31.10.2021 Automatkailu Offroadia Napoleonin kotikonnuilla – Korsikan kivien keskellä Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Korsika on kuin Lappi tai Sisilia, siellä on omat lakinsa. Kun niitä kunnioittaa, vierailijaa odottaa elämyksellinen seikkailu Välimeren hienoimmalla saarella. Offroadia voi harrastaa monessa paikkaa: allekirjoittanut on kokeillut sitä mm. Lapissa, Islannissa, Afrikassa, Venäjällä, Väli- ja Etelä-Amerikassa, Alpeilla – ja myös legendaarinen Rubicon Trail USA:ssa on tullut ryömittyä läpi. Nuo kaikki retket ovat palaneet pysyvästi elämän kiintolevylle korvien väliin, ja Korsika vetää paikkana vertoja noille kaikille. On uskomatonta, miten noinkin pieneltä alueelta voi löytää niin monenlaista maisemaa. Korsika on vain 184 kilometriä pitkä pisimmältä kohdaltaan ja 83 kilometriä leveä. Rantaviivaa saarella on noin 1000 kilometriä. Ja hiekkarantainen itä on täysin erilainen kuin kallioinen länsi. Rannikon lisäksi Korsikasta löytyy myös jylhä sisämaa. Saaren korkein huippu on 2 706 metriin ulottuva Monte Cinto. Ja juuri noilta karuilta kallioisilta sisämaan poluilta löytyy Korsikan juju maastoajelun ystäville. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jokamiehen oikeus ei ole kenenkään oikeus Korsikalla pätevät samat säännöt kuin muuallakin maailmassa – Suomea lukuun ottamatta. Jokamiehen oikeus on tuntematon käsite. Yksityisalue on nimenomaan sitä. Kannattaa myös muistaa, että vaikka Korsika kuuluu Ranskaan, sen asukkaat ovat kuitenkin korsikalaisia – eivät ranskalaisia. Tämä tarkoittaa sitä, että kunhan vierailija käyttää maalaisjärkeä eli kysyy lupaa ja on kohtelias, isännät ovat vastavuoroisesti yhtä kohteliaita ja ymmärtäväisiä. Kannattaa myös muistaa se, että etenkin Korsikan vuoristossa elävillä miehillä on oma lakinsa. Sitä kannattaa kunnioittaa. Lähes jokaisesta korsikalaismaasturista löytyy jonkinlainen luodikko: paikalliset ovat innokkaita metsämiehiä. Helpoimmalla pääsee etsiytymällä osaavaan porukkaan. Korsikalta löytyy useampikin yritys, joka harjoittaa elinkeinonaan maastosafareita. Google auttaa niiden löytämisessä. Ja kun kontakti on luotu, ranskankielen taito on hyvä apu itsensä ymmärtämiseksi tekemisessä. Kaikki ranskaa puhuvathan tietävät, että se on maailman kielistä ainoa tarpeellinen. Luonnon armoilla Ja kun luonnossa liikutaan, liikutaan sen ehdoilla. Keskikesällä Korsika on paitsi paahtavan kuuma myös rutikuiva saari. Vettä on syytä varata reilusti mukaan autoon. Ja palovaroitussuosituksia kannattaa luonnollisesti noudattaa. Leiriytyminen on onneksi vielä melko vapaata, joskin mielensäpahoittajia on nykyään joka paikassa paljon enemmän kuin aikaisemmin. Toki Korsikalla voi olla myös kosteaa. Kun saarella sataa, silloin sataa usein kunnolla. Tällä on luonnollisesti suora syy ja seuraus siihen, miten ja missä kaikkialla pystyy enää ajamaan. Vuoristopuroista tulee nopeasti vuoristovirtoja. Hiekkaperäinen maa muuttuu samalla mudaksi. Ja kun kallioisessa maastossa edetään, rengasrikkoihin kannattaa varautua, vaikka olisi kuinka varovainen. Etenkin korkeammalla vuoristossa kivet ovat usein suorastaan ilkeän teräväreunaisia. Hyvää ruokaa ja juomaa Maastossa liikuttaessa tulee usein evästeltyä, mutta pikkukylissä on riittävästi vierailemisen arvoisia ravintoloita. Ruoka on etenkin vuoristossa yksinkertaista, itse tehtyä ja erinomaista. Villisikoja on saarella runsaasti, ja pyssyt paukkuvat jatkuvasti eli tuoretta sikaa löytyy aina pöydästä. Ja melkein kellarista kuin kellarista löytyy villisikasalamia roikkumassa. Isäntä myös loukkaantuu, jos vieras ei jaksa syödä puolikasta villisikaa yksin. Eikä punaviinilasiin kannata sylkeä. Ja juustojen ystäville Korsika on myös omanlaisensa paratiisi. Muut pitäköön kiinni nenästään. Ja digestiiviksi vuoriston miehillä on yleensä omat itse poltetut tuliliemensä. Lisätietoa reiteistä löytyy mm. oheiselta sivustolta https://www.wikiloc.com/trails/offroading/france/corsica Ja kun autossa istuminen kyllästyttää, Korsika tarjoaa myös runsaasti vaeltamisen arvoisia polkuja. Saaren halki kulkee mm. kuuluisa GR 20 -reitti. Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku