8.4.2018 Matkailu Matka: Viron merimuseo – mykistävä ja kiinnostava Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jättimäisessä museorakennuksessa on esillä virolaista merenkulkua ja laivoja vuosilta 1918–2018. Viro juhlii tänä vuonna satavuotissynttäreitään. Virallinen juhlapäivä oli helmikuun 24. päivä, jolloin myös avautui Merimuseon tuorein näyttely ”100 vuotta vesillä – virolaisia laivoja 1918–2018.” Viro on merenrantavaltio, jolle avoin vesitie on monelta kantilta merkinnyt paljon. Vesitse on tultu tultu, paettu, käyty kauppaa ja saatu yhteiskunnallisia ja muita vaikutteita. Satamat ja laivat olivat merkittävässä roolissa myös sotatapahtumissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Purjelaivoista nykyaikaan Näyttely tuo esiin virolaisia merimiestaitoja sekä laivojen kehitystä. Näyttelyn edetessä käyvät vierailijalle ilmi purje- ja höyrylaivakausien merkkipaalut, sota-alusten tarinat, rahti- ja kalastuslaivojen toiminta sekä tietysti myös matkustusalusten liikennöinnin saavutukset. Meriväylien tärkeydestä ja vilkkaudesta myös nykypäivinä kertoo se, että esimerkiksi Helsingin ja Tallinnan väliä matkustaa yli 9 miljoonaa ihmistä vuodessa. Syvyyksien jätti vangitsee katseen Viron merivoimat muodostettiin jo ennen Viron vapaussodan puhkeamista 21. marraskuuta 1918. Tärkeä meripuolustuksen kehitysaskel otettiin kun Iso-Britanniasta tilattiin kaksi sukellusvenettä eli Kalev ja Lembit, jotka otettiin käyttöön 1937. Näistä jälkimmäinen on museossa katseenvangitsijana. Pituutta Lembitillä on 59,5 metriä ja leveyttä 7,5 metriä. Sukellussyvyyttä Lembit kesti maksimissaan 90 metriä ja sen toiminta-aika oli neljä viikkoa. Lembitin ja tämän sisaraluksen hankinnan taustalla oli Suomen ja Viron salainen sotilasyhteistyö. Sen tavoitteena oli Suomenlahden tykistösulku, johon liittyivät sukellusveneet ja rannikkotykistöjen yhteinen tulenjohto kummaltakin puolelta Suomenlahtea. Viron merivoimat luotin uudelleen vuonna 1994 ja se alkoi erikoistua miinanraivauskyvyn kehittämiseen. Uudet sotalaivat saatiin avustuksina lähinnä Saksasta, Tanskasta ja Suomesta. Ilmava elämys Lentosatamassa hieman Tallinnan ulkopuolella sijaitseva Viron merimuseo on kiehtova käyntikohde yksistään rakennuksen arkkitehtuurin vuoksi. Valtava tyhjä tila mykistää ja luo ainutlaatuiset puitteet erilaisille pysyville näyttelyille. Museo sijaitsee entisessä vesitasolentokoneiden hangaarissa. Vuosina 1916–17 rakennettu rakennusjätti oli valmistuessaan ensimmäinen näin kookas ilman keskipylväiden tukea ratkaistu teräsbetonirakennus maailmassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Estonia pysäyttää yhä Estonian karu kohtalo pysäyttää yhä. Moni näyttelyvieras seisahtuu kuin naulittuna lukemaan siitä, mitä tapahtui Tallinnasta Tukholmaan matkalla olleelle alukselle 28. päivänä syyskuuta 1994. Kova aallokko ja Estonian keulavisiirin irtoaminen upottivat aluksen. Mukana olleista 989 ihmisestä vain 137 saatiin pelastetuksi, 852 ihmistä jäi hyiseen hautaan. Opastus herättää tarinat Näyttelyssä ovat esillä myös virolaisen merenkulun murrosvaiheet kuten päiväntasaajan yli seilaaminen Viron lipun alla, Ruotsista Amerikkaan pakeneminen tai Tallinnasta lähtevien risteilymatkojen käynnistyminen Itämerellä. Laivojen pienoismallit ja niiden taustalla olevat tarinat heräävät eloon hyvän oppaan johdatuksella. Opastusta – saatavilla myös suomeksi – voi suositella lämpimästi. Tunnin kestävä opastus maksaa sisäänpääsymaksun lisäksi 45 euroa. Näyttely on avoinna tammikuuhun 2019. Museo on auki päivittäin toukokuusta syyskuuhun kello 10–19. Lokakuusta huhtikuuhun museo on auki ti–su kello 10–18. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lisätietoja: www.meremuuseum.ee https://meremuuseum.ee/lennusadam/fi/100-vuotta-vesillae-virolaisia-laivoja-1918-2018/ Viron satavuotistapahtumat: www.ev100.ee Lue lisää Kaikki artikkelit 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?