Matkailu | 8.3.2020

Tähdestä supertähdeksi – Finnlines investoi uusiin laivoihin

Itämerellä rahti- ja matkustajaliikennettä harjoittava Finnlines operoi yhtä alueen moderneimmista laivastoista. Tilauksessa on kuitenkin jälleen uutta.

Jaa artikkeli

Italialaisen Grimaldi Groupin omistuksessa olevan Finnlinesin laivaston keski-ikä on tällä hetkellä noin 13 vuotta. Se on varsin vähän, kun otetaan huomioon, että yhden laivan elinkaari voi helposti olla yli 40 vuotta.

Koko laivasto koostuu niin kutsutuista ro-ro-aluksista. Ne ovat siis kuivarahtilaivoja, joihin konttinosturien sijaan ajetaan lasti suoraan kumipyörillä sisään. Osa Finnlinesin ro-ro-laivastosta kantaa tyyppinimeä ro-pax, eli ne ovat myös matkustajakäytössä.

Kaikki lukuisat autolautat, joita Suomenkin satamissa päivittäin liikennöi, ovat ro-ro-aluksia, mutta useimmat ovat paljon selkeämmin matkustaja-/risteilyaluksia.

Suomalaisille tutuin Finnlinesin reiteistä on Helsinki – Travemünde, jota operoidaan kolmella Star-luokan ro-pax-laivalla. Ne ovat M/S Finnstar, -Finnmaid ja -Finnlady, jotka valmistuivat Italiassa vuosina 2006 – 2007. Näillä on vielä kaksi sisarta, Naantali – Långnäs – Kapellskär -väliä ajava M/S Finnswan sekä Malmöstä Saksaan kulkeva Europalink.

Star-luokan laivat ottavat noin 550 matkustajaa ja lastille on tilaa suunnilleen 4 200 kaistametriä. Pituutta on 218 metriä. Vertailun vuoksi tasan samanpituinen matkustaja-autolautta M/S Viking Grace ottaa peräti 2 800 matkustajaa, mutta lastikapasiteetti on vain 1 275 kaistametriä. Star-luokka on siis selkeästi enemmän rahtilaiva kuin risteilijä.

Wärtsilän dieseleillä Helsingin ja Travemünden väli taittuu 22 solmun nopeudella 29 tunnissa. Legendaariselta GTS Finnjetiltä tämä otti kaasuturbiineilla varustettuna aikoinaan 30 solmun nopeudella vain 22 tuntia. Täytyy kuitenkin ottaa huomioon, että samalla myös polttoaine maistui Finnjetille erityisen hyvin.

Superstar – uuteen luokkaan kahdella laivalla

Tammikuussa Finnlines ilmoitti tilanneensa kaksi kokonaan uutta ropax-laivaa. Tämä uusi luokka on nimetty Superstariksi, mikä jo sanana viittaa siihen, että uudet alukset tulevat sijoittumaan kooltaan Star-luokan yläpuolelle.

Annetut tekniset tiedot vahvistavat tämän käsityksen: pituus 230 metriä, matkustajakapasiteetti 1 100 ja kaistametrit 5 100. Havainnekuvissa laiva näyttää varsin futuristiselta. Perinteinen keula on kokonaan häivytetty ja aerodynamiikkaa on nähtävästi toden teolla mietitty.

Yhtiö markkinoi tulevia Superstar-aluksiaan selkeästi matkustusmukavuus edellä. Jo Star-luokkaan nähden tuplaantunut matkustajamäärä kertoo, että henkilöliikenteeseen on haluttu panostaa lisää.

Hyttien ohella on luvassa parannuksia virkistys- ja sosiaalitiloihin, kun esimerkiksi ulkokannet ja kokoustilat laajentuvat. Matkustajakansien keskelle tulee suuri ostos- ja ravintola-alue. Itse merimatkan ohella uusi palvelukonsepti tulee yhtiön mukaan näkymään esimerkiksi lähtöselvityksessä.

Automatkailijoille ja rekoille, kuten myös satamille uuden laivan lupaama tehokkaampi lastinkäsittely on erittäin hyvä uutinen. Kovin paljon tarkemmin yhtiö ei vielä tässä vaiheessa avaa lastinkäsittelyä helpottavia ratkaisujaan, mutta varmasti saamme niistä kuulla lähempänä käyttöönottoajankohtaa.

Laivaa ei voi tänä päivänä rakentaa ottamatta huomioon ilmastopolitiikkaa. Siispä myös Finnlines kertoo uudisrakennuksensa yhteydessä kiinnittäneensä ympäristöasioihin erityistä huomiota.

Yhtiön tiedotteen mukaan ne ”tulevat olemaan ropax-luokan edelläkävijöitä ympäristöasioissa.” Myöskään näitä ratkaisuja ei vielä tässä kohtaa sen kummemmin avata, mutta huomio kiinnittyy varmasti moottoreiden käyttövoimaan, maasähköliitäntöihin tai esimerkiksi aurinkopaneelien hyödyntämiseen lisäenergianlähteinä. Myös dynamiikkaan niin vettä kuin ilmaa kohtaan voidaan panostaa.

Tilaussopimus Superstar-laivoista tehtiin kiinalaisen China Merchants Jinling Shipyard -telakan kanssa. Tämä Kiinan itärannikolla Weihain kaupungissa sijaitseva telakka on viimeaikoina tullut erityisen tunnetuksi ”Titanic-replika” M/S Titanic II:n rakennustelakkana. Superstarit ovat tulossa liikenteeseen vuonna 2023, mutta vielä ei tiedetä, millä reitillä/reiteillä ne tulevat aikanaan liikennöintinsä aloittamaan.

Hybridiäkin tulossa – kevyesti alkuun

Superstar-luokka ei ole Finnlinesin uudisrakennusohjelman ensimmäinen tilaus, vaan jatkumoa kaksi vuotta sitten tilatuille kolmelle vielä hiukan suuremmalle, mutta paljon enemmän rahtipainoitteiselle hybridi-ro-ro:lle.

Nämä alukset lataavat litium-ioniakustojaan ajon aikana ja pärjäävät satamissa yksinomaan näillä eväin, jolloin apukoneista tai maista ei tarvita lisävoimaa.

Tätä voisi autokielellä luonnehtia korkeintaan kevythybridiksi, mutta juuri tämän enempää laivoissa ei tällä hetkellä pystytä sähköä hyödyntämään järkevästi energianlähteenä.

Vesirajan alapuolelta löytyy lisää erittäin mielenkiintoista teknologiaa. Kölin alla nimittäin toimii uudenlainen ilmanpyöritysjärjestelmä, joka tuottaa ilmakuplia laivan pohjaan vähentäen veden vastusta optimoidun runkomuotoilun ohella. Propulsio puolestaan toteutetaan esimerkiksi tulevan Viking Gloryn tavoin ruoripotkureilla eli niin sanotuilla atsipodeilla.

Hybridiuutuudet ovat 238 metriä pitkiä ja niissä on lastikapasiteettia 5 800 kaistametrin edestä. Laivat tilattiin samalta Jinlingin telakalta ja kolmen koplan ensimmäistä jäsentä saa odottaa liikenteeseen jo tämän vuoden aikana.

Seuraavaksi alkaakin sitten jo nimien arvuuttelu.

Jaa artikkeli

Keskustelu