11.10.2017 Matkailu Matka: maailman hienoin ilmailumuseo – rakkaudesta ilmailuun ja hobitteihin Museossa pääosassa ovat lentokoneet, mutta niiden ympärille rakennetut kulissit tekevät katselukokemuksesta ainutlaatuisen. Myös ilmailun historia on esillä, esimerkkinä Ignaz Etrich, yksi alkuaikojen lentokonepioneerejä. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Omakan ilmailumuseo on yksi maailman näyttävimpiä – kiitos hobittien. Ainoa miinus on se, että sinne on vähän turhan pitkä matka. Elokuvamaiset lavastukset perustuvat usein oikeisiin tapahtumiin. Dramaattinen valon käyttö lisää todellisuuden tuntua.Vau. On ilmailumuseoita ja sitten on ilmailumuseoita. Lähellä Blenheimia, Uuden-Seelannin eteläsaarella sijaitsee todellinen helmi maailman ilmailumuseoiden kartalla. Joulukuussa 2006 avatun museon kokoelma ei ole erityisen suuri, ja se keskittyy vain rajatusti tietyn ajan koneisiin, mutta rakkaus aihetta kohtaan näkyy huimalla tavalla. Pitkään kaikki koneet olivat vain ensimmäisestä maailmansodasta, mutta hiljattaisen laajennuksen myötä kokoelma kattaa nyt myös toisen maailmansodan lentokalustoa.Lentokoneet muuttivat sodankäyntiä, koska ne mahdollistivat uudenlaisen tiedustelun. Aamupartiot olivat tärkeitä.Koneet on sijoitettu henkeäsalpaavan upeasti elokuvamaailmasta tuttuihin lavasteisiin. Eikä nyt puhuta mistä tahansa elokuvista vaan tietysti Uuden-Seelannin lahjasta leffateollisuudelle eli Taru sormusten herrasta -trilogiasta. Lavasteiden takana ovat Wingnut Films sekä Weta Workshop, jotka molemmat ovat olleet vastuussa myös Taru sormusten herrasta sekä Hobitti-leffojen visuaalisesta ilmeestä. Myös ohjaaja Peter Jacksonilla on ollut näppinsä isosti pelissä. Ilmailuhulluksi tunnustautuva Jackson myös omistaa kokoelmasta useamman koneen.Punainen Paroni on museon päätähtiä. Lavastuksessa von Richthofenin Fokker on ammuttu juuri alas.Näyttelyn koneista muutama on originaali, mutta iso osa on replikoita. Tämä ei haittaa kokemusta. Ja osa koneista on jopa lentokelpoisia. Lentokoneiden lisäksi kokoelmasta löytyy myös varsin kattava määrä erilaista ajankuvaa hienosti esille tuovaa esineistöä.Kokoelmista löytyy paljon lentokoneässille kuuluneita esineitä. Nekin luovat ajankuvaa.Tavaroiden seasta löytyy mm. lentäjä-ässien, kuten Punaisen Paronin eli Manfred von Richthofenin, henkilökohtaisia tavaroita. Myös ilmalaiva Hindenburgissa palvelleet posliiniastiat ovat katseen arvoiset.Museossa pääosassa ovat lentokoneet, mutta niiden ympärille rakennetut kulissit tekevät katselukokemuksesta ainutlaatuisen. Myös ilmailun historia on esillä, esimerkkinä Ignaz Etrich, yksi alkuaikojen lentokonepioneerejä.Jos matka vie Uuteen-Seelantiin ja sen eteläsaarelle, Omakan ilmailumuseo kannattaa katsastaa. Aikaa kannattaa varata vähintään muutama tunti, sillä rakkaudella tehtyjen yksityiskohtien tutkiminen vaatii aikansa. Koneet sekä niitä ympäröivät lavasteet on tehty niin upeasti, että yksittäisen koneen katsomiseen saattaa upota hämmentävän pitkä aika. Lavasteet ovat myös niin todentuntuiset, että ne vievät katsojat suoraan oikeanlaiseen tunnelmaan ja hetkeen. Ulkomaailma unohtuu hetkeksi.Taistelulavasteet muistuttavat siitä, miten erilaisia ilmataistelut olivat. Ampuja seisoi poterossaan puoliksi ilman minkäänlaista suojaa.Ilmailumuseon vierestä löytyy myös klassikkoautomuseo, ja näissä museoissa vietettyjen tuntien aikana suuhun kertyneen kuivan ilman voi huuhdella alas myöhemmin alueen tunnetuilla viineillä. Siinä pari lisäsyytä suunnata Blenheimiin.Ensimmäisessä maailmansodassa tähystäjän oli melko helppo tipauttaa vihollinen vielä kiväärilläkin.Molempien näyttelyiden yhteislippu kustantaa aikuisilta 39 Uuden-Seelannin dollaria eli noin 25 euroa. Perhelippu (2 aikuista ja 2 lasta) maksaa 99 dollaria eli reilut 64 euroa.Tietoa moottoreista jaetaan katselijoille modernisti hyvin informatiivisella kosketusnäytöllä.Ja jos ilmailu todella kiinnostaa, paikalle kannattaa tulla parittomien vuosien pääsiäisenä. Silloin museon viereisellä lentokentällä järjestetään aina iso ilmailunäytös, jonka päätähtinä ovat – yllätys, yllätys – pääasiassa ensimmäisen maailmansodan aikaiset koneet.www.omaka.org.nzAjankuvaa välitetään monella tapaa. Korjausverstas muistuttaa kävijöitä luonnollisesti siitä, millaisia koneet olivat teknisesti. Puuseppä oli arvossaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Esillä oleva ensimmäisen maailmansodan aikainen lentokalusto Airco DH.2 Breguet 14 Caproni Ca.22 Curtiss MF Airco DH.4 Etrich Taube Fokker D.VIII Fokker Dr.I Fokker E.III Halberstadt D.IV Morane-Saulnier BB Nieuport 24 Nieuport 27 Pfalz D.III Royal Aircraft Factory S.E.5a Royal Aircraft Factory R.E.8 Siemens-Schuckert D.IV Thomas-Morse S-4 Scout Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Matkailu Helsinki – maailman kestävin matkakohde 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 12.1.2025 Matkailu Mozart ja Salzburg: suu makeaksi ja sävellä samalla oma ooppera 9.1.2025 Matkailu Matkavinkki Tukholma: Andy Warholin töitä rahan eteen 8.1.2025 Päivän kuva Päivän kuva: hiekkanietoksissa varovasti edeten 5.1.2025 Matkailu Ajat muuttuvat, ihminen vähemmän: terrorin talo Budapestissa on hyvä muistutus siitä 5.1.2025 Matkailu Tunisian helmi – sinivalkoinen helmi Sidi Bou Said 3.1.2025 Klassikko Freyn Mazda-museo on kiertomäntäkirkko Münchenin lähellä 3.1.2025 Matkailu Päivän kuva: neulansilmästä tirkistelyä nykyaikana Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti