5.2.2023

Redsands-linnoitus: muistutus menneeltä ajalta

Maailma on täynnä hylättyjä rakennuksia, joka on luonut aiheen ympärille ihan oman turisminsa. Yksi erikoisemmista rakennelmista vartio Thames-joen suuta toisessa maailmansodassa.

Kun toinen maailmansota syttyi, Englannin puolustusvoimat joutui reagoimaan useisiin erilaisiin ja uusiin uhkiin. Lontoon satama oli tuohon aikaan maailmaan vilkkain, ja se oli uhattuna ilmasta. Thamesin suualue oli erittäin haavoittuvainen miinoitukselle – ja erityisesti lentokoneista laskettaville uusille magneettisille miinoille. Yli 100 laivaa upposi niiden seurauksena Thamesiä kohtin vievällä merialueella.

Saksalaiset käyttivät Thamesia myös maamerkkinä, se ikään kuin ohjasi pommittajat suoraan Lontooseen.

Englantilaiset rakensivat siksi Thamesin suuaukolle useita linnoituksia, joille asennettiin ilmatorjuntatykkejä. Merivoimat rakensi ensin omansa, ja maavoimat seurasi perässä omilla linnoituksillaan. Yhteensä linnoituksia oli seitsemän. Myös Mersey-joen suulle lähellä Liverpoolia rakennettiin vastaavia linnoituksia. Ne kaikki suunnitteli Guy Maunsell, ja siksi niitä kutsutaan Maunsellin linnoituksiksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Merirosvojen tukikohta

Kun armeija ja laivasto luopuivat Thamesin suuaukolla olevista linnoituksista vuonna 1956, osan niitä valtasivat merirosvot vuonna 1964. Eivät tietysti oikeat piraatit, mutta radioaaltojen merirosvot. Piraattiradiot elivät 60-luvulla lyhyen kulta-aikansa. Redsandsissa toimi asema nimeltä Radio 390.

Ajan hammas

Vuosien varrella useampi vanhoista linnoituksista on joko purettu tai romahtanut armottoman sään vaikutusten voimasta. Myöskään laivojen törmäykset torneihin eivät olleet mitenkään harvinaisia.

Redsandsin linnotuksen seitsemän tornia kuitenkin seisovat yhä, ja niistä on tullut turistinähtävyys. Useampi yritys tarjoaa veneretkiä linnoitukselle, ja Google auttaa niiden löytämisessä. Yksi parhaista operaattoreista on vanhalla luotsiveneellä linnoitukselle retkiä tekevä X-Pilot. Retki maksaa 49 puntaa. Retki starttaa Queesboroughin satamasta, joka osuu hyvin matkan varrelle, jos ollaan tultu Englantiin Calais-Dover-lautalla ja ollaan menossa kohti Lontoota. Matkan varrella nähdään toki paljon muutakin mielenkiintoista.

Tornien suojelemiseksi on myös perustettu oma säätiönsä. Heidän tavoitteenaan on entisöidä linnoitus alkuperäiseen kuntoonsa. Historiallista arvoa torneilla on jo siinäkin mielessä, että ne toimivat pohjana myös öljynporauslauttojen suunnittelussa.

Aiheesta kiinnostuneet voivat katsoa History Hit -kanavan hyvän video tästä linkistä.

Lisätietoa: https://project-redsand.com/ 

Teksti: Vesa Eskola, kuvat: Red Sands Projekt ja Wikipedia, kartan kuvakaappaus: Google Maps

Luetuimmat