14.6.2020

Matkailijan toiveet: turvallisuus, hyvä hygienia, lyhyt kotimatka

fillarimatkailu–ahvenanmaa_vesa_eskola

Kotimaa on suosituin lomakohde, kertoo tuore tutkimus. Kolme miljoonaa suomalaista aikoo lomailla vuoden 2020 aikana, mutta kaksi miljoonaa heistä ei vielä tiedä missä.

Tuoreen tutkimuksen mukaan kolme miljoonaa suomalaista aikoo lomailla vielä vuoden 2020 aikana, mutta kaksi miljoonaa heistä ei vielä tiedä missä. Suomalaiset kuluttajat hakevat koronakriisin vuotena matkailulta turvallisuutta, hyvää hygieniaa ja lyhyttä kotimatkaa.

Tulokset käyvät ilmi Haaga-Helian tutkimuksesta, jossa oli yli tuhat vastaajaa. Haaga-Helia on yksityinen ammattikorkeakoulu.

Suomenlinna

Koronakurimuksen pakottamaan eristäytymiseen turhautuneilla ihmisillä on nyt tarve nauttia lomakaudesta. Tutkimustulosten perusteella kuluttajien ostopäätöstä ohjaa nyt turvallisuus, hyvä hygieniataso, sekä mahdollisuus päästä nopeasti kotiin, mikäli tarve tulee. Yli puolet vastaajista kaipaa lepoa ja rauhoittumista, ikäluokasta, sukupuolesta ja kotikunnasta riippumatta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Euroopan matka mietityttää

Suomalaisista 23 % (1,3 miljoonaa) on siirtänyt loman suunnittelemisen tuonnemmaksi. Noin miljoona suomalaista (19 %) on suunnitellut vaan ei vielä varannut lomaa. Lomasuunnitelmat loppuvuodelle eivät ole muuttuneet 15 %:lla suomalaisista.

Noin puolet (51 %) vastaajista kokee, että Euroopan matka tai kaukomatka voi olla suuri riski.

Samoin noin puolet suomalaisista kokee, että voi olla vuodenkin ilman lomailua ja että voi viettää mukavan loman kotonakin. Suomalaisista 45 %:n mielestä mikään lomakohde ei ole nyt turvallinen.

Kysyttäessä suomalaisten mahdollisia lomamatkakohteita suosituimmaksi maiksi nousevat kotimaa (52 %, 2,9 miljoonaa) ja naapurimaat Viro (20%, 1,1 milj.) ja Ruotsi (19%, 935 000). Sen jälkeen tässä tutkimuksessa tulevat Espanja (13 %), Kreikka (11 %) ja Norja (10 %).

Tallinna keskiaika

Kotimaa houkuttaa uudella tavalla

Tutkimuksen tekijät muistuttavat, että normaalisti muutokset ihmisten kuluttajakäyttäytymisessä ovat hitaita. Epidemian myötä aiemmat säännöt kirjoitetaan uusiksi ja ihmiset etsivät nyt uusia ratkaisuja niin lomailuun kuin arkeenkin.

Nyt jos koskaan elpymistä haikailevalla kotimaisella matkailualalla on sauma tehdä itsensä houkuttelevaksi, mutta turvasäännöksiä noudattaen.

Moni kuluttaja on suunnannut pidemmät lomamatkansa aina aiemmin ulkomaille ja aliarvioineet kotimaan matkailun elämystarjontaa. Tutkimuksen tekijät uskovat, että kotimaan lomaelämykset voivat saada aikaan pysyvää lomatottumusten muutosta kotimaan matkailukohteiden hyväksi.

– Epidemian kautta kotimaan matkailu voi aueta myös aivan uudelle kohderyhmälle, kun jokavuotinen Kreikan tai Espanjan matka jää nyt tekemättä, arvioidaan Haaga-Helian tiedotteessa.

Vastaajien mielestä kiinnostavimmat lomailutavat ovat lepo- ja rauhoittumisloma, mökkiloma ja luontoloma. Seuraaviksi houkuttelevampia ovat kaupunkilomailu sekä sukulointi ja ystävien tapaaminen.

Yli tuhat vastaajaa

Haaga-Helia ja Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy kysyivät toukokuun alussa yli tuhannelta suomalaiselta, miten korona on vaikuttanut heidän matkailuunsa, aikovatko he vielä matkustaa tänä vuonna ja jos, niin mihin. Otos on alueellisesti edustava otos Suomen 16–75-vuotiaasta väestöstä.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Vesa Eskola, Moottorin arkisto Lähde: Haaga-Helia

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat