3.11.2017 Matkailu Tuhannella hevosvoimalla kinosten kimppuun – kiitoteillä on ikuinen kesä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiitotie on usein lomalennon ensimmäinen etappi. Mutta tiesitkö nämä kiitoteihin liittyvät faktat? Lentokone rullaa kiitoradalla – tästä alkaa loma. Tai jos huonosti käy, niin koneen osuminen kiitorataan tietää paluuta marraskuun räntäsateisiin. Mutta tiesitkö nämä faktat kiitoteistä Helsinki – Vantaan lentokentällä?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnemmän kuin HeathrowssaHelsinki–Vantaan lentoasemalla on yhteensä kolme kiitorataa: ensimmäisenä ja viimeisenä valmistuneet kiitoradat kulkevat samansuuntaisesti koillisesta lounaaseen ja kiitorata 2 ylittää ensimmäisen kiitoradan luoteesta kaakkoon. Kiitoradat ovat kolme kilometriä pitkiä ja 60 metriä leveitä.Kiitoratoja on sama määrä myös Kööpenhaminassa ja Tukholman Arlandan lentokentällä. Vertailun vuoksi: Lontoon Heathrowssa kiitoratoja on vain kaksi ja Amsterdamin Schipholissa peräti kuusi.Numero näkyy kompassistaKoska kiitoradat ovat kaksisuuntaisia, kolmesta kiitoradasta muodostuu kuusi kiitotietä. Kiitotiet on numeroitu niiden sijainnin mukaan.Rinnakkaiset samansuuntaiset tiet erotetaan toisistaan yleisimmin kirjaimilla L (left), R (right) tai C (center). Siksi lentäjät tuntevat vanhimman kiitotien lentosuunnasta riippuen koodeilla 22L tai 04R ja sille rinnakkaisen uusimman kiitotien koodeilla 22R ja 04L.Ratojen numeroijalle pohjoinen sijaintimme teettää tuskaa, sillä lähellä napojen eranto eli tosisuunnan ja magneettisen suunnan ero muuttuu vuosien saatossa. Usein käy niin, että kiitotien numero pidetään ennallaan, vaikka oikea suunta muuttuu. Esimerkiksi Oulussa kiitotiet ovat edelleen 12 ja 30, vaikka oikeat suunnat 111 ja 291 astetta kuuluisi pyöristää 11 ja 29.Vastatuuleen turvallisintaKaikkia kiitoteitä käytetään sekä nousuun että laskeutumiseen. Nousuun ja laskeutumiseen käytettävä kiitotie valitaan aina samanaikaisesti: Helsinki–Vantaan lentokentällä on lentäjälle noin 20 erilaista kiitotieyhdistelmää.Kiitoteitä käytetään ensisijaisesti vastatuuleen niin lentoonlähtöihin kuin laskuihinkin, jotta koneen nopeus maahan nähden jää ilmanopeutta pienemmäksi, jolloin nousu- ja laskeutumismatkat lyhenevät. Finavian mukaan sekä lentokoneen nousu että laskeutuminen ovat siten myös turvallisimpia.Varsinkin heikoilla tuulilla saatetaan kuitenkin käyttää myös sen hetkiseen liikennevirtaan sopivampia suuntia tai vähiten liikennemelua lähialueille tuottavia suuntia. Siksi puolet kaikista lennoista lähtevät vuonna 2002 valmistuneelta kolmannelta kiitoradalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIkuinen kesäLumi ja jää heikentävät kiitotien pinnan kitkaa. Siksi jokainen kiitotie puhdistetaan yksitellen: 9-10 lumipuhallinajoneuvolla puhdistamiseen kuluu reilut 10 minuuttia per kiitotie. Jotta lentokoneen siivet eivät jää kiinni lumikinoksiin, kinoksia madalletaan yli tuhannen hevosvoiman lumilingoilla.Lähde: Finavia Kuva: Roman RazinkovLue myös:Kuusi ilmaista asiaa lentokentällä – tiesitkö nämä? Robottibussi Helsinki-Vantalla – tarjolla ilmainen siirtymä parkkihallista terminaaliin Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Moottoriurheilu Goodwood ja Festival of Speed: aistien autovaltakunta 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 14.7.2025 Matkailu Rooma – nälkäisenä Dan Brownin jalanjäljissä 13.7.2025 Matkailu Pohjanmeren rannalla Belgiassa sijaitseva Sea Life jätti toivomisen varaa 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 11.7.2025 Matkailu Suomen suurin ulkoilmagalleria – Kotkan veistospromenadi on ainutlaatuinen myös talvella 10.7.2025 Matkailu Matkalla Itäisen Suomenlahden saarilla – elämyksiä sään ehdoilla 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen