18.1.2019

Matkatoiveissa aidot elämykset ja paikallinen kulttuuri

malta_medina

Tuoreen matkailututkimuksen mukaan suomalaisia kiinnostaa erityisesti paikallinen kulttuuri, elämyksellinen arki ja rentoutuminen.

Matkailevia suomalaisia kiinnostaa paikallisen kulttuurin ja arjen kokeminen hotellialueilla pysyttelyn sijaan, paljastaa Matka 2019 -messujen toteuttama kyselytutkimus.

Kiinnostavampina käyntikohteina koetaan paikalliset putiikit ennemmin kuin suuret ostoskeskukset tai hotellien ostosmahdollisuudet. Vastaajista 62 prosenttia kertoi suuntaavansa mieluummin vähemmän tunnettuihin kohteisiin kuin suosittuihin turistikohteisiin ja kolme neljästä (75 %) kertoi matkalla syövänsä mieluummin katukeittiöissä kuin kuuluisissa ravintoloissa.

Suurin osa suomalaisista on matkustaessaan suosinut paikallisia palveluntarjoajia, kuten esimerkiksi hotelleja tai ravintoloita.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Rentoutumista, mutta vastuullisesti

Matkalta suomalainen hakee ensisijaisesti lepoa ja rentoutumista

Matkailututkimuksen mukaan yli 60 prosenttia vastaajista suosii yli viikon mittaisia lomamatkoja. Selvästi suurin osa vastaajista haluaa myös pitää työ- ja lomamatkat yhä erillään näiden yhdistämisen sijaan.

Sekin kyselytutkimuksesta selviää, että kertomansa mukaan suomalainen on matkoilla vastuullinen ja noudattaa matkakohteiden tapoja sekä ohjeita.

Suuri osa vastaajista on esimerkiksi vähentänyt kohteen kuormitusta matkustamalla kiireisimmän sesongin ulkopuolella.

Vastuullisuus lentomatkoissa hiilidioksidikompensaatiota maksamalla on vasta yleistymässä: kompensaatioita kertoi maksaneensa 9 prosenttia vastaajista.

Ystävien vinkit arvossa

Suomalaisten matkustuspäätöksiin vaikuttavat eniten ystävien tai tuttavien kertomat matkustuskokemukset. Seuraavaksi eniten matkustuskimmokkeita saadaan matkanjärjestäjien, lentoyhtiöiden ja hotellien mainoksista. Erityisesti naiset saavat inspiraatiota laajasti eri lähteistä.

Nuoret alle 25-vuotiaat innostuvat reissuun ystäviensä päivityksistä ja kuvista sosiaalisessa mediassa. Kaikista vastaajista kolmannes sai matkustusinspiraationsa sosiaalisen median kanavissa näkemästään sisällöstä, kuten Instagram-kuvista, blogeista tai YouTube-videoista.

Matkakohteiden valintaan saa apua viikonvaihteen Matka 2019 -messuilta. Ne ovat auki yleisölle Messukeskuksessa Helsingissä 18.–20.1.2019. Kyselytutkimuksen toteutti Kantar TNS, ja siihen vastasi 1 236 henkilöä joulukuussa 2018.

www.matkamessut.fi

Lähde: Kantar TNS Kuva: Moottorin arkisto

Luetuimmat