29.2.2020 Matkailu Moottoripyörällä Marokossa – loputtomat mahdollisuudet tekevät maasta lähes paratiisin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Marokko tarjoaa käytännössä loputtomat mahdollisuudet motoristille. Päällystettyjen teiden lisäksi vaihtelevankuntoiset soratiet ja polut tekevät maasta lähes paratiisin erityisesti seikkailupyöräilijälle. Marokko tarjoaa käytännössä loputtomat mahdollisuudet motoristille. Päällystettyjen teiden lisäksi vaihtelevankuntoiset soratiet ja polut tekevät maasta lähes paratiisin erityisesti seikkailupyöräilijälle.Marokkoon voi viedä oman moottoripyörän mukana Gibraltarinsalmen yli laivalla Espanjasta tai osallistua valmiiksi järjestyille ajoreissuille tai -safareille. Suurimmista kaupungeista pyörän vuokraaminenkin on mahdollista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySeikkailupyörä sopivin vaihtoehtoAjomahdollisuuksiensa puolesta Marokko on eräänlainen motoristin paratiisi. Päällystetyt tiet ovat erityisesti vuoristoalueilla mutkaisia, ja vaihtelevan kokoisia hiekkatietä ja polkuja riittää lähes loputtomiin, eikä muutaman päivän kokemuksen perusteella rajoituksia niiden ajamiseen tunnu juurikaan olevan.Sopivin pyörävalinta onkin seikkailupyörä, jolloin ei tarvitse kovin tarkasti selvittää etukäteen edessä olevan tien laatua.Teknisen vian tai onnettomuuden varalta on turvallisempaa liikkua kaksin tai isommassa ryhmässä. Myös paikkavaahtopullo kannattaa pakata mukaan.Aavikot ovat pääosin kovapohjaista ja kivikkoista maastoa, jossa ajaminen onnistuu varovaisuutta noudattaen helposti. Hiekkadyynit alkavat kuin veitsellä leikaten eikä pehmeän hiekan alueita ole vaikea havaita.Dyyneillä ajaminen sinällään on helppoa, jos alla on riittävän karkeakuvioiset renkaat: kakkonen päälle, kaasu pohjaan eikä sitä höllätä missään vaiheessa. Ongelmallisempaa aloittelijalle on oikeiden ajolinjojen löytäminen ja suunnistaminen dyyneillä niin, ettei joudu umpikujaan tai jyrkänteille. Aloittelija tekee yleensä ennemmin tai myöhemmin virheen ja joutuu kaivamaan pyörää hiekasta, jolloin kaverin apu saattaa tulla tarpeeseen. Älä lähde yksin ajelemaan hiekkadyyneille.Mercedes-Benz 240D yhä voimissaanLiikenne on vilkasta ja ajoneuvokanta monipuolista alkaen Dacioista ja päättyen aaseihin. Taksikäytössä paikalliset luottavat Dacioiden ohella yhä 1970-luvun W123-korisiin Mercedeksiin. Mahdotonta ei Marraskeshin kaltaisissa suuremmissakaan kaupungeissa ajaminen ole. Tärkeimpiä varusteita kuljettajalla ovat hyvin kääntyvä pää, herkät sormet jarrukahvalla sekä sopiva liikennesilmä siltä varalta, että kaikki muut eivät välttämättä noudata aivan kirjaimellisesti liikennevalojen värejä tai muitakaan sääntöjä.Bensaa on tarjolla hyvin ja huoltoasemat ovat parhaimmilaan länsimaista tasoa.Luovuus on paikallisten mielestä valttia ja myös sallittua, jos se vain edistää liikenteen sujumista. Vaarallisinta on liika varovaisuus ja hiljainen vauhti, sillä paikalliset eivät ole kuulleet turvavälistä ja peräänajon vaara kasvaa jos ei uskalla ajaa paikallisen liikennevirran mukana. Tiivistettynä voisi sanoa, että jos Helsingin Haagan liikenneympyrä kauhistuttaa, niin silloin voi ajokortin jättää suosiolla Marokkoon matkustaessa pois matkatavaroiden joukosta.Jos sen sijaan on kokemusta vaikka Baltian maista tai Keski-Euroopan isoista kaupungeista, niin Marokossakin pärjää aivan yhtä hyvin.Kaksi kaistaa mutta vain yksi päällystettyTeiden kunto vaihtelee erityisesti maaseudulla paljon. Osa on länsimaista tasoa, mutta toisaalta näkee myös yhden kaistan leveydeltä päällystettyä tietä, jota on sorapintaisena levitetty molempiin reunoihin. Niissä ajetaan molempiin suuntiin samaa päällystettyä kaistaa pitkin, mutta kohdattaessa molemmat väistävät puolittain pientareelle. Tietöitä tai -vaurioita ei merkitä länsimaisella pieteetillä, joten pimeässä ajaminen sisältää enemmän riskejä.Kaupunkien läheisyydessä on autoille tarkoitetun ajokaistan ulkopuolella noin metrin levyinen kaista mopoille ja moottoripyörille. Motoristi voikin käytännössä ohittaa autoja sekä vasemmalta että oikealta puolelta. Kaupunkiajon sijaan tätä voi nimittää urbaanienduroksi.Motoristi saa ajotauolla helposti uusia kavereita.Kyliä ja kaupunkeja lähestyttäessä kannattaa ottaa kirjaimellisesti taajamien matalammat nopeusrajoitukset, sillä poliiseja ja tutkia riittää päiväsaikaan käytännössä jokaisen kylän molempiin päihin. Varsinainen ihme, jos et kaupunkiin saavuttaessa näe tutkapartiota tien varressa. Taajamien ulkopuolella rajoitukset ovat useimmiten 80 tai 100 kilometriä tunnissa eikä niitä juurikaan valvota.Polttoaineen saatavuus on hyvä ja asemat parhaimmillaan länsimaista tasoa. Bensalitra maksaa noin 11 Marokon dirhamia eli aika tarkalleen euron litralta. Paikallisilla kypäränkäyttö on viitteellistä, naamiaiskäyttöön tarkoitettu ”vappukypärä” saattaa olla päässä tai roikkua mukana pyörässä. Matkustajalla - tai matkustajilla - kypärää näkee tuskin koskaan.Sopivan ennakkoluulottomalla asenteella moottoripyöräilijä pärjää liikenteessä mainiosti. Prätkä on myös paras kulkuväline, jos haluaa nähdä aitoa Marokkoa ilman turistirysien hömpötyksiä ja korotettuja turistihintoja.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Matkailu Rooma – nälkäisenä Dan Brownin jalanjäljissä 13.7.2025 Matkailu Pohjanmeren rannalla Belgiassa sijaitseva Sea Life jätti toivomisen varaa 11.7.2025 Matkailu Suomen suurin ulkoilmagalleria – Kotkan veistospromenadi on ainutlaatuinen myös talvella 10.7.2025 Matkailu Matkalla Itäisen Suomenlahden saarilla – elämyksiä sään ehdoilla 7.7.2025 Matkailu Matkailuilmiö: Pintaa pitkin -matkailu kasvussa 6.7.2025 Matkailu Tšekkoslovakian suurin ghetto ja keskitysleiri saa miettimään ihmisten epäinhimillisyyttä 1.7.2025 Matkailu Ahvenanmaan elämykset: viiniä, fine diningia ja glamping-unelmia saaristossa 30.6.2025 Matkailu Lähes 30 Rolls-Royce -autoa pian esillä Fiskarsissa – mukana useita harvinaisuuksia 29.6.2025 Matkailu Kivisen tien Karoq ja tehtävä Balkanilla: etsi Euroopan upeimmat maisemat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen