9.1.2014 Matkailu Sammakoita ja kaunottaria Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Stuttgartin Porsche-museo on merkkifanin pyhiinvaelluskohde, joka muistuttaa kävijää ennen kaikkea siitä, että Ferdinand ja Ferry Porsche ovat autoteollisuuden legendoja. Porschen museo sijaitsee vanhan Porschen muotoilukeskuksen osoitteessa – samassa paikassa, missä VW Kupla näki aikoinaan päivänvalon vuonna 1938. Porschen historia kantaa kuitenkin pidemmälle: se alkaa Ferdinand Porschesta (1875–1951). Ensimmäinen Porschen nimeä kantava ajoneuvo oli kahden etupyöriin asennetun sähkömoottorin avulla kulkeva avovaunu: System Lohner-Porsche. Sen syntyi aivan 1800-luvun lopussa. Ajoneuvosta pystyttiin tekemään helposti myös nelivetoinen asentamalla kaksi lisämoottoria takapyöriin. Auton lyijyakut painoivat kuitenkin 1 800 kiloa, joten Porsche päätyi nopeasti käyttämään autossa myös pientä Daimlerilta saatua polttomoottoria. Se toimi laturina sähkömoottoreille. Keksintönä hybridi ei ole siis aivan uusi... Vuonna 1906 Austro-Daimler rekrytoi Porschen muotoilujohtajaksi. Ferdinandin alaisuudessa syntyi lukuisia ajopelejä Euroopan kuninkaallisille. Vuoteen 1916 mennessä Porsche oli kivunnut Austro-Daimerlin johtajaksi. Eripuraisuus muun johtokunnan kanssa autoteollisuuden tulevaisuuden suunnista johti kuitenkin lopulta eroon vuonna 1923. Paria kuukautta myöhemmin Porsche aloitti Daimlerilla ja yleni pian tekniseksi johtajaksi. SSK-Mercedeksen menestys autourheilussa 20-luvun lopulla on vahvasti Porschen ansiota. SSK jäi myös Ferdinandin viimeiseksi Mersuksi. Vuonna 1929 Porsche siirtyi Steyerille, mutta lama ajoi firman vararikkoon. Siksi Porsche perusti vuonna 1931 omaa nimeään kantavan yrityksen. Vuoden 1934 Berliinin autonäyttelyssä eräs viiksekäs itävaltalainen, Saksan silloinen liittokansleri, ilmoitti Saksan tarvitsevan kansan auton. Hitler tilasi Porschelta kolme prototyyppiä. Ferdinand loi Volkswagenin perustat; Kupla syntyi, ja tehdas avattiin vuonna 1938 Wolfsburgiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Urheiluautoja ja tankkeja Ennen Toista maailmansotaa Porschen ehti kunnostautua myös urheiluautojen suunnittelijana. Yksi tuon ajan helmistä on Auto Unionin Hopeanuoli. Sodan aikana Porsche valjasti taitonsa ennen kaikkea panssarivaunujen suunnitteluun: mm. Tiger ja raskas telatykki Elefant olivat hänen projektejaan. Ferdinand uhrasi myös paljon aikaa lempiharrastukselleen autourheilulle, ja sama veri periytyi myös Ferry-pojan suoniin. Hyvä osoitus tästä on ensimmäinen pelkästään Porschen nimeä kantava auto: legendaarinen 356. Sen valmistus alkoi vuonna 1948 Itävallan Gmündissä, mistä tuotanto siirtyi vuonna 1950 Zuffenhauseniin. Kolmeviiskuutosia tehtiin lopulta eri versioina yhteensä 76 302 kappaletta. Sen seuraajan – 911:sta tuotanto alkoi 1963. Siteet Volkswageniin pysyivät läheisinä koko ajan. Ferry mm. osallistui Kuplan tekniseen kehitykseen 1940- ja 50-lukujen vaihteessa, minkä ansiosta Porsche sai provikkaa jokaisesta Kuplasta. 1960-luvulla Porschella aloitti uransa myös Ferdinand Piëch. Ferdinand Porsche oli Piëchin isoisä, ja Ferry oli Piëchin eno. Ei siis ihme, että Piëchin uran ensimmäiset työvuodet 1963–71 sujuivat Zuffenhausenissa. Eräs hänen aikaansaannoksistaan oli legendaarinen 917. Porschelta Piëchin tie vei Audille, missä hän vastasi mm. Audin rallin MM-projektin käynnistämisestä. Vuonna 1993 Piëch siirtyi lopulta VW:lle, missä hän toimi sekä pääjohtajana että hallituksen puheenjohtajana. Vuonna 2002 Piëch jäi virallisesti eläkkeelle, mutta tosiasiassa hän on jatkanut vallan kahvan kääntämistä. Kun muistaa kaiken tämän, ei ole ihme, että Porschen automuseo on yksi maailman hienoimmista. Museoon tutustutaan kiertämällä autoja lähes kronologisessa järjestyksessä. Samalla tuodaan esiin Porschen autojen valmistamisen filosofiaa. Nähtävää ja koettavaa on niin paljon, ettei yksi päivä meinaa riittää. Siksi on hieman sääli, että esillepano on välillä turhankin itsekeskeistä. Vierailijalle tulee helposti se mielikuva, että kaikki merkittävä autoiluun liittyvä on Porschen ansiota. porsche.com/museum/de/ Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 25.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: eron kyyneliä ja derkkutunnelmaa 24.3.2024 Matkailu Kylmästä lämpimään – Kon-Tiki-museo Oslossa 22.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: natsien teot totuuden riisumina 21.3.2024 Matkailu Yllättävä ruuhkaverolasku Ruotsista – Autoliiton matkailupäällikkö neuvoo mitä pitää tehdä! 17.3.2024 Matkailu Pisan kalteva kellotorni on tehnyt meistä robotteja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! - 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta