että sinne on vähän turhan pitkä matka. Elokuvamaiset lavastukset perustuvat usein oikeisiin tapahtumiin. Dramaattinen valon käyttö lisää todellisuuden tuntua. Vau. On ilmailumuseoita ja sitten on ilmailumuseoita. Lähellä Blenheimia, Uuden-Seelannin eteläsaarella sijaitsee todellinen helmi maailman ilmailumuseoiden kartalla. Joulukuussa 2006 avatun museon kokoelma ei ole erityisen suuri, ja se keskittyy vain rajatusti tietyn ajan koneisiin, mutta rakkaus aihetta kohtaan näkyy huimalla tavalla. Pitkään kaikki koneet olivat vain ensimmäisestä maailmansodasta, mutta hiljattaisen laajennuksen myötä kokoelma kattaa nyt myös toisen maailmansodan lentokalustoa. Lentokoneet muuttivat sodankäyntiä, koska ne mahdollistivat uudenlaisen tiedustelun. Aamupartiot olivat tärkeitä. Koneet on sijoitettu henkeäsalpaavan upeasti elokuvamaailmasta tuttuihin lavasteisiin. Eikä nyt puhuta mistä tahansa elokuvista vaan tietysti Uuden-Seelannin lahjasta leffateollisuudelle eli Taru sormusten herrasta -trilogiasta. Lavasteiden takana ovat Wingnut Films sekä Weta Workshop, jotka molemmat ovat olleet vastuussa myös Taru sormusten herrasta sekä Hobitti-leffojen visuaalisesta ilmeestä. Myös ohjaaja Peter Jacksonilla on ollut näppinsä isosti pelissä. Ilmailuhulluksi tunnustautuva Jackson myös omistaa kokoelmasta useamman koneen. Punainen Paroni on museon päätähtiä. Lavastuksessa von Richthofenin Fokker on ammuttu juuri alas. Näyttelyn koneista muutama on originaali, mutta iso osa on replikoita. Tämä ei haittaa kokemusta. Ja osa koneista on jopa lentokelpoisia. Lentokoneiden lisäksi kokoelmasta löytyy myös varsin kattava määrä erilaista ajankuvaa hienosti esille tuovaa esineistöä. Kokoelmista löytyy paljon lentokoneässille kuuluneita esineitä. Nekin luovat ajankuvaa. Tavaroiden seasta löytyy mm. lentäjä-ässien, kuten Punaisen Paronin eli Manfred von Richthofenin, henkilökohtaisia tavaroita. Myös ilmalaiva Hindenburgissa palvelleet posliiniastiat ovat katseen arvoiset. Museossa pääosassa ovat lentokoneet, mutta niiden ympärille rakennetut kulissit tekevät katselukokemuksesta ainutlaatuisen. Myös ilmailun historia on esillä, esimerkkinä Ignaz Etrich, yksi alkuaikojen lentokonepioneerejä. Jos matka vie Uuteen-Seelantiin ja sen eteläsaarelle, Omakan ilmailumuseo kannattaa katsastaa. Aikaa kannattaa varata vähintään muutama tunti, sillä rakkaudella tehtyjen yksityiskohtien tutkiminen vaatii aikansa. Koneet sekä niitä ympäröivät lavasteet on tehty niin upeasti, että yksittäisen koneen katsomiseen saattaa upota hämmentävän pitkä aika. Lavasteet ovat myös niin todentuntuiset, että ne vievät katsojat suoraan oikeanlaiseen tunnelmaan ja hetkeen. Ulkomaailma unohtuu hetkeksi. Taistelulavasteet muistuttavat siitä, miten erilaisia ilmataistelut olivat. Ampuja seisoi poterossaan puoliksi ilman minkäänlaista suojaa. Ilmailumuseon vierestä löytyy myös klassikkoautomuseo, ja näissä museoissa vietettyjen tuntien aikana suuhun kertyneen kuivan ilman voi huuhdella alas myöhemmin alueen tunnetuilla viineillä. Siinä pari lisäsyytä suunnata Blenheimiin. Ensimmäisessä maailmansodassa tähystäjän oli melko helppo tipauttaa vihollinen vielä kiväärilläkin. Molempien näyttelyiden yhteislippu kustantaa aikuisilta 39 Uuden-Seelannin dollaria eli noin 25 euroa. Perhelippu (2 aikuista ja 2 lasta) maksaa 99 dollaria eli reilut 64 euroa. Tietoa moottoreista jaetaan katselijoille modernisti hyvin informatiivisella kosketusnäytöllä. Ja jos ilmailu todella kiinnostaa, paikalle kannattaa tulla parittomien vuosien pääsiäisenä. Silloin museon viereisellä lentokentällä järjestetään aina iso ilmailunäytös, jonka päätähtinä ovat – yllätys, yllätys – pääasiassa ensimmäisen maailmansodan aikaiset koneet. www.omaka.org.nz Ajankuvaa välitetään monella tapaa. Korjausverstas muistuttaa kävijöitä luonnollisesti siitä, millaisia koneet olivat teknisesti. Puuseppä oli arvossaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Esillä oleva ensimmäisen maailmansodan aikainen lentokalusto Airco DH.2 Breguet 14 Caproni Ca.22 Curtiss MF Airco DH.4 Etrich Taube Fokker D.VIII Fokker Dr.I Fokker E.III Halberstadt D.IV Morane-Saulnier BB Nieuport 24 Nieuport 27 Pfalz D.III Royal Aircraft Factory S.E.5a Royal Aircraft Factory R.E.8 Siemens-Schuckert D.IV Thomas-Morse S-4 Scout Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Lue lisää Kaikki artikkelit 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?