9.1.2014 Matkailu Sammakoita ja kaunottaria Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Stuttgartin Porsche-museo on merkkifanin pyhiinvaelluskohde, joka muistuttaa kävijää ennen kaikkea siitä, että Ferdinand ja Ferry Porsche ovat autoteollisuuden legendoja. Porschen museo sijaitsee vanhan Porschen muotoilukeskuksen osoitteessa – samassa paikassa, missä VW Kupla näki aikoinaan päivänvalon vuonna 1938. Porschen historia kantaa kuitenkin pidemmälle: se alkaa Ferdinand Porschesta (1875–1951). Ensimmäinen Porschen nimeä kantava ajoneuvo oli kahden etupyöriin asennetun sähkömoottorin avulla kulkeva avovaunu: System Lohner-Porsche. Sen syntyi aivan 1800-luvun lopussa. Ajoneuvosta pystyttiin tekemään helposti myös nelivetoinen asentamalla kaksi lisämoottoria takapyöriin. Auton lyijyakut painoivat kuitenkin 1 800 kiloa, joten Porsche päätyi nopeasti käyttämään autossa myös pientä Daimlerilta saatua polttomoottoria. Se toimi laturina sähkömoottoreille. Keksintönä hybridi ei ole siis aivan uusi... Vuonna 1906 Austro-Daimler rekrytoi Porschen muotoilujohtajaksi. Ferdinandin alaisuudessa syntyi lukuisia ajopelejä Euroopan kuninkaallisille. Vuoteen 1916 mennessä Porsche oli kivunnut Austro-Daimerlin johtajaksi. Eripuraisuus muun johtokunnan kanssa autoteollisuuden tulevaisuuden suunnista johti kuitenkin lopulta eroon vuonna 1923. Paria kuukautta myöhemmin Porsche aloitti Daimlerilla ja yleni pian tekniseksi johtajaksi. SSK-Mercedeksen menestys autourheilussa 20-luvun lopulla on vahvasti Porschen ansiota. SSK jäi myös Ferdinandin viimeiseksi Mersuksi. Vuonna 1929 Porsche siirtyi Steyerille, mutta lama ajoi firman vararikkoon. Siksi Porsche perusti vuonna 1931 omaa nimeään kantavan yrityksen. Vuoden 1934 Berliinin autonäyttelyssä eräs viiksekäs itävaltalainen, Saksan silloinen liittokansleri, ilmoitti Saksan tarvitsevan kansan auton. Hitler tilasi Porschelta kolme prototyyppiä. Ferdinand loi Volkswagenin perustat; Kupla syntyi, ja tehdas avattiin vuonna 1938 Wolfsburgiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Urheiluautoja ja tankkeja Ennen Toista maailmansotaa Porschen ehti kunnostautua myös urheiluautojen suunnittelijana. Yksi tuon ajan helmistä on Auto Unionin Hopeanuoli. Sodan aikana Porsche valjasti taitonsa ennen kaikkea panssarivaunujen suunnitteluun: mm. Tiger ja raskas telatykki Elefant olivat hänen projektejaan. Ferdinand uhrasi myös paljon aikaa lempiharrastukselleen autourheilulle, ja sama veri periytyi myös Ferry-pojan suoniin. Hyvä osoitus tästä on ensimmäinen pelkästään Porschen nimeä kantava auto: legendaarinen 356. Sen valmistus alkoi vuonna 1948 Itävallan Gmündissä, mistä tuotanto siirtyi vuonna 1950 Zuffenhauseniin. Kolmeviiskuutosia tehtiin lopulta eri versioina yhteensä 76 302 kappaletta. Sen seuraajan – 911:sta tuotanto alkoi 1963. Siteet Volkswageniin pysyivät läheisinä koko ajan. Ferry mm. osallistui Kuplan tekniseen kehitykseen 1940- ja 50-lukujen vaihteessa, minkä ansiosta Porsche sai provikkaa jokaisesta Kuplasta. 1960-luvulla Porschella aloitti uransa myös Ferdinand Piëch. Ferdinand Porsche oli Piëchin isoisä, ja Ferry oli Piëchin eno. Ei siis ihme, että Piëchin uran ensimmäiset työvuodet 1963–71 sujuivat Zuffenhausenissa. Eräs hänen aikaansaannoksistaan oli legendaarinen 917. Porschelta Piëchin tie vei Audille, missä hän vastasi mm. Audin rallin MM-projektin käynnistämisestä. Vuonna 1993 Piëch siirtyi lopulta VW:lle, missä hän toimi sekä pääjohtajana että hallituksen puheenjohtajana. Vuonna 2002 Piëch jäi virallisesti eläkkeelle, mutta tosiasiassa hän on jatkanut vallan kahvan kääntämistä. Kun muistaa kaiken tämän, ei ole ihme, että Porschen automuseo on yksi maailman hienoimmista. Museoon tutustutaan kiertämällä autoja lähes kronologisessa järjestyksessä. Samalla tuodaan esiin Porschen autojen valmistamisen filosofiaa. Nähtävää ja koettavaa on niin paljon, ettei yksi päivä meinaa riittää. Siksi on hieman sääli, että esillepano on välillä turhankin itsekeskeistä. Vierailijalle tulee helposti se mielikuva, että kaikki merkittävä autoiluun liittyvä on Porschen ansiota. porsche.com/museum/de/ Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Matkailu Cité des Sciences Pariisissa: Euroopan suurin tiedekeskus herättelee innostusta tieteisiin 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?