8.1.2014

Japanilainen cruising night

Japanilainen cruising-tapahtuma on elämys Fast and Furious -leffan hengessä. Fiilis on suomalaiseen kortteliralliin tottuneelle absurdi.

Perjantai-ilta Jokohamassa. Varttuneempaan ikään ehtineet miehet nollaavat arjen karaokebaarissa, missä kravatti löystyy kolmannen sake- tai viskipaukun jälkeen. Viidennen jälkeen houkutellaan karaoke-emäntää syliin, jonka jälkeen on aika vaappua kotia kohti. Tuning-kärpäsen puraisema nuorempi sukupolvi etsii toisenlaisia virikkeitä. He sijoittavat autoihinsa.

Daikoku Futo -huoltoalue Tokiosta noin 30 kilometriä pohjoiseen toimii keskuspisteenä cruising-kokoontumisille. Lähellä ei asu ketään, joten paikalle ei osu vahingossa nuorison rientoja paheksuvia aikuisia. Alueen yläpuolella – korkeiden tolppien päällä – kiertää vielä moottoritie. Sieltä raikuu satunnaista renkaiden valitusta sekä pakoäänien murahtelua. Betoni luo hyvän kaikupohjan.

Japanilainen kulttuuri pukee ihmiset uniformuihin ja pakottaa heidät tiukkoihin sääntöihin, joten vapaalla oman persoonallisuuden korostaminen yltyy lähes anarkian tasolle. Paikalla oleva väki voidaan jakaa karkeasti viiteen ryhmään. Äänekkäin on pienillä koppiautoilla liikkuvat. Autot eivät mölyä, mutta monen tavaratilasta löytyy yli 50 000 euron edestä äänentoistolaitteita. Watteja löytyy yli tuhat.

Toinen ryhmä muodostuu raskaan sarjan menopeleistä. Nissan Skyline GT-R on selvä ykkössuosikki. Niitä näkee monilla viritysasteilla, parhaimmissa on tehoa yli 1 000 heppaa.

Kolmanteen kerhoon kuuluvat rikkaat – tai heidän perillisensä, jotka liikkuvat eksoottisilla, yleensä eurooppalaisilla, urheiluautoilla. Jonakin iltana paikalla voi olla parikymmentä Lamborghinia.

Neljäs kasti koostuu levitys-, madallus, yms. sarjoilla uudelleen rakennetuista autoista. Näistä osan tunnistaminen vaatii melkoista autotietämystä.

Viimeinen eli viides ryhmä on se kaikkein isoin eli hölmistyneet katselijat.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Näyttäviä sladeja

Kello lyö puolta yötä… Tölkkikahvia kuluu, ja savukkeita palaa. Aina välillä paikalle saapuu erikoinen pimp-peli, joka saa tunnelmaan hetkeksi nousuun. Muutoin ilmassa leijuu odottelun maku.

Yhtäkkiä yleisön seassa leviää huhu, kohta tapahtuu. Samassa autoletka pyyhkäisee parkkipaikalta ulos. Porukka kerääntyy näköalatasanteelle, kun viritetty kolonna ampuu läheisen risteyksen läpi. Katsojia viihdytetään näyttävillä sladeilla. Tilanne on yhtä nopeasti ohi kuin se on alkanutkin.

Syy selviää heti. Paikalle kaartaa useampi poliisiauto. Ne jäävät päivystämään risteykseen eli tilanne halutaan pitää hallussa. Parkkipaikalla on jo valmiiksi runsaasti sekä poliiseja että järjestysmiehiä.

Autot palaavat takaisin parkkiruutuihinsa. Osa porukasta lähtee risteilemään Tokiota ympäröiville kehäteille. Ei ole mitenkään erikoista, että kehäteillä viritetyt autot kelaavat toisistaan mittaa ottaessaan mittaristoon yli 300 km/h lukemia. Onnettomuuksia tapahtuu harvoin, mutta kun sattuu, kolarit ovat spektaakkelimaisia. Siksi poliisi on karsinut laittomia katuajoja järjestelmällisesti. Arvioiden mukaan katuajoja harrastavia on Japanissa kuitenkin yhä lähes miljoona.

Ja vaikka tyhmänrohkeita kisoja karsitaan, kokoontumisiin Daikoku Futon parkkipaikalla ei haluta puuttua. Hyvä niin. Valtaosa paikalla olijoista haluaa kuitenkin vain hengailla samanhenkisessä porukassa.

Sanastoa
Bosozoku = laittomia katukisoja ajava ryhmä
Drift-zoku = sivuluisusta ilonsa saavat
Roulette-zoku = Tokion kehäteillä autokisoja harrastavat
Vanning-zoku = autonsa diskoksi muuttaneet
Zeroyon-zoku = 400 metrin eli varttimailin kiihdytysajoja kisaavat

Teksti ja kuvat: Vesa Eskola

Luetuimmat