15.1.2023 Matkailu Pohjois-Makedonia: uusi nimi, uudet kujeet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Balkanin sydänmailla makaava pieni kahden miljoonan asukkaan Pohjois-Makedonia etsii identiteettiään ja uusia turistivirtoja naapureidensa puristuksissa. Kuten myös muut entisen Jugoslavian maat, myös Pohjois-Makedonia on käynyt läpi omat kasvukipunsa. Maa irtautui Jugoslaviasta vuonna 1991 ilman sotaa, mutta myöhemmin etniset eripuraisuudet johtivat veritekoihin ja veivät nuoren maan sisällissodan kynnykselle. Nyt nuo ajat ovat kuitenkin lähihistoriaa. Sopu on löytynyt – ainakin osittain, ja Pohjois-Makendonia suunnistaa yhteisvoimin kohti EU:ta. Nato-jäsen se on jo. Pohjois-Makedonian asukkaista valtaosa on makedonialaisia, mutta maassa on myös erittäin iso puolen miljoonan asukkaan albaanivähemmistö. Muut isommat vähemmistöt ovat turkkilaiset, romanit ja serbit. Virallinen kieli on makedonia, ja epävirallisiksi vähemmistökieliksi tunnustetaan albania, turkki, Balkanin romani, serbia, bosnia ja aromania. Tämä on Balkania parhaimmillaan, maistuva sekoitus monenlaisia kulttuureja. Se näkyy ja heijastuu kaikkialle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Missäs se Etelä-Makedonia on? Ei nimi miestä pahenna, sanotaan. Sama koskee myös maihin. Pohjoinen tosin viittaa aina suoraan jotenkin vähemmän kiinnostavaan turistikohteeseen kuin eteläinen. Makedonia viittaa puolestaan luontevasti antiikin ajan Kreikkaan, joskin noista muinaisista Makedonian alueista suuri osa kuuluu yhä Kreikalle ja samaa nimeä käyttävään maakuntaan. Siksi on ymmärrettävää, ettei Kreikassa katsottu uuden valtion nimeä ihan hymyssä suin. Nimestä kiisteltiin vuoteen 2018 asti. Ja kreikkalaisia tyydyttävästi nimi on nyt Pohjois-Makedonia. Sitä ennenhän maan nimi oli entinen Jugoslavian tasavalta Makedonia eli lyhennehirviö ETJM: englanniksi FYROM eli former Yugoslav Republic of Macedonia. Ei ihme, että makedonialaiset itse kutsuvat maataan yksinkertaisesti yhä Makedoniaksi. Vesi vetää tännekin Pohjois-Makedonia on Kosovon ohella ainoa Balkanin maista ilman meriyhteyttä. Tämä rajoittaa tietysti turismia jonkin verran, kun ei pääse polskuttelemaan Välimeressä. Silti turistit ovat iso osa maan taloudelle alati kasvavaa ja tärkeää kassavirtaa. Pääosa turisteista tulee vielä turkkilaisista, Pohjois-Makedonian naapurimaista sekä tunnetusti halvan leivän perässä juoksevista saksalaisista. Länsimaisten turistien määrä on kuitenkin jatkuvassa kasvussa, ja näiden etunenessä ovat nuoret rinkkaselkäiset matkalaiset. Perheellisiä Pohjois-Makedonia ei vielä varsinaisesti vedä. Pääkaupunki Skopje kiinnostaa jonkin verran, mutta suosituimmat turistikohteet löytyvät luonnon keskeltä. Se on alueen vetovoima laajemmalti koko Balkanin alueella. Etenkin maan pohjoisosien luonnonpuistot sekä maan suurimmat järvet, Ohrid, Suuri ja Pieni Préspa sekä Mavrovo, vetävät turisteja. Järvien rannoilta löytyy myös riittävästi kauniita paikkoja ottaa ne selfiet. Ohridin rannalta löytyy myös samaa nimeä kantava kaupunki, joka on Unescon listoilla. Se oli kaupunki jo Filippos Toisen eli Aleksanteri Suuren isän hallintokaudella. Mielenkiintoinen ja pitkä historia on toinen iso teema Balkanilla, kunhan siihen jaksaa vain perehtyä. Matka on aina matkan arvoinen Lukuisten järvien lisäksi yksi suosituimpia matkakohteita Pohjois-Makedoniassa on Treska-joen varrella sijaitseva Matka-kanjoni vain kivenheiton päässä Skopjesta. Sieltä löytyvät myös Vrelon luolat. Toinen isommista luolista sijaitsee pienen maanalaisen järven päällä – ja toinen sen alla. Jotkut väittävät, että vedenalainen luola yltäisi jopa yli 500 metrin syvyyteen. Toistaiseksi syvin mitattu kohta on 212 metrin syvyydessä. Teksti: Vesa Eskola, kuvat: Visit Macedonia ja Wikipedia Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku